Ontslagen worden, solliciteren en de Commissie Gelijke Behandeling!!!!

A

Anoniem

Guest
Het is echt niet normaal meer ik lees nu echt overal op het forum
verhalen van vrouwen die worden ontslagen, niet aangenomen, niet
verlengd vanwege hun zwangerschap er zou echt een campagne moeten
worden opgezet dat dat niet mag! Het is wettelijk geregeld en je
reinste discriminatie! Wie dit leest en iemand kent of   zelf is die dit is
overkomen vertel ze alsjeblieft dat er mogelijkheden zijn om zulke werkgevers aan te pakken.
De commissie gelijke behandeling is hiervoor in het leven geroepen. Verder word het door de FNV afgeraden om te melde dat je zwanger bent voordat je contract rond is. Heb je een eenjarig contract zorg dan dat je onberispelijk werk levert en je mails etc bewaart desnoods telefoongesprekken opneemt waaruit blijkt dat men tevreden met je is. Allemaal voor de zekerheid want het gebeurt vaker dan je denkt!
Het is belangrijk dat je direct of indirect weet duidelijk te maken dat jij slachtoffer bent geworden van ongelijke behandeling op grond van geslacht. En dat kan en mag echt niet.
kijk verder op www.cgb.nl
Ikzelf ben net bijna slachtoffer geworden maar heb mijn toekomstige werkgever de les gelezen en we hebben een hele mooie middenweg gevonden waardoor hij makkelijk een vervanger kan vinden en ik vanaf juli toch in dienst kan treden. Ik ga nu via een uitzendbureau aan de slag zodat zij gegarrandeerd vervanging hebben en we hebben zwart op wit dat ik per 1 juli vast in dienst ben.

Sterkte allemaal!

groetjes,
Wietske

Goedzij Meid.

Zelf heb ik een probleem doordat ik gedetacheerd bent. Het begint erop te lijken dat mijn functie door iemand anders wordt overgenomen, en dat ik wel terug kan komen straks maar dan in een lagere functie, want ja het is niet eerlijk tegenover die andere persoon als die straks dan weer terug moet naar zijn eigen functie (we wisselen dan dus ahw)

Tja met detachering kan dat zomaar, dan heb je blijkbaar geen rechten. Voor het ene bedrijf ben je omzet, voor het andere bedrijf een externe en dat terwijl ik er al 6 jaar zit.

nou ja we zien tegen die tijd wel, ben van plan als het echt zo is als het nu lijkt, er zeker werk van te maken.

Jou is het in ieder geval gelukt.
Miep

Ik weet niet precies hoe het met detachering zit. Mijn vriend zit er ook in en een collega van hem is wel gewoon met zwangerschapsverlof gegaan. (Was haar baas ook niet zo blij mee, ze vertelde het 3 dagen na het tekenen van haar contract). En als je dus een contract hebt op basis waarvan je gewoon uitbetaald krijgt, heb je lijkt me precies dezelfde rechten. Een vakbond opbellen om te vragen hoe het zit is dan wel een aanrader.

Het moeilijkste is natuurlijk bewijzen dat ze je hebben ontslagen omdat je zwanger bent. Tegen jou kunnen ze dat wel zeggen, maar tegenover de rechter zullen ze dat nooit toegeven. Dat blijkt uit het verhaal van degene (weet even niet wie) die haar ontslag kreeg, waarbij haar baas aantoonde dat ze ontslagen was omdat het financieel niet zo lekker liep met het bedrijf.

Maar eigenlijk heb je wel gelijk. Het is belachelijk dat er zoveel vrouwen ontslagen worden omdat ze zwanger zijn of niet aangenomen worden omdat ze kinderen hebben en dit wel eens lastig zou kunnen zijn.
Ik denk alleen dat de meeste vrouwen het gevoel hebben dat het toch niks helpt om een klacht in te dienen. Dat idee heb ik in ieder geval in mijn situatie.
Maar goed, dat kan ik natuurlijk helemaal mis hebben.

Wietske,

het probleem is natuurlijk dat ik geen contract heb met het bedrijf waar ik gedetacheerd ben, mijn 'baas' heeft daar een contract mee. Nu neemt mijn collega (nr 1) dat werk over en een andere collega (nr 2)  zijn werk. Die tweede collgea wordt daar weer weggehaald als ik terug kom en ik moet dan wel weer naar dat bedrijf toe, waar ik dus het werk over neem van collega  nr 1  (wat tijdens mijn verlof is overgenomen door collega 2) Ik ben dan dus van plek verwisseld met collega nr 1.

Doordat ik collega nr 1 goed heb opgeleid en ingewerkt, word ik nu dus gedegradeerd.
Niet echt leuk dus. Maar ja niets aan te doen.

Stiekem hoop ik gewoon het voor elkaar te krijgen tegen die tijd een andere baan te hebben of hoop ikd at er een andere leuke functie is bij een andere klantvan ons, waar ik in kan stappen.

Maar meid petje af, dat jij gewoon je gelijk hebt gehaald.

Miep

Ha Miep,

Das idd een erg zure situatie. Ik had in mijn geval erg gelk met een van de mannen in mijn sollicitatiecommissie die vond dat ik hoe dan ook aangenomen moest worden en dit ook aan het College van B&W had duidelijk gemaakt. De burgemeester en een wethouder lagen dwars omdat ze bang waren voor de gemeenteraad.

En aan Barbara,

Vandaar: verzamel alle informatie die je maar kunt alles wat er ook maar iets op wijst dat het geen zuivere koffe is kan helpen. En de commissie gelijke behaneling is gratis en een goede aanloop voor een rechtzaak omdat de rechter dit moet meewegen.

Ik zou wel eens willen zien dat er een onderzoekje werd gedaan over bij hoeveel vrouwen en hoeveel mannen een contract werd verlengd en welk percentage van de vrouwen bij wie dat niet gebeurde zwanger is... Volgens mij wordt Nederland dan wakker!

Groetjes,
Wietske

Even een korte reactie. Ik heb het ook meegemaakt. Ik ben onterecht ontslagen omdat ik zwanger was. Ik ben er mee naar bureau rechtshulp geweest. Die hebben mij door verwezen naar het anti discriminatie bureau zeeland en daar hebben ze mij heel goed verder geholpen. Ik ben uiteindelijk naar de rechter geweest en mijn verhaal was gehoord en ik heb het ook gewonnen. Ik ben heel blij want op dat moment was ik er echt kapot van. Ze verpesten de mooiste tijd die je in je leven hoort mee te maken.

Wie vragen heeft kan altijd even onder een kopje Nova in de berichten een vraag aan mij stellen. Ik heb er nooit spijt van gehad. Alleen een melding bij bureau rechtshulp kan al genoeg zijn om het ooit te bewijzen want als er meerdere meldingen binnenkomen dan kunnen ze het aan de hand van meerdere reacties die werkgevers toch aanpakken.

ben ook ontslagen in mijn proeftijd. ben een aantal ( 5 dagen in totaal) ziek geweest. Door mijn zwangerschap. maar zolang zij zeggen dat het niet is vanwege de zwangerschap heb ik geen poot om op te staan. Helaas. Ik hoop wel een uitkering te krijgen anders heb ik een probleem want wie neemt nu een zwangere vrouw aan?!
groetjes sacha

Terug
Bovenaan