Ontbijtkoek

Het is niet bewezen dat kaneel schadelijk is. Het vermoeden bestaat wel, maar echt bewezen is het niet. En dan gaat het ook nog om enorme hoeveelheden kaneel die je dag in dag uit binnen moet krijgen.
Ook al eet je een keer een hele appeltaart, kan het nog geen kwaad, zolang je het niet dagelijks doet!!!
Gewoon ontbijtkoek eten, hoor. Is ook nog eens goed voor je darmen
 
De reden dat ik het vroeg is de volgende: In het boek Veilig Zwanger (van Beatrijs Smulders en Marielle Kroon) staat het volgende:

Ontbijtkoek, appeltaart, stroopwafels, speculaas al deze typische Hollandse lekkernijen bevatten kaneel. Kaneel dankt zijn smaak aan coumarine, en er zijn aanwijzingen dat die stof schadelijk is voor de hersenontwikkeling van ongeboren baby's. Hoewel dat nog niet is bewezen, kun je in de zwangerschap maar beter geen koek en gebak met kaneel gebruiken. Hetzelfde geldt voor Kaneelthee.

Coumarine wordt in de geneeskunde gebruikt om bloedstolling tegen te gaan. Als een zwangere vrouw 1 tot 10 milligram per dag van dat medicijn gebruikt, dan kan de baby daar neurologische schade van ondervinden. Een stroopwafel bevat 1,5 tot 2,4 milligram coumarine, een stuk appeltaart kan al 7 milligram bevatten. Appeltaartverslaafde vrouwen kunnen dus maar beter andere geneugten zoeken. En de goedheiligman doet er goed aan zwangere geen speculaas en pepernoten voor te zetten.

Ik zelf eet af en toe wel ontbijtkoek (met kaneel) maar ik ivm met mijn darmen zou ik het wel meer willen eten, ben daarom dus op zoek naar geschiktere ontbijtkoek....

 
Dat stukje in "veilig zwanger" had ik inderdaad ook al gelezen, maar het is zwaar overdreven. Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van al dat gedoe. Dit mag niet ... dat is schadelijk ...
Valt best mee allemaal, zolang je maar oppast voor toxoplasmose en listeria en niet teveel drinkt, rookt of zware medicijnen slikt. Verder probeer ik me zo min mogelijk van alle bangmakerij aan te trekken. Ik gebruik gewoon m'n gezonde verstand.
 
Ik heb gelezen dat kaneel de weeën kan opwekken... Maar wanneer je af en toe een koekje of plak neemt waar kaneel in zit kan het geen kwaad. Je moet er gewoon niet te veel van eten.
 
Terug
Bovenaan