Onrustige baby met reflux

<p style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Hallo lieve mensen,</p><p style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Onze 6 weken oude kerel heeft last van verborgen reflux (hebben we inmiddels medicatie voor) en valt ook onder de "prikkelbare baby's".</p><p style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">We moeten hem dus zo min mogelijk prikkels geven (nou waren die er al amper, dus we snappen er niets van) en moet 1 slaapplek hebben (alleen in de wieg, niet in de box en geen draagdoek).</p><p style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">We doen ook geen 'leuke' kraambezoekjes meer. We hadden er ongeveer 3 per week (mensen staan dus nog te springen om langs te komen), maar blijkbaar was zelfs dat hem al te veel. Daarnaast is het voor mij niet te doen mijn pokerface op te houden, aangezien hij overdag amper slaapt. Naarmate de dag vordert, moet ik ook mezelf troosten nadat ik hem getroost heb.</p><p style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Als hij slaapt is dat ongeveer 45 minuten (en slaapt hij door alle geluiden heen) maar erna is het weer brullen geblazen. Het is zo erg onvoorspelbaar, dat ik nieteens durf te gaan douchen of iets.</p><p>Met 'slapen gaan' gaat er ook bijna altijd iets mis... We doen netjes een heel ritueel, dan tuimelt hij lekker (ingebakerd) in zn wiegje en dan krijgt hij ineens of de hik, moet spugen, moet niesen of er gebeurt iets anders waardoor hij meteen weer klaarwakker is.</p><p>Zo zijn ze bij ons achter aan het verbouwen (dit duurt nog tot eind december), maar ik kan moeilijk de hele wereld stilleggen zodat hij z'n tukje gaat doen!?</p><p>Dit is nu al zeker 4-5 weken gaande, we zijn al bij de dokter én kinderarts geweest... "Ja, jullie ventje is oververmoeid", maar het lijkt ons maar niet te lukken dit patroon te doorbreken en geen arts die ons verder lijkt te kunnen helpen.</p><p style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Vind het heel lastig, want veel lieve mensen bieden ons hulp aan, maar zodra er iemand anders aan zn wieg staat, krijgen wij de dubbele portie er later voor terug. Zelfs onze ouders laten we liever even niet komen.. </p><p> </p><p>Zijn er mensen die dit herkennen of wellicht de gouden tip voor ons hebben? Hoe lief ik mijn kleine vent ook vind, ik voel me nu zo opgesloten en zou zo graag éven iets anders doen op een dag.. </p>

Ik herken het. En ben precies door hetzelfde gegaan. Onze man slaapt eigenlijk nog minder in zijn wieg. Ik volg ook wel redelijk braaf een regime, maar heb het ook voor een deel losgelaten. Ik ga minstens 1 keer per dag erop uit met de draagzak (dan slaapt hij en ook lang) en doe dan bv een kraambezoekje in een koffietentje of iemand loopt gezellig mee. Collega’s en vage bekenden houd ik gewoon af.
Alleen maar thuis zitten en krampachtig hem in slaap krijgen werd ik te ongelukkig van en het had ook weinig effect. Ze zijn nog te jong voor slaaptraining, al helpt het natuurlijk wel voor later. Het gehuil kun je gewoon niet aan zo lang. Nu geniet ik ook af en toe van een koffie to go en zonnestralen op mn bol in een park. En soms zijn de dagen zo erg turbulent (dit weekend bijvoorbeeld, 8 weken sprongetje ?, keihard gehuild van moeheid en frustratie) dat ik drie of vier keer per dag wandel (met wallen tot mn knieen).
Slapen in bed komt wel! En lukt snachts ook. Hij moet ook niet bang worden voor de wieg. En huidcontact is ook belangrijk, ze zijn nog zo jong. Hoewel je wel wilt dat hij in zn bedje leert slapen natuurlijk. Alle andere momenten doe ik dan wel het slaapritueeltje. 
Vandaag sliep hij ineens 2,5 uur in de wieg, overdag! 
Kinder- en huisarts zeggen allemaal dat het wachten is tot 12 weken / drie maanden. Het is zwaar, maar we gaan het halen! En: onze baby’s schijnen sneller door sprongetjes te gaan en intelligenter te zijn dan ‘makkelijke’ baby’s ;). Dat is dan weer een voordeel. 

Huisarts zegt ook: goed slapen is belangrijker dan de plek waar hij slaapt. 
Oh en nog een tip tegen prikkels: een wollen strikmutsje. Kijk maar eens op https://www.ziloen.nl/nl/baby/kleding-maat-50-116/strikmutsjes/?mode=grid&limit=24&sort=lowest&max=20.00&min=0.00&sort=lowest&brand=0/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=strikmutsjes&gclid=CjwKCAjw8NfrBRA7EiwAfiVJpVCGoQuTt3taKzIQYQ7ofGKkNWqoby2KdcWFTxjdSxiupBbJglttcxoCjiEQAvD_BwE

Wat heftig voor jullie beiden. Wij zijn door hetzelfde heen gegaan. Onze zoon heeft verborgen reflux, kma en was erg prikkelbaar (nog steeds wel een beetje). Mijn tip: probeer er niet te krampachtig mee om te gaan (slapen in bed) en probeer het een beetje los te laten. Dat heb ik niet gedaan de eerste weken en zou ik bij een volgende 100% zeker wel doen! Vaak slapen ze ook heerlijk in een draagdoek (eventueel buiten) of in de wagen (in ons geval lag een maxi cosi lekkerder ivm reflux). Ik ben er nu van overtuigd dat slapen belangrijker is dan de plek waar dat gebeurt, want slapen doet slapen. Daarnaast ben ik ondanks het advies om zo min mogelijk prikkels te hebben, toch dingen gaan doen anders werd ik gek. Dan had ik in elk geval iets leuks gedaan die dag.
En onthoud dat het beter wordt. Vanaf 3 maanden werd het al beter en vanaf 7 maanden ging onze zoon tijgeren en er ging een wereld voor 'm open. Toen werd het opeens een stuk makkelijker allemaal. 

Wij gaan momenteel door precies hetzelfde als jij. Onze zoon is donderdag 6 weken en vanaf het begin was het al duidelijk dat dit een prikkelbaar mannetje is. Wanneer er kraambezoek geweest was, was steevast die avond feest (dat hebben we dan dus ook afgezegd) en ook als wij (of ik) met hem in de kinderwagen buiten lopen en er is iets teveel geluid (wonen in de stad dus is nogal wat geluid) idem dito. Heb vorige week veel met hem thuis gezeten om te kijken hoe dat werkte, maar dat is zo saai. Het werkte overigens wel.. alleen mijn wereld wordt dan wel héél klein en daar word ik dan weer niet gelukkig van. 
Merk wel dat veel mensen het niet echt snappen. Niet dat ik er veel over vertel, maar als ik bijvoorbeeld een lunch in een druk tentje afzeg omdat mijn vriend niet op de baby kan passen, krijg ik soms te horen dat ik wel tuttig ben met ons kind. Maargoed, de prijs betalen wij uiteindelijk s avonds of s nachts, dus dan maar ‘tuttig’.
In ieder geval, weet dat je niet alleen bent.

Heel fijn om te weten dat ik nie talleen ben in deze situatie (ondanks dat dat eigenlijk ook niet anders had gekund..) 

Lepeltjelepeltje:
Fijn om te weten dat jij er ook gewoon op uit trekt. Mijn vriend was er ook van overtuigd, want een blije moeder kan beter tegen de downs. Wallen tot de knieen, ik herken ze.. Goed om jouw oplossingen te horen, ook goed om collega's en vage bekenden af te houden! Hun enthousiasme is vaak heel lief bedoeld, maar wij hebben er niets aan...
En fijn om te horen dat ze dan waarschijnlijk een stuk intelligenter zijn, haha. Gaan we onthouden voor als we weer bij het wiegje staan te troosten.. 
Is zo'n strikmutsje goed omdat het over de oortjes valt? Dat is wel mooi om te proberen!

Gebruiker:
Ook fijn om te horen dat jij er ook gewoon op uit bent getrokken. Ben er ook van overtuigd dat beweging goed voor je lichaam en geest is en met thuis zitten, wordt dat toch een stuk lastiger.. 
Wij zijn ergens ook bang voor kma. Niet in ernstige vorm, maar we vinden verdacht vaak diarree en het is soms net wat groenig ipv mosterdgeel... Mijn man heeft geen melkallergie, maar van sommige melkproducten wel last. We gaan dit nog navragen bij de arts komende afspraak.
Ook fijn om te horen dat er licht is aan het einde van de tunnel. Ik heb mijn vakantie achter mijn verlof geplakt, ik zou dus nog een stuk 'zonnige periode' van hem mee kunnen gaan maken! En ook fijn, na 3 weken werken komt er ook weer 2 weken kerstvakantie. Ik kijk er nu (meer) naar uit! 

MikkieX:
Poe, sterkte! Precies wat je omschrijft... Ik heb nu best veel thuis gezeten afgelopen week, maar wel iedere middag hem geprikkeld door te gaan wandelen in het park of boodschappen met 'm te gaan doen. De ene keer gaat beter dan de andere, als het ergens druk is (veel verkeer of muzikanten) kan ik dat idd beter ontwijken. Het park daarentegen was super! hij heeft heerlijk 3u liggen slapen in de wagen! En ik lekker 7 km gewandeld en 2x op een bankje van het zonnetje genoten. 
Jammer he dat mensen het niet snappen... Vaak is het ook tijdens een bezoek dat hij wel slaapt en zo gaat onze geloofwaardigheid er ook een beetje aan... want "dat valt best mee toch? Moet je 'm nu eens zien liggen!" 

Dit weekend stond mijn schoonmoeder (onaangekondigd) op de stoep. Ik schrok een beetje, maar ze zei: "Ik kom je helpen. Zeg maar wat er gedaan moet worden en hoe, kan jij even lekker douchen en wat tijd voor jezelf nemen." Ik barstte spontaan in janken uit!
Vooral dat ik mocht aangeven hoe dingen gedaan moesten worden, vond ik wel erg fijn. Ze snapte het, omdat ze zelf blijkbaar met haar 4e ook wat hobbels had gehad. Inmiddels is dit haar 5e kleinkind, dus heeft ook al een hoop ervaring. 

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties! Wij kunnen dit ;)

Zo herkenbaar van die mensen die langskomen en zeggen dat het meevalt. Ik denk soms dat iedereen denkt dat ik me aanstel. 
En goed dat je lekker bent gaan wandelen en hij sliep! Toch weer mooi meegepakt! 
En superlief van je schoonmoeder! Mijn vader en stiefmoeder (bij wie ik ging logeren, voelde me superschuldig omdat ik bang was hem te overprikkelen, maar goed) hebben een nacht van me overgenomen en ik ben met een slaappil gaan slapen. Was moeilijk loslaten, maar ook superlief en nodig na 2 maanden. En ook ik kreeg tranen in mn ogen ervan :)
Veel succes de komende tijd! 

Ik heb een baby van een half jaar die nooit overdag heeft geslapen. En in de nacht heel veel wakker. Ik ben er een beetje aan gewend nu. In het begin wilde ik ook geen bezoek en bleef ik thuis en zorgde ik voor zo min mogelijk prikkels. Ik werf daar zelf ongelooflijk ongelukkig van en na 3 maanden ben ik daarmee gedtopt. Nu doe ik gewoon wat ik wil doen. Ze gaat toch niet slapen. Ik verwacht niet dat het ooit nog gaat gebeuren. Zat net als jij te wachten op de 6 weken of 12 weken omslag... Maar helaas, die is niet gekomen. Sommige baby's slapen weinig/minder dan gemiddeld. Zolang ze goed groeien en ontwikkelen is dat niet erg. 
Welke medicatie krijg je trouwens tegen reflux? Misschien is het niet voldoende of heb je andere nodig? Wij hadden eerst ranitidine maar die werkte amper en ze kreeg er krampjes van. Nu nexium en dat werkt.beter.

Terug
Bovenaan