Onverwacht zwanger van de 2e

Hoi hallo! Aller eerst gefeliciteerd,ondanks de verassing is het toch heel erg leuk nieuws!
Zelf heb ik een 6jarige en een 4jarige op het moment. Mijn zoontje was 2 jaar en 1 maand toen onze dochter is geboren. Daarbij ben ik chronisch ziek en ging het toen best behoorlijk slecht met mij lichamelijk.

Buiten dat alles, viel het mij echt niet tegen. Ik ben blij dat ze deze leeftijd zo dicht bij elkaar hebben.

Op het moment ben ik weer zwanger en dit klopt ook allemaal wel samen. Ik ben uitgerekend in april en dan zijn beide kids 7 en 5.

Kom langzaam de schrik te boven, geniet van je dochter, en groei langzaam naar de geboorte toe. Samen redden jullie dat, want waar 1 is, is er ook ruimte voor 2.

En de opvoeding; er is werkelijk wat ons betreft niet veel spannends aan. Al baalde ik wel dat onze jongste met 2 jaar al klaar was met een middag slaapje. Die is zo energiek…

Ze spelen samen en ze maken ruzie samen. Alles zoals het erbij hoort ?

Ik moet zeggen dat ik harder geschrokken ben van de positieve test dan mijn man. Terwijl ik dat omgekeerd had verwacht. Ik had altijd al een wens voor een 3e, mijn man niet. Mijn idee was om het in de zomervakantie nog eens goed te bespreken…, dat was nu dus niet meer nodig.

Mijn man adviseerde zoveel mogelijk van mijn vragen en dingen die er door mijn hoofd gingen in een schriftje te zetten. Dan kon hij zien wat er allemaal door m’n hoofd ging en wat mijn zorgen waren. Want als er ook de hele tijd 2 jongens om je heen hangen kan je niet altijd alles bespreken. Dit heeft mij erg geholpen!

Het helpt ook om te denken dat er best veel voordelen zitten aan ‘wat korter achter elkaar.’ Ze zitten tegelijk in ongeveer dezelfde periode. Dat is wel makkelijk qua zelfde interesses enzo. En met wat geluk kunnen ze dus ook samen spelen, en af en toe ruzie maken?. (Mijn jongens schelen 2 jaar en 3 maanden, dat was destijds een bewuste keuze)

En wat betreft het evenveel van je 2e kunnen houden als van je eerste. Naar mijn idee is mijn liefde voor mijn 1e kind alleen maar dieper geworden door de komst van de 2e. Door de nieuwe rol die ze krijgen broer/ zus van. Geeft ze ook nieuwe vaardigheden om te ontwikkelen. Waar je als ouders soms echt door smelt?. En bij de jongste zie je weer andere eigenschappen dan bij je oudste. En dat maakt het ook wel weer heel leuk. Waar mijn oudste alles het liefst zoveel mogelijk via ‘een schema’ wilt, kan de jongste zomaar meegaan in de flow, en ontzettend leuke/ lieve opmerkingen maken.

Dag Zumvlieg, wat een lief berichtje. Bedankt voor je moeite dit te schrijven. Ik ben heel blij om dit te lezen. En wat knap van jou,  met jouw chronische aandoening. Dankjewel! Geniet van je mooie gezin!

Ha Karen,

Wat een mooi idee,  van het schriftje. Misschien dat wij dat ook eens gaan doen.  Mijn man is geen gemakkelijke prater, wie weet helpt ons dit ook.  
En ja, die voordelen zijn er absoluut. Ik denk inderdaad dat het vooral een mindset is die we nu moeten maken. Bedankt, lief dat je zo de moeite neemt om te reageren! ?

Terug
Bovenaan