onhandelbaar kind (5) op school!

Ik maak me zorgen om mijn dochter van 5, die in groep 2 zit. Dit jaar naar een andere klas gegaan maar ik ben al 3x gebeld dat ze onhandelbaar is. Ze is heel dominant, heeft een enorme sterkte wil en is erg slim in onderhandelen. Ze heeft grote moeite met gezag en autoriteit. Vandaag moest ze haar fiets af staan in de pauze omdat het wissel tijd was. Vervolgens deed ze dit niet, schopte het kindje die de fiets wilde hebben en toen de juf haar mee naar binnen nam en in de hoek zette, kreeg ze weer een woedeuitbarsting en heeft de juf geslagen. onacceptabel gedrag natuurlijk. Vorige week bleek dat ze steeds naar kindjes roept "als je dat niet doet, ben je mijn beste vriendin niet meer" en dit fluistert ze vervolgens ook in andere kinderen hun oor om te zeggen. Ik heb het met haar hierover gehad en uitgelegd dat dit niet leuk is en gewenst is. Ik heb een gesprek op school aangevraagd, want loop een beetje vast en weet niet zo goed wat ik moet doen. Op de BSO gaat het goed, thuis hebben we ook wel af en toe wat aanvaringen maar ik ben erg kort met haar dan. (Waar komt dit gedrag bij haar vandaan? ze heeft dit jaar 2 jonge onervaren juffen, zou ze dat voelen? vorig jaar echt geen last met haar gehad, bij haar andere juf). Iemand ook een dominante/moeilijke kleuter en hier ervaring mee?
 
Hoihoi,
Ik herken mezelf erg in jou verhaal, mijn zoon van 5 was op school ook onhandelbaar. Alles moest op zijn manier en zijn wil was wet. Juffen hebben er veel last mee gehad. Ook thuis was het daardoor niet altijd leuk. Omdat hij zo zijn best probeerde te doen op school kwam het er thuis allemaal uit ( woedeaanvallen van 1.5 a 2 uur ). 
Wij hebben toen de tip gekregen om GGD in te schakelen. Kregen toen iemand thuis die met je mee kijkt en je tip geeft. Dit heeft ons erg geholpen. Meer door er met een ervaren iemand over te praten word en soms een spiegel voor gehouden en ga je meer  vanuit het kind denken waardoor sommige situaties uiteindelijk helemaal niet meer voor hoeven komen.
Bij mij zoon op school zijn ze ook gestart met een positief belonings traject, hij kon dan bij elk onderdeel van de dag ( kring, fruit, spelen enz) groene of rode smileys verdienen. Voor de les werd er dan met hem gesproken over hoeveel hij er ging halen die dag en na de schooldag werd er met hem gesproken over wat goed ging en wat niet en of hij het gehaald had. Als hij het dan haalde nog hij een beloning kiezen voor de volgende dag ( 5 min langer buiten spelen, filmpje kiezen enz) dit hebben ze een paar weken gedaan en moet eerlijk zeggen dat het bij ons nu 10 keer beter loopt. 
Misschien dat school hierin iets kan beteken voor jullie. Niets vervelender dan deze onrust. 
Liefs
 
Hoihoi,
Ik herken mezelf erg in jou verhaal, mijn zoon van 5 was op school ook onhandelbaar. Alles moest op zijn manier en zijn wil was wet. Juffen hebben er veel last mee gehad. Ook thuis was het daardoor niet altijd leuk. Omdat hij zo zijn best probeerde te doen op school kwam het er thuis allemaal uit ( woedeaanvallen van 1.5 a 2 uur ). 
Wij hebben toen de tip gekregen om GGD in te schakelen. Kregen toen iemand thuis die met je mee kijkt en je tip geeft. Dit heeft ons erg geholpen. Meer door er met een ervaren iemand over te praten word en soms een spiegel voor gehouden en ga je meer  vanuit het kind denken waardoor sommige situaties uiteindelijk helemaal niet meer voor hoeven komen.
Bij mij zoon op school zijn ze ook gestart met een positief belonings traject, hij kon dan bij elk onderdeel van de dag ( kring, fruit, spelen enz) groene of rode smileys verdienen. Voor de les werd er dan met hem gesproken over hoeveel hij er ging halen die dag en na de schooldag werd er met hem gesproken over wat goed ging en wat niet en of hij het gehaald had. Als hij het dan haalde nog hij een beloning kiezen voor de volgende dag ( 5 min langer buiten spelen, filmpje kiezen enz) dit hebben ze een paar weken gedaan en moet eerlijk zeggen dat het bij ons nu 10 keer beter loopt. 
Misschien dat school hierin iets kan beteken voor jullie. Niets vervelender dan deze onrust. 
Liefs
 
Hoihoi,
Ik herken mezelf erg in jou verhaal, mijn zoon van 5 was op school ook onhandelbaar. Alles moest op zijn manier en zijn wil was wet. Juffen hebben er veel last mee gehad. Ook thuis was het daardoor niet altijd leuk. Omdat hij zo zijn best probeerde te doen op school kwam het er thuis allemaal uit ( woedeaanvallen van 1.5 a 2 uur ). 
Wij hebben toen de tip gekregen om GGD in te schakelen. Kregen toen iemand thuis die met je mee kijkt en je tip geeft. Dit heeft ons erg geholpen. Meer door er met een ervaren iemand over te praten word en soms een spiegel voor gehouden en ga je meer  vanuit het kind denken waardoor sommige situaties uiteindelijk helemaal niet meer voor hoeven komen.
Bij mij zoon op school zijn ze ook gestart met een positief belonings traject, hij kon dan bij elk onderdeel van de dag ( kring, fruit, spelen enz) groene of rode smileys verdienen. Voor de les werd er dan met hem gesproken over hoeveel hij er ging halen die dag en na de schooldag werd er met hem gesproken over wat goed ging en wat niet en of hij het gehaald had. Als hij het dan haalde nog hij een beloning kiezen voor de volgende dag ( 5 min langer buiten spelen, filmpje kiezen enz) dit hebben ze een paar weken gedaan en moet eerlijk zeggen dat het bij ons nu 10 keer beter loopt. 
Misschien dat school hierin iets kan beteken voor jullie. Niets vervelender dan deze onrust. 

Liefs
 
Hoi Jillster,
ik was even benieuwd hoe het nu gaat...?
Mijn dochter van 5 (in groep 2) zit nu in zo'n zelfde situatie... ze is altijd al wel heel gevoelig geweest en heel erg strong willed maar het lijkt steeds erger te worden .. 
 
Ik hoor graag van je... 
 
[quote quote=10055830]Hoi Jillster, ik was even benieuwd hoe het nu gaat…? Mijn dochter van 5 (in groep 2) zit nu in zo’n zelfde situatie… ze is altijd al wel heel gevoelig geweest en heel erg strong willed maar het lijkt steeds erger te worden ..
Ik hoor graag van je…
[/quote]
 
Sorry voor mijn late reactie, het gaat helaas nog steeds niet goed... zijn in therapie met haar, maar tot nu toe nog geen oplossing gevonden. Ze zit inmiddels in groep 3 maar het is vooral, boos, niet luisteren, irriteren als de juf haar vraagt te luisteren - alles wat MOET doet mevrouw juist niet.... Ik ben ten einde raad een beetje
 
Mag ik vragen wat voor therapie ze krijgt? Is er ook psychologisch onderzoek gedaan, bijv naar haar intelligentie? Ik ben zelf psycholoog en zou dit als tip willen geven om aan de therapeut voor te leggen of dat een optie is. Als school namelijk te makkelijk of juist te moeilijk is, vertoont een kind vaak ook probleemgedrag. Het gaat er dan niet om meteen een stempel te geven, maar door je kind ‘in kaart te brengen’ met een onderzoek krijg je vaak meer inzicht in het probleem.
 
Terug
Bovenaan