Onenigheid over wat er op tv mag worden gekeken

<p>Hallo</p><p>Hoe doen jullie dit? </p><p>Mijn kinderen van 6 en 9 houden van tv kijken en gamen en vooral van superhelden en fortnite.</p><p>Sinds kort heeft mijn man hun ww wrestling laten zien. Mijn man is opgegroeid met het kijken naar worstelen en vindt het leuk om dit te delen met de jongens. Nou zat ik dit gister eens te bekijken en ik was geshockeerd hoe gewelddadig dit is. Ik werd er misselijk van eiste dat de tv onmiddellijk uitging. Mijn man en kinderen protesteerden en mijn man zei dat de jongens heus wel weten dat het allemaal gespeeld is en dat ik hypocriet ben omdat ze wel naar bijv batman mogen kijken en fortnite mogen spelen.</p><p>Op het laatste punt moet ik hem wel een beetje gelijk geven, ik ben ook geen fan van het geweld in fortnite of in films die mijn kinderen kijken maar ik laat dit wel toe om constante discussies te voorkomen.  Mijn man geeft zelfs aan dat ik de jongens wel het jeugdjournaal laat kijken waar natuurlijk ook minder leuke beelden in voorkomen en dat het dus hypocriet is dat ik dus ander gewelddadige dingen afkeur. </p><p>Maar bij het soort geweld als in worstelen trek ik echt een grens. Mijn kinderen stoeien vaak en ik ben bang dat ze straks ook elkaar recht in een gezicht rammen of elkaar in de houdgreep nemen. Mijn man zegt dat dat heus wel goed komt en dat hij zal aangeven dat ze dit niet zelf mogen doen en dat worstelen nep is. Hij is er zelf ook mee opgegroeid en hij is zelf nooit gewelddadig geweest is zijn argument. </p><p>We komen niet uit deze discussie, ik vind echt niet dat ze dit mogen kijken en hij vindt dat ik me ontzettend aanstel. En de jongens willen uiteraard maar al te graag verder kijken want die vinden het reuze interessant.</p><p>Mocht je ww wrestling niet kennen kijk dan even op YouTube naar royal rumble hulk hogan of ww wrestling. Benieuwd wat jullie ervan vinden en hoe jullie deze discussie zouden oplossen. </p>
 
Hoewel mijn kindje zo oud nog niet is en wij deze discussie voorlopig nog niet voeren heb ik voorheen gewerkt met kinderen in de leeftijd van die van jou. Spellen en tv-programmas hebben een leeftijdsgrens en bijvorbeeld Fortnite is, niet zonder reden, 12+ Dus wat dat betreft heeft je man wel een punt, waarom dit wel en wrestling niet?
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je alles maar goed moet vinden omdat ze fortnite spelen. Het Jeugdjournaal is eigenlijk ook voor de doelgroep 9-12 jaar dus dat verschil is iets minder groot en voor je oudste is het programma zelfs passend voor de leeftijd. Maar ook dan geldt vooral kijken hoe je kind er mee omgaat.
Ik denk verder dat je je kinderen zelf goed genoeg kent om te weten of ze het snel na zullen gaan doen. Daar kunnen natuurlijk ook duidelijke afspraken over worden gemaakt; achteraf even napraten over wat ze hebben gezien en als er iets wordt nagedaan wordt er niet meer gekeken.
Verder zou ik met je man afspreken dat zulke dingen voortaan van tevoren worden overlegd tussen jullie zodat er geen druk vanuit de kinderen komt. 


En ergens begrijp ik wel dat je man zulje programmas wil kijken met zijn kinderen als hij hier zulke fijne herinneringen aan heeft maar moet dat al vanaf 6 jaar? Persoonlijk zou ik zeggen vanaf een jaar of 10, en dan 1x per week samen met papa. Vind 6 jaar ook wel erg jong om zoiets te kijken hoor. Voor Fortnite eigenlijk ook wel, maar dat is mijn persoonlijke mening ?
 
Terug
Bovenaan