Hier net zo, 2.5 jaar terug. Draaipogimg geprobeerd, niet gelukt. M'n dochter lag al diep vast in mijn bekken.
Dus dan werd de keuze: keizersnede of stuit bevalling proberen. Wij kozen voor de geplande keizersnede.
Een stuit bevalling wordt vaak uiteindelijk toch een keizersnede, en dan ben je dus aan 2 kanten bevallen. Verder moet een stuit bevalling soepel verlopen, deze wordt ook niet opgewekt. Ze wachten tot de baby uit zichzelf komt. En zowel jij als de gynaecoloog moet er 100% vertrouwen in hebben, anders lukt het sowieso niet.
Mijn dochter werd groot geschat (haar zus woog 4650 gram en zij uiteindelijk 3990 met 38.5) dus een stuit bevalling leek al onmogelijk door het hoge geboortegewicht. Ik had er geen vertrouwen in, mijn gynaecoloog ook niet. In het ziekenhuis bij ons in de buurt deden ze maar zo'n 6 stuit bevallingen per jaar, dus dat is al erg weinig.
Al met al was voor ons de keuze snel gemaakt. Ik vond het ook helemaal niet erg, de geplande keizersnede. Ik vond het wel een mooi iets. Dankbaar dat het zo kon. Wat sommige dingen zoals stuitligging heb je toch niet in de hand dus je kunt je er heel druk om maken maar zal het toch gewoon moeten accepteren.
Het herstel vond ik wel heeeel zwaar, zeker omdat ik nog ern dreumes van 21 maanden in huis had. Maar ach,we hebben het overleefd
Nu ben ik zwanger van een 3e kindje, gezien het herstel hoop ik dat ik vaginaal kan bevallen, maar als het toch weer een keizersnede wordt heb ik er vrede mee. Ik vond het een prachtige en relaxte manier van bevallen en ben blij dat ik het ervaren heb!