Ontwikking

herkenbaar hoor, vreselijk die ouders die hun kinderen met elkaar vergelijken. 'mijn kind kroop al op die leeftijd!', 'mijn kind dit', 'mijn kind dat'.. ik zeg dan altijd: Wat geweldig voor je! 
Er bestaat dus geen 'laat', lekker laten kletsen en zoals iemand hier al schreef: stimuleren kan geen kwaad. Maar ik merk aan mijn dochter dat als we het te veel stimuleren, ze het dan juist helemaal niet gaat doen. En eerlijk gezegd ben ik daar harstikke trots op: ze volgt nu al lekker aan eigen pad! 

Volgens de Canadese normering van ontwikkeling zijn dit de normale ranges. (Boek van de opleiding tot kinderfysiotherapie) Nederlandse kinderen ontwikkelen langzamer. Maar ik heb geen Nederlandse norermingen voor alle losse onderdelen. Als je kind (zonder duidelijke reden) veel later is dan deze leeftijden is dat wel reden om hulp in te schakelen.

Kruipen (handen en knieën buik van de grond): hele snelle kinderen bij 4 maanden, 50% bij 8,5 maand, 90% bij 13 maanden.
Tijgeren: hele snelle kinderen bij 3 maanden, 50% bij 7,5 mnd, 90% tussen 9 en 10 maanden.
Tot zit komen: Is geen item voor, maar mijn observaties zeggen ergens tussen 5 maanden en 15 maanden is nog redelijk normaal.
Optrekken tot staan: hele snelle kinderen 4 maanden, 50% 8 maanden, 90% 9,5 maand.
Lopen: Hele snelle kinderen 8 maanden, 50% 11,5 maand, 90% 14,5 maand. Billenschuivers gemiddeld 6 maanden later. Zorgelijk: niet los lopen met 2 jaar oud.

Bedankt Veerbeer! Weet je ook waarom Nederlandse kinderen iets langzamer zijn dan Canadese? En staat de fysieke ontwikkeling verband met mentale intelligentie? Gewoon in het algemeen bedoel ik. Of staat dat echt compleet los van elkaar?
Ken namelijk ook een kindje dat liep met bijna 2 dus wel iets later maar praatte wel veel sneller. Al zie ik ook dat LVG-kindjes later lopen maar dat kan ook door minder stimulatie zijn. Dus vooral interesse omdat je er veel over kon vertellen. 

Zoals je zegt verschilt per kind ;)

Dochter was 4 weken toen zij voor het eerst rolde. 6 weken toen ze ook terug kon rollen. Tijgeren deed zij vanaf 3 maanden, kruipen met 5 en liep met 7 maanden rond mijn tafels/bank etc. 9maanden liep ze los, maar alleen tussen mij en haar vader (wel al heel de kamer door, dus zo’n 8meter). Echt overal loslopen met 14mnd

Zoon is wat langzamer dan onze dochter. Rolde met 6weken daarna met 10weken ook terug. Tijgeren was hij 5mnd en kruipen met 7 maanden. Met 10 maanden ging hij lopen rond de tafel en 2 dagen na zijn verjaardag ging hij loslopen (zelfde verhaald als dochter, alleen tussen bepaalde mensen en wanneer het hem uitkomt). Hij is nu 14mnd en doet eigenlijk alles op zijn knieeen.

Nu hoor ik wel dat jongens vaak wat ‘trager’ ontwikkelen dan meisjes.

Terug
Bovenaan