ONDERWATER BEVALLEN

Het is goed dat je je oriënteert op een bevalling en wat er mogelijk is, maar je moet inderdaad in je achterhoofd houden dat het helemaal anders kan lopen.

Ik dacht dat ik tijdens de ontsluiting en weeen opvangen veel zou willen lopen en eventueel douchen, maar uiteindelijk wilde ik alleen maar stilletjes op mijn linkerzij liggen en verder helemaal niks. En dat is ook prima!

En nu ben ik 35 weken zwanger van nummer twee en heb ik mezelf voorgenomen dat ik het allemaal wel zie. Ik moet in het ziekenhuis bevallen, dus die keuze heb ik al niet meer, maar of ik nou ga lopen in het ziekenhuis of ga liggen of ga douchen: ik zie het tijdens de bevalling allemaal wel.

O ja, wat ik nog wel wilde meegeven: er komen nog een hoop praktische zaken kijken bij bevallen in het buitenland lijkt me: hoe zit het met de aangifte van de baby? En wanneer ga je dan daar naartoe (is het ver rijden?), want met weeen in de auto voor een uur of meer is ook niet aan te raden. Hoe zit het met de medische begeleiding als de bevalling niet loopt zoals het zou moeten? Is er een verloskundige aanwezig? Kraamzorg?

Allemaal vragen die mij zo te binnen schieten. Misschien moet je het eens bespreken met je verloskundige en heeft zij praktische tips over hoe je toch in water kan bevallen?

Hoi Esk,

Nou het is in een ziekenhuis in Gronau dat is paar km over de grens bij enschede, en daar kun je dus bij een loket in het ziekenhuis het kindje aangeven en krijgt het en internationaal geboorte certificaat, ook werken hun nauw samen met Menzis daar ben ik toevallig verzekerd, maar ik woon zelf in kampen dus is het wel 130 km rijden, ik ga het nog een beetje uitvissen maar als het geen haalbare kaart is dan is het heel jammer..ik was vandaag bij de vk en ik ben nu ook 35 weken, maar wat ben ik zenuwachtig met die bevalling in me hoofd...

Liefs Claire

130 km is wel héél ver om te rijden als je bevalling begonnen is... ik zou er echt niet aan moeten denken. Je moet dan weeen opvangen in de auto, dat is wel voor eventjes te doen, maar 130km is toch al gauw anderhalf uur rijden. Ik zou het je niet aanraden.
En wat betreft het opzien tegen de bevalling, ik denk dat iedereen dat wel doet, zeker als het je eerste is. Je weet niet wat je kan verwachten en dat maakt ook een beetje onzeker. De beste tip die ik je kan geven is om het over je heen te laten komen en proberen je zoveel mogelijk te ontspannen. Hoe ontspannener jij bent, hoe makkelijker het gaat. En hoe je het ook went of keert: die baby moet er toch uit. Of je je nu wel of niet drukmaakt :) . Ik probeer niet te veel aan de komende bevalling te denken in de zin van dat ik mij helemaal niet afvraag hoeveel pijn of hoe het zal gaan. Het is gewoon even niet heel prettig, maar als de kleine er eenmaal gezond en wel is, dan ben je het ook echt zo vergeten.
Succes!

Ik ben zelf thuis bevallen, de baarkruk stond klaar dacht dat ik dat wilde, maar we hebben toevallig een groot bad. Het was niet gepland maar was de weeen aan het opvangen in de douche en ben vervolgens in het bad gaan zitten onder de douche en heb t bad vol laten lopen. Toen de verloskundige kwam mocht ik van haar blijven zitten en in bad bevallen. Het idee om nog uit bad te gaan vond ik niks en vond het in bad heel bijzonder. De bevalling liep vlot door het warme water, maar hebben de baby niet onderwater laten zwemmen, uit reflex pakte ik de baby zelf en legde deze bij mij neer. Het was prima zo! Voordeel de baby was schoon en ook ik was meteen gedouched en wel fris op bed!
De kraamvisite meteen gebeld dus die konden komen....!
Ik hoop dit nog een keer zo mee te maken, maar het loopt vaak anders als gepland......!
Misschien nog een idee voor jou:
je kunt ook zo'n bad huren en opzetten... als het niet pas bij jou thuis heb je misschien nog vrienden of familie waarbij dat wel kan. het klinkt misschien gek, maar het is natuurlijk uniek als een baby is jou huis wordt geboren. er is vast wel wat te regelen!
Succes en niet tegen de bevalling op zien! Er zijn zoveel tweede of meer kinderen, als het zo erg was dan zouden deze er echt niet zijn!!!!:)

Hei Claire, Ik woon in duitsland, weliswaar niet in de buurt van gronau,maar hier is het zeker mogelijk om in t ZH in bad te bevallen.In t ZH waar ik beval (len ben) is heel veel vrijheid over het hoe en wat JIJ graag wil, mits het medisch gezien verantwoord is.Maareh, 130 km is heeeeel ver hoor.Ik moet 30 KM rijden en dat vind ik nét genoeg hoor.
De enige tip die ik je kan geven is, laat het allemaal over je heen komen, probeer écht te ontspannen, want wat al eerder gezegd werd, elke bevalling loopt anders (dan je verwacht...)

Succes.Komt vast goed.

Beste Claire,

Je verhaal klinkt bekend, althans de manier waarop je je aan het voorbereiden bent op je bevalling. Ik had daar bij de eerste ook allemaal voorstellingen van, waarbij voorop stond dat ik per se thuis wilde bevallen! Het ziekenhuis leek me helemaal niks.
Alleen... mijn kind stak daar een stokje voor, door er namelijk niet uit te willen komen. Bij 42 weken was er nog helemaal niks gebeurd (vanalles geprobeerd, ananashart gegeten tot ik niet meer kon, paar keer laten strippen bij de VK, etc). Toen werd ik dus toch nog naar het ziekenhuis gestuurd om ingeleid te worden. Mooie plannen gemaakt dus, maar uiteindelijk ging het allemaal heel anders dan ik bedacht had. (niet om je te ontmoedigen maar: inleiding die niet goed doorzette, 2 1/2 dag weeen, uiteindelijk een keizersnede). En het gekke is: het was prima! Het bleek helemaal niet zo erg te zijn om in het ziekenhuis te bevallen; ik had mijn kind, ik herstelde redelijk goed van de keizersnede en wist 2 dagen van mijn verblijf naderhand af te praten, om eerder naar huis te kunnen.
Dus hoewel ik weet dat het fijn is om een idee van controle te hebben, denk ik dat het voor mij deze keer beter gaat werken om het bij voorbaat wat meer los te laten en alle opties open te houden (misschien zorgt dat voor wat meer ontspanning en een betere ontsluiting!)
Succes!

Neem even de moeite te bellen met Yvonne Koster, verloskundige in Harderwijk. Zie het telefoonboek.

Zij is zeer goed geinformeerd over de mogelijkheden in je regio. Zij is een creatieve, inlevende en wijze vrouw.

Succes, dicht bij huis is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Lieve groeten, Tine.

Hoi Claire,

Ik woon in Oosterhout nb en in Breda in het ziekenhuis is een Kraamhotel Origine genaamd en die hebben 2 kamers met een bevalbad. je kan dit niet reserveren van tevoren maar wel aangeven. Ik wilde dit ook heel graag, maar sinds 29weken ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog vanwege mijn suiker en ik mocht tot 39weken zelf bevallen bij mijn eigen verloskundige. Ik heb gehoopt en gebeden dat ik voor die tijd zelf zou bevallen. nou vandaag ben ik 39weken en nog niks...Ik moet nu in het ziekenhuis in de verloskamers bevallen...Zo zie je aan het begin kan je je nog zo voorbereiden maar het uiteindelijke plaatje kan altijd veranderen...Nu ben ik heel hard aan het hopen dat ik toch wel snel ga bevallen, want anders gaan ze me inleiden...Ze vinden mijn baby aan de grote kant en zullen me dus niet doorlaten lopen tot het eind. Afwachten dus. Ben benieuwd hoe jou bevalling uiteindelijk is gegaan en of je toch nog een plekje hebt gevonden waar ze een bevalbad hebben. Succes in ieder geval...

Liefs Paula

Terug
Bovenaan