Ondernemende vrouwen? Werk en Gezin

A

Anoniem

Guest
Hi Allemaal!

Al tijden loop ik met het idee dat er behoefte is aan meer balans tussen werk en het gezinsleven in Nederland.... Wij zorgen graag zelf voor onze kinderen, maar zijn ook opgeleid en willen graag werken.
Wie zich aangesproken voelt kan verder lezen!
Nu is het algemeen bekend dat chreches wachtlijsten hebben en duur zijn, voor veel gezinnen niet rendabel.....

Zou de komst van 'in-compagny-creches' dus een creche op het kantoor waar je werkt, een goede ontwikkeling zijn?
Ik zou er zelf de voordelen wel van inzien: je kunt naar je kind toe wanneer je wilt, je kunt babies gemakkelijk zelf voeden, of de fles geven, etc Maar je kunt je kind ook veilig vlakij hebben terwijl er iemand op past en jij je op je werk kan concentreren.....
Zouden jullie er gebruik van maken, en zou je eventueel zelfs meer uren willen werken?

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Gr. Mara

Je hebt er wel goed over nagedacht zeg :D.
Zelf ben ik een 'thuisblijfmoeder'. We hebben er bewust gekozen aangezien het financieel ook haalbaar is. Naar mjn idee is dat voor een kind toch wel lekker rustig, heb je zelf de opvoeding in handen en ook geen gedoe als een kind ziek is bijv.
Maar voor werkende moeders klinkt je voorstel vast heel goed! Ik vraag me alleen af of het haalbaar is. Hoe zouden werkgevers erover denken als je er vaak heen gaat? Aan de andere kant maakt het natuurlijk voor hun niet uit of je in een 'bezemkast' gaat kolven of zelfs rechtstreeks naar je kindje kan. En natuurlijk is het alleen te doen voor grote bedrijven.
Mocht ik ooit weer moeten werken dan zou ik hier heel blij mee zijn!

Hoihoi,

Ik werk al bijna 8 jaar voor een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Toen ik hier begon, hadden zij een kinderopvang binnen de instelling.
Maar dit is een aantal jaar terug gestopt, omdat het volgens mij niet meer rendabel was voor de stichting. Op financieel gebied voornamelijk. Heeft wel nog een tijdje door bestaan d.m.v. een onafhankelijke kinderopvangorganisatie. Maar is nu geheel verdwenen van het terrein.
Mocht het in de toekomst wel weer mogelijk zijn, zal ik er wel over nadenken, maar onze huidige gastouder is zo geweldig, dus het moet wel echt meer voordelen gaan geven dan.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hi!

Ik zou er op zich wel de voordelen van inzien, ik ben wel een "carriere-moeder", ik werk vier dagen (waarin ik vijf dagen werk probeer te proppen...).  Ik denk wel dat het bij mijn bedrijf niet echt haalbaar zou zijn. Ik werk in een echt mannenbedrijf, en die mannen zullen er over het algemeen niet zo'n behoefte aan hebben. Nu hebben we een creche dicht bij huis, en dat heeft ook wel zijn voordelen, we kunnen nu allebei brengen en halen, en dat zou dan natuurlijk niet meer kunnen. Als ik afspraken heb bij klanten, ik heb een commerciele functie, zou ik eerst altijd langs kantoor moeten, en achteraf ook weer. Dat beperkt je natuurlijk weer in de planning, dus het heeft ook wel nadelen. Maar voor andere functies zou het denk ik wel grote voordelen hebben!

hoi Mara

ik vind het wel een goed idee,
maar mijn man en ik werken beiden onregelmatig dus dat zou voor ons geen optie zijn,
ik werk 2 dagen
wij zijn geen oppas nogdig omdat wij om en om werken is er altijd 1 van beiden thuis.
maar dat neemt niet weg dat  ik je idee geweldig vind.

groetjes mascha

hoi,

voor mij heeft het twee keerzijden
aan de ene kant vind ik het geweldig, vooral het voeden is een voordeel, nu ben ik met 6 maanden gestopt met kolven, maar dan was ik misschien langer doorggegaan. ook het gemak dat je smorgens maar naar 1 plaats hoeft vind ik fijn.
dat ik tussen door binnen kan wandelen, vind ik niet perse een voordeel, want ik merk dat Joris het prima vind om weg gebracht te worden, maar als hij mij heeft gezien, wil hij ook echt bij me zijn. ik heb het wel eens gemerkt als hij bij mijn ouders was en ik ff tussendoor naar huis kwam, daarna was hij niet meer zo blij toen ik weg was.

een nadeel vind ik dat je niet ff snel na je werk nog wat kunt doen.
vaak schiet ik nog ff naar de winkel of de stad en met een half uurtje mijn handen vrij kan ik veel doen. ook is het niet makkelijk als je een dag buitenshuis moet werken.
hier op het werk hebben we het er wel vaker voor de grap over gehad, omdat er veel werkende moeders zijn.

ik zou niet meer gaan werken, de tijd thuis samen vind ik ook belangrijk en ook voor het huishouden wil ik genoeg tijd hebben, zodat ik niet alles ineens moet doen en geen tijd heb voor Joris.

zo heel verhaal, maar zo zie ik het op dit moment.

gr floor

Hoi!

Ik werk als SpoedEisendeHulp-verpleegkundige in een ziekenhuis, en bij dat ziekenhuis zit een kinderopvang............nu werk ik zeer onregelmatig en mijn vriend ook, de opvang is echter gewoon van 7-18 uur open, terwijl ik ook wel eens tot 23.30 werk..............niet over na gedacht dus, vind ik. Ik zou de voorkeur hebben voor een 24 uurs opvang.....

We hebben het niet nodig omdat we het goed kunnen plannen, ik werk als Fons thuis is en als Fons in het buitenland is, ben ik vrij................maar goed, we zien elkaar dus niet zo heel veel.
Maudy gaat wel 1 keer in de week naar een gastmoeder, ook om aan andere kindjes en mensen om haar heen te wennen. Deze gastmoeder is wel heel flexibel in haar opvangtijden gelukkig, dus over een week of 2 moet Maudy een keer van 15.00 tot 23.30 naar haar toe.........is een maand of wat geleden ook al eens gebeurd en dat ging gelukkig   prima!
Onze families wonen vrij ver weg, zeker die van mij, dus het is geen optie hier.
Ik zou nog wel minder willen werken, werk nu 3 dagen, maar als er zo een tweede komt (hopelijk) ga ik wel proberen om 20 uur per week te gaan werken, de ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen.................hoop dat dat gaat werken, zodat
Fons en ik ook   nog eens gaan zien.

Groetjes Rimke

Voordat ik zelf kinderen had leek me dat wel ideaal. Maar nu ik kinderen heb niet meer. Ik vind het nu veel fijner dat ik de opvang dicht bij huis heb. Als ik dan om de een of andere reden laat thuis ben, kan mijn man ze ophalen. Of als ik 's ochtends heel vroeg weg moet, kan mijn man ze weg brengen. Ik werk 20 km van huis af, mijn man werkt in onze woonplaats. Ik moet zelf regelmatig op klantbezoek (ben assistent accountant) en die zitten nogal verspreid. Hierdoor zou het ook niet ideaal zijn als ik ze eerst naar mijn werk moet brengen en dan pas verder kan.

Verder vind ik het wel erg fijn dat als ik ziek ben, de kids toch gewoon naar de opvang kunnen! En dat zou dan ook niet kunnen.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan