Ontslag proeftijd

Ik werk al 3 jaar in deze praktijk. Alleen krijg ik nu een andere werkgever. Ik werkte altijd via een 0 uurcontract maar krijg nu per direct een vaste contract voor onbepaalde tijd. Dus dat is dan het eerste contract onder deze werkgever. Dankjewel voor jullie antwoorden. Nee dat zou ik ook denken, nou we zullen het gaan zien. 

Ik zou het even navragen bij rechtsbijstand of iets dergelijks. Zoals ik het lees (naar ik ken de exacte omstandigheden niet) is je proeftijd nietig. Nooit bestaan omdat deze niet aan de wettelijke vereisten voldoet. Zoek het anders maar eens op. Het zal niet voor het eerst zijn dat bedrijven juridische onjuistheden in een contract zetten. En zelf zullen ze uiteraard wel zeggen dat het geldig is. Bij overname door een andere werkgever loop de ketenregeling (wanneer je een vast contract dient te krijgen) ook gewoon door.
Verder treedt per 1 januari 2020 de WAB in werking, dat is een nieuwe wet waar onder andere in staat dat oproepers elk jaar een vast contract aangeboden moeten krijgen over het gemiddeld gewerkte aantal uren van de 12 maanden ervoor. Uiteraard ook zonder proeftijd. 

Mijn advies is, dit desnoods bij het juridisch loket maar liever rechtsbijstand of advocaat, heel even te checken voor jouw situatie. Waarschijnlijk is er geen proeftijd en dus probleem. 

De praktijk wordt overgenomen door een ander bestaande praktijk. Ik had het dus gezien als eigenlijk ga ik bij een andere praktijk werken maar wel gewoon op dezelfde plek en dezelfde werkzaamheden. Maar ik ga het uitzoeken dankjewel voor het meedenken 

Dat zou ik ook even doen. Ik ken de omstandigheden niet, maar google 'overgang van onderneming' eens. Overigens: ik zou niet moeilijk doen als ze je niet ontslaan in de proeftijd hoor, maar dat je er al jaren werkt, betekent misschien wel dat deze contructie zo niet mag. 

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ben nu 8 weken zwanger en vol aan het soliciteren. Bij 1 organisatie heb ik het tijdens de solicitatie verteld en die reageerde positief alleen wilde ze mij dan eerst een tijdelijk contract aanbieden. 
Bij een andere organisatie waar ik al een vast contract heb in de flexpool was ik aangenomen voor vaste uren maar na mijn arbeidsvoorwaarde gesprek werd ik gebeld dat ze niet verder met mij gingen omdat het te onrustig was voor het team. 
Hierop heb ik personeelszaken gebeld en ze zijn er nu mee bezig want ze mogen mij niet weigeren.. 
Maarja ik weet dus niet zo goed wat ik je zou adviseren.. zelf zou ik niet kunnen doorlopen tot 21 weken omdat ik ook in de zorg werk en dit mijn tweede kindje is en ik nu al een buikje krijg.. 

Terug
Bovenaan