Onenigheid met bedrijfsarts / werkgever

Hallo meiden,
Hoe gaat het bij jullie op het werk? Ik werk onregelmatig op een leefgroep en ook nog eens 30 uur in de week. Normaal gesproken is dit geen probleem aangezien we ook 24-uurs diensten hebben. Voor m'n gevoel hoef ik dan maar 1x naar m'n werk en krijg ik 20 uur uitbetaald (de nacht is maar voor de helft door betaald).
Nu had ik bij de zwangerschap van m'n zoontje last van bekken instabiliteit. Met week 29 zat ik in een rolstoel en helaas voel ik het nu ook alweer.
Dus heb ik aangegeven op m'n werk dat het te zwaar is. Ik hoef geen slaapdiensten meer wat natuurlijk heel fijn is maar ik moet nu wel 5 dagen in de week gaan werken en heb de hele maand niet 1x twee aaneengesloten dagen vrij. Dat trek ik dus niet.
De bedrijfsarts vind dit onzin. Het is nog veel te vroeg in de zwangerschap om al last te hebben van je bekken (en dat bepaald hij??) en ik heb nou eenmaal een contract voor 30 uur.....
Dus.....
Mijn fysio zegt dat het belangrijk is om op tijd rust te nemen. Ik heb last van harde buiken en ook de VK zegt dat ik naar m'n lijf moet luisteren en meer rust moet nemen. Zij kunnen echter niks afdwingen alleen maar advisteren...
Ik vind het een erg moeilijke situatie en weet dus niet in hoeverre een bedrijfsarts alleen adviseert of ook een bepalende stem heeft hierin?
Heeft iemand tips voor me?????
Liefs Marion
 
He getsie, wat een vervelende situatie!
Natuurlijk is het bullshit dat je zo vroeg in de zwangerschap geen last kunt hebben van je bekken! Ik weet niet precies hoe het rechtmatig in elkaar zit, maar weet wel dat je altijd een second opinion kunt vragen bij een andere arts of huisarts.

Ik weet niet precies wat je werkzaamheden zijn bij de leefgroep, maar als je ook clienten moet tillen/ondersteunen, kan volgens mij niemand jou dwingen om hiermee door te gaan als je lijf het niet aan kan!

Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering of ben je lid van een vakbond? Zij kunnen je op dit gebied denk ik goed adviseren. Of wellicht dat het UWV iets kan betekenen? (is tenslotte de WAZO uitkeringsinstantie)

Echt rotte situatie voor je, hoop dat je er desondanks goed uitkomt met je werkgever! Sterkte!
 
Hallo meid,

Ik werk in een verpleeghuis voor dementerende ouderen op kleinschalig wonen. Ik werk 24 uur onregelmatig op een groep van 7 bewoners. In de ochtend en in de avond heb je 3 uurtjes hulp maar vooral sta je alleen.

Mijn werk in veel bukken (schoenen aandoen etc, tillen(bewoners) en duwen (rolstoelen). Het is lastig uit te leggen wat het werk zwaar maakt. Deze mensen zijn net zo afhankelijk en passief als kleine kinderen alleen zwaarder dan mijzelf....één dame is 100 kilo en die rolstoel moet je duwen. Je neemt bijna alles over.

Agressie komt veel voor op onze afdeling en ik heb al een aantal tikken gekregen...

Heb een gesprek gehad met mijn leidinggevende (een man) en ik hoef geen nachtdiensten meer te draaien. In de nachtdienst ben je alleen in het gebouw en heb je 28 mensen onder je hoede. Dit is in je eentje niet haalbaar als je zwanger bent.

Ik weet nu al dat ik mijn werk (ook omdat je dingen niet door iemand anders kan laten doen, geen extra pauzes kan nemen etc. omdat je alleen staat) w.s. niet heel lang meer zo volhou. Laatst had ik op het werk erg onrustige bewoners waar je steeds achteraan lopen moest. Alles kwam tegelijk. Een bewoner zat in de diaree, de bel ging, de 8 boodschappenkratten werden gebracht, de was was klaar en ga zo maar door.....alles is voor degene die werkt en nogmaals je bent alleen...

Ik had die dag 4 keer een harde buik........

Als het je te zwaar wordt MOET je gas terugnemen. Gelukkig heb ik een begripvolle leidinggevende en geloof ik niet dat als ik in de toekomst minder of therapeutische wil werken dat een probleem wordt.

Het vervelende bij jou is nu dat ze je duidelijk niet serieus nemen. Wat is dat jammer. Waarom is het zo,n gedoe soms? Je doet het ook niet omdat je het leuk vind neem ik aan. Zou jij niet terapeutische kunnen werken? Dan ben je boventallig en laat je zien dat je wel wil werken maar dan met een beetje gas terug..............

Liefs
 
Geloof me... sommige vrouwen voelen aan hun bekkeninstabiliteit dat ze weer zwanger zijn. Dus dikke bullshit van de bedrijfsarts dat je het nu nog niet zou kunnen hebben. direct bij het begin van de zwangerschap ontstaan er hormonen die het bekken week maken. De één heeft er sneller last van dan de ander. Ik zou er heel erg mee uitkijken. Ik heb het zelf gekregen door overbelasting in de 37e week. Ben er daarna niet meer afgekomen tot de geboorte van Sven. Daarna knapte het langzaam op maar ik kan het nu soms nog voelen.

Je weet zelf hoe verschrikkelijk pijn het doet... neem dus je rust en forceer niets. Als je het eenmaal overbelast hebt is het moeilijk om nog goed te herstellen in je zwangerschap. Probeer dat dus te voorkomen.

Kan de vk geen briefje schrijven waarop zij duidelijk maakt dat jij veel rustiger aan moet doen??? De helft bijv op therapeutische basis zodat je ook kunt afzeggen als het niet gaat??? Ik zou het eens overleggen... dan kun je dat de bedrijfsarts voorhouden en heb je het zwart op wit. Kies voor jezelf zeg gewoon dat hij lekker kan praten wat hij wil maar dat je niet zo doorgaat en je dus gewoon gaat ziek melden voor 50% als er geen andere oplossing is.

En schakel de vakbond en rechtsbijstand in als het dan nog niet is opgelost. Het is van de zotten dat jij zoveel moet doorwerken als je al zoveel klachten hebt. Die artsen achter het bureau beredeneren alles vanuit theorie en vanuit de boeken, maar met mensen omgaan kunnen ze niet.
 
Volgens mij is er maar 1 iemand die bepaalt wat je aankunt en dat ben jijzelf. Een bedrijfsarts of werkgever kan heel leuk adviseren, maar zij weten niet hoe je je voelt. Stel voor jezelf heel duidelijk een grens en ga daar niet overheen. Uiteindelijk gaat het om jouw gezondheid en die van de baby. Tijdens de zwangerschap moet je echt aan jezelf denken en niet aan iemand anders. Ik zou een voorstel maken en dat bij je bedrijfsarts neerleggen. Hij kan daar mee akkoord gaan en zo niet, dan meld je je voor 100% ziek.

In ieder geval heel veel succes ermee en laat je niet gek maken.
 
Hoi,
Ik zou even mijn Cao er op na lezen. Zo heb je bijvoorbeeld als je zwanger bent ook recht om regelmatiger te werken binnen je onregelmatige werk. Bijvoorbeeld een week late diensten, dan een week vroege diensten, maar in ieder geval geen dat je niet continu vroeg laat draait. Verder zou ik ook even na lezen, want volgens mij mag je ook niet zo weinig vrij zijn. Ze mogen je bijvoorbeeld ook niet te veel korte diensten geven.
Daarnaast zou ik even met je leidinggevende en roostermaker om tafel gaan zitten. Ik zou gewoon aangeven dat ze kunnen kiezen: of ze werken mee aan een werkbaarder rooster voor jou, of je werkt op deze manier door en je zit binnen de kortste keren in de ziekte wet, want dat is waar je op af stevend? Een brief van je Verloskundige mee nemen die dat bevestigd, misschien helpt dat ook voor een beetje begrip.
Heel veel sterkte ermee!
Liefs,
Mar
 
Hoihoi,

Zeker dat je daar al vroeg last van kan hebben! Ik had het dit keer al met 6 weken (vorige keer al met 8 weken). Een bedrijfsarts heeft trouwens alleen een adviserende rol en werkt vooral voor je werkgever. Met een brief van je huisarts kun je wel afdwingen wat je nog wel kunt (waarschijnlijk ook met een brief van de vk). Desnoods vraag je een brief van de ha, vk en fysio.
Veel succes ermee en bedenk dat het jouw lichaam is en dat staat wel voorop.
Groetjes Wendy
 
Hi,

Sommige vrouwen zijn 9 maanden ziek en anderen werken tot de uitgerekende datum. En dan nog alle variaties daar tussen. Geen zwangerschap is hetzelfde en alleen jij kan bepalen of het te veel wordt. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap het erg zwaar gehad mede doordat ik ook fulltime moest blijven werken van mijn baas. Ik wilde terug naar vier dagen. Maar dat mocht niet. Ik heb mijn verhaal bij de huisarts neergelegd. Zij heeft een verklaring opgesteld dat ik op last van de huisarts vervroegd met zwangerschapsverlof moest. Met die verklaring (en eventueel eentje extra van je verloskundige) sta je supersterk.
Ik heb daarna nog tegen mijn baas gezegd dat ik welwillend was en graag een middenweg had willen zoeken door bijvoorbeeld 4 dagen te werken. Mijn baas heeft er voor gekozen geen sjoege te geven met het resultaat dat ik dus in een soort ziektewet terecht kwam.
LET WEL: Jij krijgt gewoon doorbetaald als je 'ziek' thuis zit. Hij mag je NIET ontslaan en bovendien krijgt hij geld van het UWV om jou te vervangen.
Allemaal niet belangrijk... denk aan dat kleintje in je buik. De zwangerschap kan je nooit meer overdoen!

sterkte...
 
Terug
Bovenaan