Ik zou nu nog even doorgaan met je ovulatietesten of gewoon afwachten of je cyclus zich herstelt (uiteraard wel gewoon blijven proberen zwanger te worden). Ik denk dat je zo kort na een miskraam nog niet echt kan spreken van een onregelmatige cyclus, al is het natuurlijk wel frustrerend. Had je trouwens voor november al wel enige tijd (zonder hormonale anticonceptie) een stabiele cyclus? Of was je toen pas net gestopt met de pil/hormoonspiraal/andere hormonale anticonceptie?
Als je echt gekke dingen merkt aan je cyclus, dan kan je altijd even overleggen met de huisarts of verloskundige of je in aanmerking komt voor een controle of de miskraam goed is voltooid, al denk ik niet dat je meteen fertiliteitsonderzoek kan verwachten. Daarvoor moet het onregelmatige echt nog wel een tijdje aanhouden of ook andere redenen zijn voor onderzoek, want het is vrij normaal als het na een zwangerschap (zeker een miskraam van een zwangerschap die al vrij ver was) je cyclus nog een paar maanden van slag is. Hormonaal gezien heeft je lijf immers op z'n kop gestaan sinds november.
Verder kunnen veel vrouwen met een lange, onregelmatige cyclus prima zwanger worden, al is het wel een reden om aan de bel te trekken als het na lange tijd nog niet lukt. Het is jullie echter al een keer gelukt om een hele hoop hindernissen te nemen op weg naar een kindje, dus een hele hoop zaken zijn bij jullie al minder waarschijnlijk dan bij een koppel dat nog nooit een zwangerschap heeft gehad (zo heb jij bijvoorbeeld sowieso al een eisprong gehad van jezelf, heeft je partner zaad gehad dat in staat was het eitje te bevruchten, het is ingenesteld en het kindje heeft zich wekenlang kunnen ontwikkelen). Natuurlijk blijft het dan nog steeds mega frustrerend dat je niet weet waarom jullie kindje dan niet levend geboren mocht worden, maar jullie zijn al wel een heel aantal stappen verder gekomen dan een hoop andere stellen, wat de kans groot maakt dat het (vroeg of laat) uiteindelijk gaat lukken om een kindje te krijgen. Om die reden doen ze dan dus nog niet zo snel onderzoek, tenzij er meer aan de hand is (denk aan pijnklachten of gekke bloedingen). Mocht het trouwens vaker misgaan, dan kun je daarmee ook in aanmerking komen voor extra onderzoek en extra controles in de zwangerschap. Een keer een miskraam heet echter, hoe verdrietig en frustrerend ook, 'gewoon pech' in de medische wereld.
Sterkte met je miskraam en hopelijk mag je ondanks dat je lijf nog wat van slag lijkt toch snel opnieuw zwanger worden van een plakker. Bij mij was 4x pas scheepsrecht (en daarna helaas weer een miskraam die ook bij mij nog een tijdje voor schommelende cycli zorgde). Soms is de weg vol hobbels, maar voorlopig zou ik er vertrouwen in houden dat het voor jullie ook goed gaat komen.