ontsluiten in bad / onder water bevallen

Hoi Janneke,

Hier een website van de thuisbevallingsorganisatie in NZ: http://www.homebirth.org.nz/menu.html

Verder zou een huisarts haar verder kunnen helpen. Ik vroeg het mijn verloskundige nog en volgens haar zijn er een hoop mensen op het eiland die thuisbevallingen willen dus ze zit er goed.

Verder nog even over het bad, het kan dus makkelijk in je eigenbad (minder luxe maar zoals anderen al beschrijven erg prettig). Verder mag je inderdaad niet het bad in met gebroken vliezen zolang je nog geen weeen hebt. Zodra je goede regelmatige weeen hebt is het gevaar voor mogelijke infectie geweken. Verder wordt er bij mij ook aangeraden er niet te snel in te gaan (voor de weeen echt goed op gang zijn) omdat het wel eens zo ontspannend zou kunnen zijn dat het de boel weer een beetje ophoudt.

Wat mij betreft ga ik altijd gewoon mijn gang in huis, laat het bad vol lopen, als het heftiger wordt verdwijn ik eerst in de douche en als ik dan echt er midden in zit 'spring'  ik in bad.

Succes
Alina

Hoi allemaal,

Ik ga in het ziekenhuis bevallen,  en  ontsluitingsweeen opvangen in bad lijkt me wel wat, ik kan altijd erg goed ontspannen in  bad.  Wat ik me nog afvroeg: je mag niet meer in bad nadat je vliezen gebroken zijn. Misschien een domme vraag hoor maar  als je in bad zit, merk je dan dat je vliezen breken (voel je dat van binnen?) En: kun je in bad ook controleren wat voor kleur het vruchtwater heeft?(dat wordt natuurlijk meteen verdund door het vuchtwater)

groetjes,
Anna

hoi anna

Je schreef dat je niet in bad mocht als je vliezen gebroken waren of zijn ,
vindt ik beetje vreemd want bij mij zijn bij alle 2 bevallingen de vliezen door geprikt door vk en daarna mocht ik heerlijk in bad en ging gelukkig door het bad allemaal heel snel 20 min later hadt ik volledige ontsluiting bij alle twee ,
zal het zo verschillen per ziekenhuis ?
vreemd he ,
hoe ver ben je nu op dit moment?
ik ben vandaag 8 weken
groetjes van nog een anna

Hallo andere Anna!

Dat je na het breken van de vliezen niet meer in bad kan las ik ergens in zo'n zwangerschapsboek, dat ze dat liever niet doen vanwege infectiegevaar of zo??? Ben zelf nog een leek op dat gebied (1e kindje) dus als het bij jou wel gewoon kon, zal het vast geen kwaad kunnen.  Gefeliciteerd dat je weer zwanger bent  trouwens, leuk!! Ben zelf nu 27 weken. Wat gaat dat snel zeg! Weet nog als de dag van gisteren dat ik met die zwangerschapstest in mijn handen stond met die dikke plus erop

groetjes,
Anna

Volgens mij mag je niet in bad als je vliezen gebroken zijn maar de bevalling nog niet op gang is. Bij mijn dochter braken mijn vliezen maandagmiddag en werd ze pas op donderdag ochtend geboren (gelukkig voor ik werd ingeleid). Infectie gevaar is altijd aanwezig op deze manier omdat er een open verbinding is tussen de buitenlucht en je baby. Als je niet binnen 24 uur bevalt na het breken van je vliezen heb je dan ook automatisch een medische indicatie. Vliezen breken tijdens de bevalling geen geen enkel risico en hoef je je niet druk om te maken, als je niet meer in bad mag is er heus wel iemand die je dat dan meld (zoals de vk die je naar het ziekenhuis stuurt).

Ik moet overigens zeggen dat ontsluiten in bad mij ook altijd heerlijk leek, maar toen de weeen eenmaal losbarstte, wilde ik niets anders dan op mijn zij op bed liggen, onder de douche en in bad  schoten de weeen mijn benen en mijn rug in en wist ik gewoon niet waar ik het zoeken moest. Zo zie je maar dat je van te voren kan alles kan bedenken, maar dat het op het moment supreme toch anders kan uitpakken. Uiteraard heb je wel gelijk als je er op voorbereid wil zijn,want als het voor jou wel werk lijkt het mij ook ideaal!  

ben wel niet bevalling in bad, maar heb tijdens de ontsluitingsfase zelf wel een deel in in ons (gewone) bad gelegen. Dat leek me helemaal geweldig... maar uiteindelijk had ik de rust er niet voor om van dat lekkere warme water te genieten .
Dus het bad amper vol en ik amper ondergedompeld ben ik toen uiteindelijk met een krukje onder de douche gaan zitten en dat was heerlijk!

Denk dat het behoorlijk persoonlijk is of je het wel of niet fijn vindt... het leek me dus helemaal geweldig, lekker warm en weldadig voor je lijf, maar het beviel me dus niks....

Hoi,
bij mijn eerste dacht ik ook, heerlijk in bad, dat zal de boel wel een beetje opluchten. Ik lag al weken minimal 3 a 4 keer 'snachts/'s ochtends vroeg in bad omdat ik niet meer kon slapen en werd daar heerlijk ontspannen van. Dus toen de bevalling begon, dacht ik ook heerlijk....
Maar na ongeveer een kwartier moest ik eruit. Ik had de rust niet en ik had het idee dat ik mijn weeen niet zo op kon vangen. Dus uit bad geklommen (mijn man lag nog heerlijk te slapen) en maar eens wat rond gelopen. Bleek dat ik dat veel prettiger vond. Toen mijn man wakker werd ben ik nog ff in bed gekropen omdat ik toch wel moe was, maar ook daar weer na een kwartier eruit. Ik heb de hele ochtend een beetje rond gelopen en nog gestofzuigd en de vaat gedaan (geen nesteldrang, maar gewoon om mezelf bezig te houden) en toen is na 12 uur weeen binnen een kwartier mijn zoon geboren.Wat ik wel had, toen mijn vleozen zijn gebroken door huisarts, wist ik niet hoe snel ik onder de douche moest, voelde me vies...
Bij de 2e heb ik een avond voorweeen gehad en de volgende dag ook weer weeen. Maar helaas na 2 controles was de bevalling niet op gang. kreeg een pilletje zodat ik iets makkelijker zou gaan slapen, maar als de weeen doorzetten, zou ik dat best merken. En ja hoor, tegen alle verachtingen in, om half 3 werd ik wakker en wist niet meer hoe ik het op moest vangen. Dus een stoel naast het bed gezet en een kussen op bed zodat ik toch nog een beetje kon rusten. (was wel erg vroeg hoor, half 3 's nachts) ik moest er wederom niet aan denken om in bad te gaan liggen en na 3 uur is mijn dochtertje geboren met 1x persen. Tja da's nog eens een superbevalling!
om even terug te komen op de topic, ik ben echt een badfanaat, maar moest er niet aan denken om in bad te gaan toen ik aan het bevallen was!

Terug
Bovenaan