<p>Zo, met die titel krijg ik vast veel lezers. Gelukkig valt het allemaal mee!</p><p> </p><p>Hallo zwangere en bevallen dames,</p><p> </p><p>Ik schrijf dit omdat ik mijn verhaal kwijt wil voor iedereen die hetzelfde heeft gevoeld als ik en zich er (net als ik deed) voor schaam(t/de). </p><p> </p><p>Al sinds jaren voor mijn zwangerschap ging ik er vanuit dat ik een meid zou krijgen als eerste kindje. Toen ik net zwanger was keek ik alleen naar meisjes spulletjes, kleertjes en meubeltjes. Toen ik met krap 15 weken een pretecho voor het geslacht liet doen zakte de grond onder mij vandaan: gefeliciteerd jullie verwachten een jongetje! </p><p>Natuurlijk veinsde ik blijdschap tegenover mijn familie en vrienden maar van binnen ging ik kapot. Ik wilde helemaal geen jongen maar aan de andere kant vond ik het vreselijk dat ik mij zo voelde tegenover mijn zoontje, hij kan er niets aan doen dat hij een y-chromosoom heeft. Tegen mijn man en moeder was ik eerlijk over mijn gevoel en zij waren begripvol, ook al deelde zij dit gevoel niet met mij. Mijn moeder verzekerde mij dat dit gevoel zou verdwijnen naarmate de zwangerschap vorderde, mijn man was angstig voor de geboorte van ons kind. Met een achtergrond van depressies vreesde mijn man dat ik geen liefde voor onze zoon zou voelen en weer in een neerwaardse spiraal zou raken. </p><p>De maanden gingen voorbij, mijn buik groeide en ik deed onwijs mijn best gelukkig te zijn. Zelfs mijn man zag niet dat het gemaakt geluk was. In de laatste weken nog huilend aan hem toegegeven dat het gevoel niet weg was. En toen begon de bevalling, eerder dan ik verwacht had waardoor ik helemaal van slag was. Al die pijn, ik vond het het niet waard tot hij geboren was. Ik was een haartje verwijderd van een totaal ruptuur (dat geluk had ik dan weer) en had mijn zoon op mijn borst. Daar was hij dan, ik verwachtte helemaal niets van mijn gevoel want het kon alle kanten op gaan. Maar het verzorgende moeder gevoel was er wel, ik wilde hem veilig bij mij houden. Na 3 dagen in het ziekenhuis (hij had een slechte start) konden we naar huis. In de auto met een vreemde baby want wees eerlijk, je kent je kind nog niet en houden-van is dan nog heel anders.</p><p>De dagen in de kraamweek waren zwaar, door mijn achtergrond kregen we langer kraamhulp en na de laatste dag namen wij afscheid van een geweldige kraamhulp en keek ik naar mijn zoontje. </p><p> </p><p>Als ze mij zouden vertellen dat ik morgen weer van hem moest bevallen dan deed ik het, als ik nog 100 zonen zou krijgen dan hield ik van hen allemaal. Als ik nooit een dochter zou krijgen dan was dat maar zo. Dit is mijn kindje en ik heb een leven lang om hem de liefde te geven die ik 9 maanden lang niet voelde. Ik schaam mij voor mijn naïviteit, dat ik dacht dat een zoon niet genoeg zou zijn. Ik schaam mij niet voor mijn menselijkheid, ik heb hiervan geleerd en ik hoop dat ik door dit te delen andere (aanstaande) moeders kan helpen met hun onzekerheden. </p><p> </p><p>Het komt wel goed. </p>