Onderzoeken

De internist heeft laatst ontdekt dat ik een ernstig vitamine D tekort heb. De waarde moet tussen de 50 en 150 liggen, ik zat op 14. Daar krijg ik drankjes voor en ik slik extra vitaminetabletten.
Dit verklaarde veel van mijn vage klachten. Maar toch zijn er nog klachten waar ik geen verklaring voor heb (hoofdpijn die maar niet weg wil, onbedoelde bewegingen, aanhoudende rugpijn, ontzettend moe, ongeacht hoeveel ik slaap, pijn aan mijn tong als er tandpasta op komt).
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het gewoon door de zwangerschap komt, aangezien je lichaam dan toch alles een beetje anders doet.
Maar ik heb in het verleden meerdere malen spuiten gehad voor een vitamine B12 tekort en ook mijn ijzer balanceert regelmatig op het randje.

Dus vandaag naar de huisarts gegaan om te vragen of ik bloed mag laten prikken om mijn B12 te laten controleren. Tijdens de zwangerschap heb je dat wel echt nodig, dus wil wel zeker weten dat het in orde is.
Gelukkig wil de huisarts ook het zekere voor het onzekere nemen, dus mocht meteen bloed laten prikken. Mijn ijzer en foliumzuur wordt ook meteen nagekeken.

Als blijkt dat ik weer een B12 tekort heb, krijg ik spuiten. Als dat zo is, ga ik er bij de huisarts op aandringen meer onderzoeken te doen. Als zij het niet nodig vindt, leg ik het bij de internist neer.
Je lever slaat een voorraad B12 op voor ongeveer 3 jaar en ik moet elke 2 tot 3 jaar spuiten laten zetten, dus dat zou betekenen dat ik nagenoeg geen B12 uit mijn voedsel opneem. Ik wil graag weten hoe dat dan kan, en dus of het iets is wat we op kunnen lossen. Want telkens maar wachten tot de waarde daalt en dan weer een voorraadje aanleggen lijkt me niet de beste behandeling. Zeker omdat dit nu al zo'n 9 of 10 jaar speelt.

Begin volgende week krijg ik de uitslag, dus ben benieuwd. Als ik een tekort heb ga ik ook met de gynaecoloog overleggen of dit eventueel gevolgen kan hebben voor de uk, aangezien B12 nodig is voor de vorming van het zenuwstelsel, het hartje en voor de groei van de baby.
 
Hmm die b weet ik nie echt iets van,maar de d komt uit de zon ook,maja die is niet erg enthousiast om zich te laten zien. Misschien vind je iets als je b12 aanmaak googled?
 
De zon wil niet echt meewerken nee. Maar hopelijk komt hij snel, kan de natuur een handje meehelpen. De kans bestaat dat ik die vitamine D drankjes voor de rest van mijn leven moet blijven gebruiken. Maar dat is nog niet zeker. Ik hoop dat het na de zwangerschap over is. Maar ik hoor van alle kanten dat die kans klein is.

B12 zit in dierlijk eten, dus je krijgt eigenlijk alleen een tekort als je streng veganistisch eet. Wat ik dus absoluut niet doe. De andere optie is dan dat je darmen het niet opnemen uit je voedsel. Wat bij mij het geval is. Maar ik wil graag eten waarom mijn darmen dat dan niet doen. Dat is dus in al die jaren nooit onderzocht.
Ik zou het heel erg vinden als mijn kleintje straks iets blijkt te mankeren, omdat mijn lichaam niet voldoende voedingsstoffen heeft voor de kleine. B12 is nodig voor onder andere het hartje en het zenuwstelsel. Dus het wachten op de uitslag duurt me nu zo ontzettend lang! Morgen meteen even bellen of er al iets bekend is...
 
Net de assistente aan telefoon gehad, ze gaf aan de telefoon niks door, maar ik moet vanmiddag naar de dokter toe komen. Dus ik denk dat dit betekent dat de uitslag niet goed is.
 
dat hoeft niet perse meteen het ergste te zijn,misschien willen ze het gewoon goed uitleggen wat er nu moet gebeuren. Ik hoop in elk geval dat het meevalt en wens je het allerbeste
 
Hoe is het gegaan bij de huisarts?

Denk dat overleg erover met de gyn. zowieso wel verstandig is. Ongeacht wat de uitslag is bij de huisarts. Hoop dat je snel weer fit bent en het geen gevolgen voor je kleine uck heeft.
 
Mijn B12, ijzer en rode bloedcellen zijn te laag. Dus krijg nu spuiten met B12 en moet 3 maanden ijzertabletten slikken. De rode bloedcellen zouden vanzelf moeten herstellen als die andere twee weer een beetje op peil zijn. Verklaart dus in ieder geval al mijn vage klachten :)
Komende vrijdag hebben we de 20 weken echo, dus als het effect heeft gehad op de kleine, komen we daar vrijdag achter.
Mijn B12 was in ieder geval nog niet drastisch laag, dus denk dat de kleine wel genoeg heeft kunnen pakken.
Mijn ijzer is wel drastisch laag, maar dat heeft in het ergste geval tot gevolg dat de uk een lager geboortegewicht heeft of wat eerder komt. Het is niet te hopen natuurlijk, maar het zou ook geen ramp zijn. Ons zoontje was 5,5 week te vroeg en woog maar 1910 gram en daar gaat het nu ook prima mee :)
 
Wel fijn dat je nu weet wat er is en je medicatie krijgt.
Succes vrijdag met de 20 weken echo. Hopelijk heeft het geen nadelige gevolgen voor de kleine uck gehad.
 
Terug
Bovenaan