Ongesteld na bevalling

Hallo!

Kan je bij 4 weken post partum al ongesteld worden ? Het bloedverlies bij mij was 1,5 week geleden gestopt. En het bloedverlies is onregelmatig wel. Kan dit ook nog restjes zijn van de bevalling? Heb ook seks gehad onbeschermd bij 3 weken na bevalling (weet dat dit niet handig was) Kan ik ook zwanger zijn terwijl ik nog restjes bloed verlies?

Groetjes
 
Bij mij stopte het rond 5 weken en ging toen toch nog weer even door en heeft 7 weken aangehouden. Het wordt vaak weer heviger als je actiever bent. Dus langere stukken fietsen/lopen.

Het is niet helemaal uit te sluiten dat je ongesteld bent geworden, maar de kans dat het nog een restje lochia (zo heet dat) is lijkt me groter. Als je borstvoeding geeft helemaal want dat onderdrukt doorgaans de cyclus. Ik had bijv pas na 7 maanden weer een cylcus.

Qua seks na bevalling was het, zoals je zelf ook al aangeeft, niet zo verstandig. Ieder zijn ding en behoefte dat snap ik. Maar ze geven niet voor niets advies om 6 weken geen penetratie seks te hebben. Dat heeft ook gewoon met infectiegevaar te maken omdat je nog een (open) wond in je baarmoeder hebt.
Als je toch die behoefte sterk voelt kun je het beter even zonder penetratie doen. Ook veiliger want neem aan dat je niet direct nog een baby wilt ;)
 
Ik heb weleens iets gelezen over iemand die binnen een maand weer zwanger was. Er is ook een speciale pil voor tijdens de borstvoeding periode. Die zou niet nodig zijn, als de borstvoeding 100% bescherming bood. Bespreek de mogelijkheden op dit gebied vooral even met je verloskundige.
 
Borstvoeding inzetten als AC is theoretisch mogelijk. Je kunt de cyclus onderdrukken door een constante hoge waarde prolactine en dat bereik je door nooit meer dan 4u tussen 2 voedingen te laten.
Dit werkt meestal, maar niet voor iedereen en daarom is het in de praktijk niet betrouwbaar. Bovendien keert je cyclus op een bepaald moment terug naar dat weet je pas na je eerste menstruatie en dan heb je er al een ovulatie - en dus risico moment - op zitten.

Je kunt inderdaad de minipil gebruiken (alleen progesteron) en andere AC die enkel progesteron bevat tijdens borstvoeding.

En er is ook nog altijd gewoon het good old condoom. Mannen die daarover zeuren, daar vind ik heel veel van…
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan