Ontslag nemen na je zwangerschapsverlof.

Jazeker kan dit problemen geven. Je hebt namelijk als je zelf onslag neemt, geen recht op een WW-uitkering. Ik weet niet of je een contract hebt voor bepaalde of onbepaalde tijd, maar als je een contract hebt voor bepaalde tijd, is het misschien een optie om met je baas te overleggen  dat hij je contract niet meer gaat verlengen. Op die manier wordt jij dus "ontslagen" en heb je recht op een uitkering.

Veel liefs Tina
(5 weken)

en dat klopt dus ook niet helemaal! de ww is een stuk strenger geworden. als je contract niet verlengd wordt heb je in principe sollicitatieplicht. er zijn wel regels omdat je in je bevallingsverlof zit maar je krijgt of hebt dus niet automatisch recht op ww ik zou even navragen bij uvw... kan je zo bellen voor info, succes.

ik zit nl al een paar weken te wachten op goedkeuring van uvw ik heb ontslag gekregen en een rechtzaak aangespannen en gewonnen maar heb nog geen cent en goedkeuring gehad,,,

Hoi Aicha (prachtige naam trouwens)

wat je zegt over de nieuwe regels van de ww klopt niet helemaal. De regels zijn inderdaad strenger geworden, maar dit is met betrekking tot de zgn referte-eis, je moet namelijk 26 weken van de afgelopen 36 weken hebben gewerkt om in aanmerking te komen voor een uitkering of 4 uit 5 (4 van de afgelopen 5 jaar moet je per jaar minimaal ca. 52 dagen gewerkt hebben) En dan afhankelijk van je arbeidsverleden krijgt iedereen in eerste instantie een kortlopende uitkering van 75% van het laatstverdiende loon en daarna krijg je eventueel nog een bepaalde periode een uitkering... voor meer info zie bijv. http://www.planet.nl/planet/show/id=101419/ contentid=567006/sc=734345

De regering heeft ook geprobeerd om zgn pro-forma ontslagen te voorkomen door  de verwijtbaarheidstoets te versoepelen... zie http://www.bdo.nl/klant/kenniscentrum_detail.asp? searchterm=de&catName=&itemID=23259

Ik ben loonadministrateur vandaar dat ik enigszins op de hoogte ben met de regelgeving. Als ik je mag adviseren, zou ik je aanraden om met je baas of een p&o'er te gaan praten over hoe je dit het beste kunt regelen. Je baas is er alleen maar bij gebaat dat hij op tijd weet van je plannen en zal dit vast kunnen waarderen. Jouw verlof kost hem zowiezo geen geld, want dat wordt betaald door het UWV (tegenwoordig via de Belastindienst)

veel succes

Esther

Nee, ontslag nemen na je zwangerschapsverlof geeft geen problemen. Als jij niet meer wil werken mag je op ieder moment ontslag nemen. Je moet wel even rekening houden met de ontslagperiode. Dus hoe lang van te vroen moet jij aangeven dat je niet meer terug wil komen (meestal is dat een maand). Vroeg in je zwangerschapsverlof of er zelfs nog voor ontslag nemen is niet verstandig, er kunnen onverhoopt (we gaan er van uit dat dat niet zal gebeuren, maar je weet maar nooit) nog dingen mis gaan waardoor je toch wil blijven werken.

Gedurende de zwangerschap krijg je gewoon je salaris doorbetaald (hetzij via je werkgever, hetzij via het UWV (helaas maken ze nogal wat fouten)), stopt de bevallingsuitkering.

Bij het geven van mijn antwoord, ga ik er voor het gemak vanuit dat je wilt stoppen met werken, je hebt dan namelijk helemaal niets met een uitkering te maken.

Miep

hoi aicha
ik sluit me aan bij miep.ik stop ook met werken met mn verlof.ik heb met mn baas afgesproken dat mn contract na het verlof beeindigd word.maakt voor je baas nl niks uit,aangezien hij/zij de uitkering tijdens je verlof niet zelf hoeft te betalen.
groetjes kari

Hoi Aicha,

Als je gewoon wilt stoppen met werken en dus geen uitkering wilt aanvragen kan je idd zonder problemen je werk op zeggen. Heb ik zelf ook gedaan na mijn vorige bevalling. Ik moest wel rekening houden met 2 maanden opzegtermijn. Gelukkig had ik nog 7 weken vakantie staan en had nog 3 weken bevallingsverlof.

Groetjes, Jonna

Tuurlijk maakt het je werkgever wel uit!
Nu heeft hij/zij tijdelijke vervanging voor jou of je collega’s vangen jouw werk op en als de werkgever op de hoogte is van je vertrek kan die voor permanente vervanging zorgen. Het kost de werkgever altijd tijd/geld een zwangerschapsverlof.

Liefs S. (27+2)

Terug
Bovenaan