Lieve mama van Jake,
Jullie leven staat op zijn kop! De moeilijkste periode uit jullie leven gaan jullie door, ik leef met jullie mee. Zelf hebben wij in 2014 voor dezelfde "keuze" gestaan als jullie. Omstandigheden waren anders (wel sprake van bouwfout en 2ling zwangerschap) maar feit blijft dat jullie een onmogelijke keuze moeten maken. Ik kan geen advies geven in wat te doen. Ik kan alleen mijn ervaring met je delen in de hoop dat dit enigzins helpt. De hlhs bij onze zoon bleek gaandeweg zo ernstig dat opereren tegen beter weten in zou zijn. Wij hebben de keuze gemaakt om niet te opereren. Onze zoon heeft uiteindelijk 10 dagen geleefd en ondanks het verdriet had ik deze dagen voor geen goud willen missen. Het feit dat we hem hebben mogen leren kennen, vasthouden, ruiken, knuffelen, momenten hebben kunnen vastleggen en herinneringen hebben kunnen maken geeft mij enorm veel kracht in ons verlies. Wij zijn in deze periode ook door het wkz begeleidt en ik kan zeggen, jullie zijn daar in goede handen welke keuze je ook maakt. Zij hebben ons altijd gesteund in de keuze die wij hebben gemaakt en er alles aan gedaan deze periode zo comfortabel mogelijk te maken. Steun, meedenken, openheid, eerlijkheid, maar ook warmte en liefde. Niets dan lof voo r het wkz. Een paar jaar laten hebben wij opnieuw een zoon gekregen, ook nu met eem hartafwijking (geen hlhs). Hiervoor is hij geopereerd in het wkz en zo hebben wij beide scenario's ervaren en doorstaan. Ook in deze periode zijn we zo goed opgevangen en begeleidt door het wkz.
Ik kan geen keus voor je maken. Ik kan alleen zeggen: vertrouw op je gevoel, denk aan je andere kindje (en nee dat is niet egoistisch, stel al je vragen, vertrouw op het oordeel van de artsen maar bovenal welke keuze er ook wordt gemaakt het is "goed". Het is goed omdat jullie doen wat het beste lijkt, laat niets of niemand je daar anders over laten denken. Vechten voor je kind is een oergevoel, maar je kindje loslaten omdat dit het beste is getuigt ook van heel veel moed en kracht! Soms betekent houden van ook loslaten.... Heel veel sterkte en kracht voor jullie in deze periode! Lieve groet