Onrustig na paar minuten BV

<p>Hi allemaal,</p><p>Onze zoon is inmiddels bijna 7 weken oud en zijn eetritme is de laatste dagen ontzettend aan het veranderen. Hij slaapt tegenwoordig in de avond én nacht al door, met 1 voeding ertussen (dus een blok van 5 en 6 of 6 en 6 bijvoorbeeld). </p><p>Heel fijn, ware het niet dat ik ook merk dat hij steeds onrustiger wordt tijdens/na het drinken.</p><p>Even korte samenvatting: spruw-verleden, opgelost door kokos-olie, smeren we soms nog steeds preventief, aanhappen/-leggen gaat goed na bezoek lactatiedeskundige, drinkt nu veel effectiever en dus korter (meestal max. 10 min). Drinkt 's avonds of vaker, of langer om door te trekken. </p><p>Ik merk dat hij steeds meer last heeft gekregen van lucht in zijn buik, en dus ook darmkrampjes of gewoon ongemak. Ik moet hem daardoor echt lang overeind houden na het voeden. Na een paar minuten vredig drinken aan de borst, begint hij te rekken en te strekken en te kreunen totdat ik hem eraf haal omdat hij niet meer (goed) drinkt. Dan moeten we bijna een uur met hem soebatten waarna alle boertjes en ongemakken eruit zijn. Hij is dus tijdens en na het drinken erg onrustig. Soms wil hij dan daarna nog wel even drinken, dan moeten we ook weer goed laten boeren en dan slaapt hij vervolgens wel goed.</p><p>Ik word er wel erg onzeker van, omdat ik het gevoel heb dat het voeden nu niet goed gaat. Eerst ging hij met een heel rustig, voldaan en vredig gezichtje van de borst af als hij vol zat, maar nu is het dus kreunend en steunend. Dat geeft mij het gevoel dat ik het niet goed doe of hem niet genoeg geef. Terwijl ik juist denk dat hij meer dan genoeg krijgt, want hij komt echt als een malle aan.</p><p>Ik denk dus dat hij nu gewoon op de piek van buikkrampen zit en we daar even doorheen moeten, maar misschien herkent iemand dit en heeft iemand tips?</p>
 
Hoe is jouw toeschietreflex? Het verhaal klinkt vrij bekend, inderdaad doorslapen met 6 weken, maar ook wat meer kramp en moeilijker drinken. Bij mij was de toeschietreflex nogal behoorlijk, dus mijn dochter moest te snel te veel drinken en deed dat ook netjes, maar was dan na 2 minuten ‘vol’, om na een uur weer honger te hebben. Een beetje met de hand afkolven voor het voeden (in een hydrofiel) en per voeding maar 1 borst aanbieden hielp al vrij snel. Dat aankomen klopt ook wel, mijn dochter ontplofte bijna met 6 weken, was breder dan ze lang was...
Nu 8 maanden, borstvoeding gaat inmiddels super en vooral super makkelijk en mevrouwtje is super tevreden. 
Sterkte en geniet van de nachten! 
 
Mij is verteld dat de piek van buikkrampjes ligt tussen de 6 en 8 weken. Dan zijn baby's niet op hun leukst. Ook zit er rond de 6 weken een regeldag waardoor ze onrustig kunnen drinken. 
Maar mijn ervaring met baby's is dat wanneer je net een lekker ritme hebt gevonden dit ritme weer veranderd. 
Het houdt je flexibel zullen we maar zeggen. 
 
Het kan goed aan de piek van krampjes liggen inderdaad. Of als je twijfelt, bel gewoon nog eens met de lactatiekundige? Wie weet heeft die nog goede tips of kan je in ieder geval gerust stellen.
 
HI allemaal, nog bedankt voor jullie reacties. Ik heb het even een paar dagen aangekeken met jullie tips en opmerkingen in mijn achterhoofd.
Nu is het zo dat 'ie sinds een week dus onrustig drinkt. Wat ik zei, dat betekent dat 'ie na een paar minuten kreunend en persend aan mijn tepel hangt. 
De afgelopen paar dagen kenmerken zich op dezelfde manier. Steeds maar kort drinken, kreunend en/of huilend eindigen maar wel nog steeds gretig/bijna agressief willen aanhappen. Ik probeer de voedingen zo veel mogelijk te rekken, want na die paar min. en ondanks het gretig aanhappen zie ik dat hij bij elke slok de melk gewoon terug naar buiten gooit. Dus hij drinkt eigenlijk niet.
Het slapen overdag is ondertussen ook een ramp geworden. Hij slaapt hooguit (een deel van) één cyclus van 45 min. en dan wordt 'ie huilend wakker. WIj denken van de buikkrampen, want jehoort dan of zijn buik rommelen of hij perst soms (licht). Maar na een tijdje is dit over en dan blijft hij wakker en onrustig. Dus dan wordt het weer een voeding rekken want hem geruststellen met voeding wil ik niet doen, hij krijgt volgens mij meer dan genoeg en wil de buikkrampen ook niet verergeren.
Ik ben echt radeloos op het moment, hoe komen we uit deze slechte cyclus van niet/nauwelijks slapen en raar eten?!
 
Overigens is mijn toeschietreflex en melkproductie ook erg flink, al kon ie daar een week geleden nog mee omgaan. Maar nu lijkt het idd dat ie dat niet meer kan en daar boos van wordt tijdens het drinken.
 
Iemand een idee? :( vannacht was het weer raak. Ik ben bijna geneigd om te stoppen met de borst en permanent over te gaan naar de fles met moedermelk, omdat iedere sessie nu zo gespannen verloopt...
 
Ik up het toch maar even opnieuw, gezien de ontwikkelingen. We hebben nu eenmalig de fles gegeven en daar dronk meneer heel erg rustig aan. Geen gevecht, niks.  Ik voel me klote, want heb het idee dat drinken aan de borst 'm dus niet meer gaat worden? Het belang van het kindje gaat voorop, als hij liever / rustiger aan de fles drinkt wie ben ik om hem te verplichten aan de borst te drinken omdat ik dat graag wil? Iemand ervaring met dat buikkrampjes en onrust juist MINDER zijn aan de fles en MEER zijn aan de borst? EDIT: ik kolfde overigens net tijdens het flesje af, kreeg 100 ml uit 1 borst... hoewel ik dus eerst dacht aan een te sterke stroming, denk ik nu juist aan te weinig productie? zoontje is bijna 8 weken en groeit als kool (weegt al +- 6 kilo). Hij komt ook sinds een paar dagen overdag erg vaak.
 
Terug
Bovenaan