Ontslag nemen na je zwangerschapsverlof.

Hoi Aicha!

Toevallig heb ik nét mijn ontslagbrief uitgeprint en ondertekend.. nog een envelopje en een postzegel en hij kan de deur uit! Een heerlijk gevoel!

Mijn verlof eindigt eind oktober/begin november en daarna wil ik graag mijn vakantie uren op nemen en daarna mijn ontslag in laten gaan. Wij gaan in november verhuizen naar Oostenrijk en vandaar dat ook ik niet meer terug ga komen na mijn verlof.
Dit had ik van te voren al bij mijn baas aangegeven, omdat dit gewoon een duidelijke zaak zou zijn. Ze hebben inmiddels vervanging voor mijn verlof (en ook voor de vakantieperiode) aangetrokken en waarschijnlijk kan één van die meiden blijven in plaats van mij. Zolang je met verlof bent kost het de werkgever geen geld.
Ik had er wat moeite mee dat ik wel mijn verlof uitbetaald zou krijgen, maar geen dag meer terug ga komen om te werken. Maar je hebt hier gewoon recht op, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

En in principe stopt niemand met werken om daarna een uitkering aan te vragen, lijkt mij. Dan blijf je met sollicitatieplicht en -trainingen zitten en uit jouw verhaal blijkt wel dat dat niet is wat je wilt. Heerlijk dat je de vrijheid hebt om de keus te maken om te blijven werken of niet. Doe lekker wat je gevoel zegt en geniet ervan!

Groetjes, Harma

Even reageren op het verhaal van Toulouse.
Het kost de werkgever geen geld hoor een zwangerschapsverlof. dit wordt nl betaald door het uwv. Ook als je in de ziektewet komt door je zwangerschap wordt dit betaald door het uwv.

Groetjes, Jonna

Jonna,

wat toulouse denk ik bedoeld is niet zo zeer de salariskosten, maar andere kosten   die er mee gemoeid gaan.

In mijn geval was er  bij mijn werkgever door mijn zwangerschap omzet verlies (behoorlijk wat omzet verlies), zelf wijt ik dit aan het verkeerde beleid van mijn werkgever o.a. doordat dat hij te laat is gaan zoeken naar iemand die mij geheel of gedeeltelijk (binnen of buiten het bedrijf) kon vervangen.

Je hebt ook kosten van inwerken, de kosten die gemoeid gaan met het zoeken naar vervanging. Het kost de werkgever dus wel degelijk geld.

Maar zelf ben ik van mening dat dat niets afdoet aan de rechten van de vrouw. Wij vrouwen zetten nou eenmaal die kinderen op de wereld, en je hebt dus recht op verlof, en je hebt ook gewoon recht op doorbetaling van je salaris. Dat is de wet en daar kan een werkgever niet omheen.

En als je dan na je verlof ontslag neemt (al dan niet vooraf gemeld) ook dat is je goed recht en de kosten daarvan (het zoeken naar vervanging) is niet het probleem van degene die ontslag neemt. Dat zijn dingen die je als ondernemer gewoon kan verwachten.

Dus meiden als jullie na je verlof lekker willen stoppen met werken. Gewoon ontslag nemen.

Miep

Interessant om al die verhalen te lezen van anderen, ik heb er zelf ook lang aan getwijfeld.
Ik wilde ook na mijn zwangerschapsverlof ontslag nemen. Niet omdat ik wil stoppenmet werken, maar omdat we 80 km verder op moeten gaan wonen voor het werk van mijn man. We hoeven niet gelijk te verhuizen maar op den duur is dat wel handiger.
Iedereen in mijn omgeving verklaarde me voor gek; je stapt uit het arbeidscircuit en hebt nergens meer recht op. En wie zegt dat je weer makkelijk een baan kunt vinden?
Uiteindelijk na veel gepieker en open kaart spelen op mijn werk hebben we een tussen oplossing gevonden.
Ik blijf na mijn verlof 1 dag in de week werken. Dat is in mijn branche een lachertje maar op die manier blijf ik in het circuit, staat beter als ik ga solliciteren en ik heb nog een klein inkomen. Op het moment dat ik een neiuwe baan vind neem ik pas ontslag. Maar dat geeft mij wat meer vrijheid.
Jij zit in een positie waarin je niet perse hoeft of wilt werken en dat is ook wel lekker!
Je mag gewoon ontslag nemen, maar inderdaad doe het niet al te vroeg, neem gewoon je opzegtermijn in acht.
 Dat is natuurlijk wat minder fijn voor je baas,maar stel in een heel negatief geval er iets gebeurd en je hebt geen baby dan kan een baan een goede afleiding zijn...en dan heb je niks.
gMaar wat dat betreft moet je doen wat je hart je ingeeft.
groeten Elke

hoi,

zelf heb ik ook een tijd lang nagedacht om er even tussen uit te gaan na de bevalling, nu is dit besluit wel voor mij gemaakt door me baas, hij zal mijn contract niet verlengen in februari, maar ben nog wel heel erg aan het twijvelen of ik gelijk een baan wil gaan zoeken of dat ik daar even mee wacht. Mijn enige punt is het geld, het scheelt een hoop van 2 inkomen naar ineens 1 inkomen met een kindje erbij, dus waarschijnlijk ga ik gelijk weer op zoek naar een parttime baan, maar zoals de andere vrouwen zeggen je kan gewoon ontslag nemen als je dat wilt na je verlof, daar heeft je baas vrij weinig over te vertellen, als je het maar op tijd zegt ivm opzegtermijn.

Succes

Groetjes Claudia

Terug
Bovenaan