ontsluiten in bad / onder water bevallen

A

Anoniem

Guest
Ik ben benieuwd naar  jullie ervaring met onsluiten in bad en onder water bevallen.

Of je die vooral gebruitk hebt voor de ontsluitingsfase of ook voor de persfase?    
Lukte het je om te persen?
Was het bij je eerste of daaropvolgende kindje
Blijft dat water een beetje warm?
En als je het alleen gebruitk voor de ontsluitingsfase, had je dat dan ook net zo goed in je eigen bad (als je die hebt) kunnen doen of is zo'n bevallingsbad toch prettiger dan een gewoon ligbad?
En heb je een bad gehuurd / gekocht?
Wat voor bad heb je gebruikt?

Ik weet het, veel vragen. Maar ik heb onlangs een video gezien van een waterbevalling en vond het zo rustig en mooi er uit zien. Ben echt helemaal onder de indruk. Mijn verloskundigen vinden waterbevallingen gelukkig heel leuk en willen daar wel aan meewerken. Met name de ontsluiting is volgens hen in bad erg goed en sneller dan normaal. Ze  vertelden wel  dat zij hebben gemerkt dat het vaak niet lukt om ook goed te persen in bad (met name bij je eerste, en het is mijn eerste). Verder vind ik de huurbaden vrij prijzig. Ik zag op internet dat je ook opblaasbare baden kunt kopen (is voordeliger dan bad huren) maar zijn die net zo goed?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

groeten,
Janneke

Hoijj Jannetje.

Heb geen ervaring met ontsluiting in bad en onder water bevallen.

Ben ook zwanger van de eerste en liep met enorm veel vragen rond over in
bad bevallen. Ben daardoor op de site duikertje.nl terechtgekomen en heb
veel aan de informatie gehad die daar te vinden is, ook o.a.  ervaringen  over in bad
bevallen staan er op en er is een forum waar je je vragen kan afvuren.

Misschien heb je er iets aan en hopelijk reageert er op dit forum iemand met haar
in bad bevallings verhaal/  ervaring .... vind dat zelf dus ook enorm interessant en leuk
om te lezen.
Liefs van geertje en een fijne dag verder.

Hoi Jannetje,

Ik heb 4 kinderen en ben 35 weken zwanger van mijn 5e. Bij alle vier de bevallingen heb ik een speciaal bad gehuurd. Ik woon in NZ (Nieuw Zeeland) en bij de thuisbevallings-verloskundigen wordt het erg vaak gedaan (bijna iedereen bevalt hier in het ziekenhuis - thuis zou onverantwoordelijk zijn!).
Ik vind het fantastisch. Hoop het ook deze keer te gebruiken. Bij de eerste heb ik het voor de ontluiting gebruikt (eerst gewoon bad terwijl het grote bad gevuld werd). Het was heerlijk. Persen vond ik zo eng daar heb ik uren over gedaan met mijn hoofd in de schoot van mijn man.
Bij de tweede was ik weer helemaal opgelucht zodra ik het bad in kon. Deze keer was ik voorbereid op het enge gevoel en de pijn van het persen en heb binnen 20 minuten het kindje eruit geperst.
Bij de derde ging alles zo snel dat het bad nog niet vol was toen mijn zoontje al kwam. De weeen en het persen vond ik veel moeilijker te verdragen zonder het water van het bad.
En de vierde heb ik weer heerlijk in het bad kunnen doen.
Ik ben  bij geen enkel kindje ingescheurd. Ook niet  bij Miranda (eerste) en  Alexander (zonder bevallingsbad) omdat ze toen hete natte doeken tegen mijn vagina hielden. Dit hielp ook erg bij de pijn en maakte de huid soepel.
Het fijne van zo'n bad vind ik ook dat je een eigen wereldje creert. Alleen een paar kaarsjes aan en de verloskundige die regelmatig  de hartslag controleert.

Een vriending van mij heeft net haar tweede kindje in Nederland gekregen. De eerste bevalling in het ziekenhuis (medische indicatie ivm hoge bloeddruk) en in mei thuis in eigen bad. Ook zij zweert nu bij het bevallen in bad.

Hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben in december uitgerekend dus zal na de bevalling mijn verhaal opschrijven. Ben benieuwd of alles weer zo goed gaat en ik het fijn thuis in bad kan doen.

Heel veel succes
Groetjes Alina

bedankt alvast voor jullie reacties, ik zal die site bekijken. ik hoop dat er nog meer dames reageren.

Alina, mijn zus woont toevallig ook in Nieuw Zeeland! Het eiland waiheke bij Auckland. Ze  zoekt ook informatie over verloskundigen die thuisbevallingen  begeleiden en bevallingsbaden. Ze zit er nog niet zo lang, dus misschien heb jij wat handige tips voor haar (namen  van verloskundigen of telefoonnummers van organisaties die ze kan bellen).  

alvast bedankt,
JAnneke    

Ik ben van de eerste in het zh bevallen en mocht in bad om de ontsluitingsweeën op te vangen, dat vond ik echt heel prettig, mijn man zorgde ervoor dat het water op temp. bleef, ik heb er een paar uur in gelegen en kon daar de laatste weeën heel goed opvangen. Persen moest op bed, in de beugels en dat was minder, maar ging eigenlijk welgoed.

gewoon in je eigen bad kun je natuurlijk ook prima ontsluiten, en dat je partner  dan de temp van het water regelt...  
Maar, voor een bevalling zal een gewoon bad te krap zijn, of niet?

Als het  kan  wil ik thuis bevallen. En  als het in  bad prettig is zou ik wel in bad willen blijven liggen, althans dat denk ik nu.

Heb nu al wat sites hierover bekeken. Baden huren is duur (zo'n 250 euro) bovendien zijn het hele andere baden (stevige harde randen)dan die je kunt kopen (voor zo'n 100 euro heb je een opblaasbaar bad, ziet er uit als een soort  kinderbadje dat je in de zomer wel eens buiten ziet staan). Heeft iemand ervaring met die baden, welke zijn praktisch, prettig.

Hallo Jannetje,

Op een voorlichtingsavond heb ik de verschillende baden gezien en de huurbaden hebben verwarming om het water op temperatuur te houden, de opblaasbaden niet dus dat is wel even een belangrijk verschil.

Groetjes, en succes met kiezen

Simone

Toen ik merkte dat de bevalling aan het beginnen was, heb ik anderhalf uur in ons eigen bad gelegen. Weeen waren toen nog niet pijnlijk, dus ik lag heerlijk met een boekje te lezen en er af en toe warm water bij te doen.
Ik liep voor controle bij de gyn en moest dus in het ziekenhuis bevallen. Bij aankomst in het ziekenhuis had ik 2 cm. Ik kan me heel goed ontspannen in bad en gelukkig kon ik in het ziekenhuis ook in bad. Daar heb ik 2 uur in gelegen en kreeg een complete weeenstorm over me heen. Op een gegeven moment zei ik tegen mijn man dat ik het zo heet had en dat hij de koude kraan aan moest zetten (water was inmiddels lauw geworden, maar er moest koud water bij). Na die 2 uur bleek ik al op 9 cm te zitten. Toen op bed gaan liggen en na 5 min. persen is onze dochter geboren.

De hele ontsluitingsfase heb ik dus in bad doorgebracht en ik vond het een hele prettige manier. Het persen was niet in bad (in het ziekenhuis doen ze ook niet zo heel vaak aan een onderwaterbevalling). Hoop dat ik het weer op dezelfde manier kan doen bij deze zwangerschap.
Houdt er wel rekening mee dat als je vliezen eerder breken dan de weeen op gang komen, je misschien niet meer in bad mag bevallen vanwege infectie gevaar. Bij mij zijn de vliezen ergens in de weeenstorm gebroken en heb dat dus nooit bewust gevoeld.

Groeten, mam van Laura (19w4d)

Terug
Bovenaan