Ontwikking

<p>Kunnen jullie me vertellen wat gemiddeld is als ontwikkeling? Op elke site staat iets anders.</p><p> </p><p>Kruipen (handen en knieën buik van de grond) </p><p>Tijgeren</p><p>Tot zit komen</p><p>Optrekken tot staan</p><p>Lopen</p><p> </p><p>Overal staat iets anders op internet ik weet het niet meer en tuurlijk snap ik dat elk kind het op zn eigen tempo doet ☺️</p><p> </p>

Ieder kind eigen tempo idd. Daarom staat op alle sites wat anders. Het enige wat je als ouders moet doen is je kind stimuleren. De rest gebeurd vanzelf. En als zeggen ze bij cb het wel als niet goed gaat

Docher 1 deed: tijgeren met 10 maanden, kruipen met 12 maanden, optrekken met 10 maanden, lopen met 18 maanden. Zitten weet ik niet meer.

Dochter 2 deed: tijgeren met 8 maanden, kruipen met 9 maanden, optrekken met 10 maanden, lopen met 12 maanden.

2 Zusjes, enorm verschil. De oudste liep 6 (!!) Maanden later dan de jongste, bizar. Ze is nu 3.5 en een heel normale peuter hoor. Ze ontwikkelen zich echt allemaal op hun eigen tempo en je doet er weinig aan. Uiteindelijk gaan ze allemaal zitten, kruipen en lopen hoor, alleen willen wij het altijd snel snel en zijn we altijd bang dat het te langzaam gaat ;)

Mijn dochter is bijna 8 maanden en is deze week pas voor het eerst omgerold.. dus het is echt wat ze zeggen: elk kind zijn/haar eigen tempo!
Aan de andere kant zegt zij al heel duidelijk 'papa' en eet al hele maaltijden, er zijn ook weer baby's van die leeftijd bij wie dat langer duurt. 
Ik vind het eigenlijk wel leuk om 'verrast' te worden door niet precies te weten wanneer ze wat kan!

Onze zoon was volgens mij redelijk gemiddeld als ik de kinderopvang mag geloven
Kruipen: 9 maanden
Tijgeren: 8 maanden
Uit zichzelf gaan zitten: 9 maanden
Staan: 10 maanden
Lopen: 14 maanden
Echt stabiel los lopen met 15,5 maanden

Dankjewel voor de reacties. Ik wil er helemaal niet onzeker over zijn maar toch merk ik dat als andere moeders een opmerking maken ik ga twijfelen. Ik vind dat ons kindje alles in zijn eigen tempo moet doen en ik wil absoluut niet mee doen aan de snelheidsstrijd die sommige moeders willen voeren. Maar toch raken sommige opmerkingen me wel.

Niet hier van jullie trouwens maar dat was de reden dat ik dit vroeg ☺️ ons kereltje kruipt vanaf 38 weken. Tijgeren heeft hij overgeslagen en optrekken doet hij nog niet. Maar ik krijg dus wel soms opmerkingen alsof dit laat is maar cb gaf geen reden dat te denken en zoals jullie het zeggen is het ook normaal. 

Terug
Bovenaan