Onverklaard verminderd vruchtbaar, nooit zwanger geweest + IUI

<p>Hallo allemaal,</p><p>ik zit al in diverse draadjes met lotgenoten maar merk dat daar vaak toch verschillende oorzaken spelen of dat ze al eens zwanger zijn geweest. </p><p>Ik vroeg me af, wij zijn inmiddels om en nabij de 42 ronden "bezig" waarvan de laatste 3 IUI met hormoonstimulatie. Alle onderzoeken waren bij mij en mijn vriend goed, dus de stempel onverklaard verminderd vruchtbaar gekregen. </p><p>Ik ben dus nog nooit zwanger geweest in al die rondes en ik begin de hoop een beetje te verliezen dat het nog gaat lukken met IUI. </p><p>Iemand een succesverhaal in een vergelijkbare situatie? </p>

Hoi Uiltjesfan 
Ik heb je inderdaad al een paar keer voorbij zien komen. Zelf zit ik in het Gonal F + Ovitrelle forum maar lees ook wel eens mee bij de andere draadjes. Wij hebben dezelfde stempel gekregen en herken de frustratie. 
Ik heb helaas (nog) geen succesverhaal om met je te delen. Wij stappen nu na 5 mislukte IUI pogingen over naar IVF. Ik hoop snel met je te kunnen delen of dat voor ons de oplossing was. Hoewel ik natuurlijk vooral voor je duim dat het deze ronde toch voor jullie succesvol was!! 

Niet helemaal vergelijkbaar, want bij ons was er wel een oorzaak, namelijk bij mijn man.

Maar na zo'n lange tijd vond ik het heel erg moeilijk om nog vertrouwen te hebben in dat het goed zou komen.

In november 2016 hebben we besloten om voor een kindje te gaan! Uiteindelijk na 53 rondes (waarvan 7,5 keer IUI) begonnen met IVF/ICSI. In mei 2021 de eicelpunctie gehad. Vandaag ben ik 33+1 weken zwanger van een cryo terugplaatsing van 20 september 2021.

Dus net geen 5 jaar bezig geweest tot een zwangerschap. Nu had corona ook gezorgd voor een flinke vertraging in de wachtlijst (bijna een jaar moeten wachten tussen IUI en IVF).

Mijn verhaal klinkt zo wel heel makkelijk zo, maar de hele reis is absoluut niet makkelijk geweest...
Maar achteraf gezien was alles de moeite waard, echt waar! Hoe cliche het ook klinkt! Hoewel je het vast niet geloofd, want dat deed ik ook nooit als anderen dat zeiden ?

Echt, geef niet op, hou hoop ?❤

Hoi Uiltjesfan, slopend is het zo’n traject. Onze situatie is wel een beetje vergelijkbaar. Bij zowel mijn man als bij mij nooit een oorzaak gevonden. Ik had alleen een wat onregelmatige cyclus. Wij hebben het zelf jaren geprobeerd, maar een zwangerschap bleef uit. We zijn een traject gestart in het ziekenhuis en eerst diverse onderzoeken gehad, HSG en nog 6 maanden met Clomid geprobeerd alvorens we met IUI begonnen (met Gonal-f en Pregnyl). Bij poging 2 was het raak, we waren euforisch! Helaas werd dit een missed abortion. Het was moeilijk om weer verder te gaan in het traject. Uiteindelijk werd ik zo’n 1,5 jaar later bij poging 9 weer zwanger. We stonden inmiddels ook zo ongeveer op de wachtlijst voor IVF, maar dit was niet meer nodig. Ons zoontje is inmiddels 9,5 maand. En zoals velen zeggen, het is het allemaal waard geweest. Maar dat is makkelijk gezegd als je grootste wens is uitgekomen. Ik hoop dat het voor jullie ook gauw raak is ?

Bij ons was ook geen reden te vinden waarom het niet lukte om zwanger te worden. Na de nodige onderzoeken en een kijkoperatie kwam er niks uit. Na 6 IUI behandelingen waarbij ik de eerste 3 ronden clomid moest slikken en de andere 3 ronden een hormoon moest prikken (weet de naam niet meer) werd ik niet zwanger.
Daarna overgegaan op IVF. 2e ronde was het raak voor ons eerste kindje. Toen we nog een kindje wilden, meteen weer gestart met IVF en weer in ronde 2 zwanger.

Bij ons kwam ook niks uit onderzoeken. Alles was helemaal goed. Na 1.5j mochten wij starten met iui, hormoonstimulatie. Uiteindelijk bij 3e iui zwanger. Bij 3e iui wel zelf mijn ovulatie in de gaten gehouden met testen en aangegeven wanneer deze positief was. Hierdoor iui een dag eerder gepland. Geen idee of het toeval is dat het nu de 3e keer raak was of dat mogelijk de 1e 2keer de iui te laat was.

Wij waren ook onverklaarde verminderd vruchtbaar. Hebben alle stappen doorlopen zonder een zwangerschap. Uit eindelijk zijn ze in Gent doormiddel van icsi achter gekomen dat de kwaliteit van mijn eicellen heel slecht is, ze deelde na 24 uur niet meer door. En kregen we in februari 2019 te horen dat de kans op een zwangerschap voor ons nihil was. En het ziekenhuis wilde medische niet meer met ons verder. Onze droom viel in duigen. Uiteindelijk hebben wij ons er met veel moeite bij neer gelegd, en waren aan het kijken naar eventueel adoptie of pleegouderschap. Tot we ineens in februari 2022 zwanger bleken te zijn? echt niet te geloven. Dat wat we dus echt nooit meer verwacht hadden. En waarvan wij echt dachten dat het niet meer ging gebeuren. Op dit moment ben ik 13 weken zwanger en vind ik het echt enorm spannend. Maar ondanks dat wij echt heel slecht nieuws kregen na 8 jaar ziekenhuis. Toch ineens spontaan zwanger. Het is dus echt wel mogelijk, het heeft soms alleen heel veel geduld nodig. Ook weet ik dat er helaas ook heel veel ouders zijn die het niet gegund is.

Heel veel sterkte! Ik weet dat het echt ontzettend moeilijk is??

Terug
Bovenaan