Ongepland zwanger & vertellen aan vriend

Hi allemaal,

Ik heb even wat steun en hulp nodig van andere vrouwen die hopelijk ervaring hebben op dit gebied. Ik zit aan de pil en had al een aantal dagen geleden ongesteld moeten worden, vanmorgen toch maar even een test gedaan - just to be sure - en die is jawel, hartstikke positief.

Ik ben 5 jaar samen met mijn vriend en we hebben het af en toe over kinderen, maar zijn slechte jeugd zorgt ervoor dat hij wat terughoudend is. Hij wil wel graag kinderen, ik ook, maar we waren er absoluut niet mee bezig. Voor de context, ik ben 26 en hij 31.

Ik weet niet zo goed hoe ik hem dit moet vertellen, zelf ben ik ook onwijs in de war, omdat ik eigenlijk niet weet of ik blij ben en of ik hier nu al aan toe ben. Ik ben super bang dat hij onwijs schrikt en ik zou er het liefste even met iemand over praten om advies te krijgen..

Ik vrees dat hij toch wel gaat schrikken van dit nieuws, maar dat het wel het beste is om het er zo snel mogelijk over te hebben. Dit geheim houden voor hem gaat niet echt helpen, en kan hem zelfs de indruk geven dat het van jouw kant niet ongepland was. (Niet dat je hem meteen terug naar huis moet bellen vanuit het werk ofzo, maar ik zou het gesprek wel vanavond aangaan en niet uitstellen tot morgen.)

Ik heb dit gesprek zelf 3x gehad inmiddels (eerste keer gescheurd condoom en ondanks morning afterpil, later bij een ongemerkt uitgezakt spiraaltje en later nogmaals met wederom een gescheurd condoom, maar toen wel bewust geen morning afterpil gehaald ivm borstvoeding). Die laatste keer neem ik even niet mee, want toen hadden mijn man en ik dus al een kindje, en een uitgesproken wens voor een tweede, maar moesten we ivm herstel na keizersnede nog wachten en kwam het dus eigenlijk een maand voor we wilden gaan proberen. Mijn man wist toen ook vantevoren al dat ik ging testen en ik had al besproken dat ik me raar voelde.
De eerdere keren had ik het dus wel voor me gehouden dat ik me anders voelde en mijn menstruatie eigenlijk al wel verwacht had, en zo ben ik het gesprek dus ook begonnen. Dat ik voor de zekerheid een test deed en dat die dus positief was. Het is ook helemaal niet nodig om dan al te weten of je er blij mee bent, je mag best even nodig hebben om aan het idee te wennen. (En helaas in mijn geval zijn die drie zwangerschappen allemaal miskramen geworden.) Daar mogen jullie het ook gewoon samen over hebben en bedenken wat jullie er samen van vinden. ;) Heel veel succes met het gesprek aangaan en hopelijk mag deze zwangerschap zo uitpakken als jullie willen!

Ik vrees ook dat hij zal schrikken, net zoals dat jij schrok. Jullie zijn voorzichtig geweest en de pil is niet 100% betrouwbaar, waarvan hij neem ik aan ook van op de hoogte is. Seks geeft een ‘risico’ op een ongeplande zwangerschap en daar zijn jullie beide bij betrokken.

Mocht hij niet fijn reageren, loop even weg van de situatie en geef hem de tijd om het te laten bezinken. Onthoud dat jij er nu al over kan nadenken en voor hem komt het rauw op zn dak straks. Wens je veel succes en hopelijk houd je ons op de hoogte! Het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid en laat je hoe dan ook nooit tot een keuze dwingen waar je je niet goed bij voelt.

Super bedankt voor je fijne reactie Elsie, echt heel fijn om te lezen hoe het bij jou is gegaan.
Ik twijfel overigens niet over of ik het hem vertel, dat doe ik sowieso vanavond. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Ik ben echt heel erg bang dat hij onwijs schrikt.
Ik voel me echt onwijs dubbel, dus ik ben heel erg blij met je reactie. Bedankt daarvoor!

Een hele dikke knuffel en succes vanavond. Hij gaat vast en zeker schrikken. Zou eerder gek zijn als hij niet schrikt. Ik zou vooral ook benadrukken dat jij ook geschrokken bent. Zo zorg je er hopelijk voor dat jullie niet tegenover elkaar komen te staan, maar als 'team' deze situatie aangaan, er over kunnen praten en uitzoeken hoe nu verder. Zodra je tegenover elkaar komt te staan, wordt dit natuurlijk allemaal veel ingewikkelder. Ik zou gewoon eerlijk je verhaal vertellen en dan kijken hoe hij reageert. Wie weet kan hij direct reageren en valt het mee. Maar grote kans dat hij het even moet laten bezinken en niet weet hoe te reageren. Ook dat mag en gun hem die tijd..
Succes! 

Super lief dat je reageert Tessa, bedankt voor je advies! Echt heel fijn dat je me advies geeft, voelt een beetje alsof ik niet alleen ben ♥️

Jij ook bedankt trouwens Faye, ik had je reactie even gemist. Bedankt voor de goede tips! Ik zal jullie inderdaad op de hoogte houden.

Zou het je helpen om het bijvoorbeeld op een kaartje te schrijven? En hem daar eventueel de test bij te geven?

Dan kun je goed nadenken over hoe je het verwoord, en hoef je vanavond niet over je woorden te struikelen. :)

Veel succes en gefeliciteerd met je zwangerschap

Terug
Bovenaan