Ontwikkelingsachterstand kind

Hoi allemaal,

Mijn dochter van bijna 3 moet naar een speciaal onderwijs waar ze ondersteuning krijg voor haar ontwikkeling. Blijkbaar heeft ze hier een achterstand in. Ik dacht dat ze alleen een taalachterstand had, maar uit iq testen is geconstateerd dat er een meer aan de hand was. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje geschrokken.

Alleen weet ik nou niet of het wel helpt om haar naar zo’n onderwijs te brengen? Kan haar achterstand niet gewoon aan haar taalachterstand liggen?

Heeft iemand ervaring met psw? Helpt dit echt?
 
Dat adviseren ze echt niet snel. Ik ken iemand die aan behoorlijk wat touwtjes heeft moeten trekken, om haar kind direct op speciaal onderwijs te krijgen. Ze herkende zelf duidelijk de symptomen van haar eigen afwijking in haar zoon, en wist dus dat het nodig was.

Als er echt wat aan de hand is, beter dit vanaf zo jong mogelijk goed begeleiden. Ook kinderen met een achterstand kunnen vaak uiteindelijk nog goede beroepen krijg.
 
Mijn nichtje had en heeft op meerdere vlakken een achterstand. Ze hebben haar een paar jaar op regulier onderwijs gehad, maar dat ging eigenlijk helemaal niet. Op het speciaal onderwijs vond ze echt haar plek. Kan voor je kind dus juist heel fijn zijn.
 
Ik snap dat je schrikt! Is ook niet leuk om dit te horen natuurlijk. Snap je twijfel wel, al zullen ze dit niet zomaar voorstellen. Voor elk kind zal het anders zijn, maar mijn ervaring vanuit de pedagogiek en werken op basisscholen is dat de kinderen met achterstanden veel moeite hadden om mee te komen. Het tempo lag te hoog, er was te weinig een op een aandacht en andere kinderen konden meer dan zij. Dit leverde veel frustratie op en gaf een ongelukkig kind. Op het speciaal onderwijs is er meer aandacht en tijd voor je kind en meer ondersteuning. Dit kan toch wel verschil maken? Bespreek het gerust nog eens als je twijfelt!
 
Terug
Bovenaan