onzeker bij het kolven

Hey iedereen,

Mijn odchtertje is nu 5 weken oud en ik ben begonnen te kolven met een advent handkolf.

Ik probeer 1,5 uur voor een volgende voeding te kolven. Soms lukt het me 50 ml af te kolven en soms maar 30 ml.

Een keer lukte het 's ochtends na het douchen 70 ml af te kolven.

Het kost me een hele dag en veel drukte door al het voeden en kolven om een heel flesje (165 ml) bij elkaar te kolven.

Meestal drinkt mijn dochtertje 6 keer en soms 6 1/2 keer, Net heeft ze alleen rechts gedronken.
Links heb ik gekolft en dat leverde slechts 50 ml op (de vorige voeding links was 3,5 uur geleden.

Hoe gaat dat bij jullie? Het lijkt me zo weinig........
Hoe moet dat als ik straks ga werken, ik voel me zo onzeker.........

graag jullie ervaringen.......

groetjes Chantal

hoi Sacha

je weet dat je Nutricia en Friso kunt bellen? Beide verkopers van babyvoeding hebben sites met veel tips en adviezen en ook een eigen voedingslijn, voor vragne kun je bellen, ook als je borstvoeding geeft, gewoon doen zou ik zeggen

ik kan je niet helpen, ik heb paar dagen bv geprobeerd maar ook met kolven kwam er gewoon niet meer als 1 drup uit. het idiote is dat ik al weken geleden gestopt ben met bv en daarna ineens begon te lekken, stuwing kwam ook pas nadat ik gestopt was. Dus voor mij geen gekolf

succes ermee

hoi chantal,

ik heb mijn dochtertje van 14 weken de eerste 4 weken bv gegeven en ben daarna gaan kolven ze heeft in totaal 5 weken bv gekregen. ik legde mijn dochtertje altijd aan en als ze klaar was ging ze naar bed of in de box of wat dan ook en dan ging ik kolven, ook de borst waar ze al uit gedronken had daar begon ik mee en dan vervolgens de andere borst, had overdag niet al teveel maar in de avond had ik soms wel 2 flessen van 150 cc vol maar gemiddeld had ik per keer zo'n 130 cc op 2 borsten naarmate ik langer kolfde kwam er ook meer uit totdat de kleine meid niet meer aan de borst lag of voor 1x toen ging de productie flink achteruit en ben ik gestopt. ben wel gaan kolven omdat ik het borst voeden niet meer zag zitten. paar tips die mij hebben geholpen:
# iets voorover hangen met borsten
# eerst zelf een paar drupjes uit je borsten kneden en opvangen in de kolf dan komt de productie een beetje op gang
# zorg dat je op je gemak zit
# hecht er niet teveel waarde aan hoeveel je kolft anders raak je alleen maar gestresst en komt er zeker weten niets meer
# oefening baart kunst.

heel veel succes hoop dat je er wat aan hebt
groetjes non

Hoi,

Ik ben van het april2010 forum en mijn zoontje Joost is nu 20 weken en krijgt volledige bv.

Misschien dat je je vraag hier : http://www.borstvoedingsforum.nl kunt voorleggen. Er is hier een speciaal subforum voor alle vragen mbt kolven. Verder kan ik je ook hier al een paar dingen vertellen, maar daar op dat forum zitten allemaal "ervaringsdeskundigen" maar ook mensen die zijn aangesloten bij LLL en VBN, dus die echt van de hoed en de rand weten. Ik ben daar ook goed geholpen toen ik wat probleempjes had.

Ten eerste wil ik vertellen dat wat je nu kolft helemaal niks zo weinig is. Je geeft namelijk gewoon al live je voedingen als ik het goed begrepen hebt, en daarnaast kolf je toch een voeding per dag bij elkaar. Ikzelf kolf als ik een voeding heb gegeven ook nog na, en dan kolf ik ook maar zon 20 cc, behalve 's ochtends, dan is het 50cc.

Hoe kom je bij die 165 cc per voeding? Is dat gebaseerd op 150cc per kilo lichaamsgewicht / het aantal voedingen? Ter geruststelling kan ik je namelijk vermelden dat dit dan echt aan de hoge kant is. Mijn zoon Joost is 6.5 kilo en zou dan, als ik deze rekenmethode hanteer rond de 180 cc per voeding moeten drinken. Nou, als hij 90cc drinkt uit een flesje is het veel. Verder halen de kindjes de schade vaak in als je weer thuis bent van werken. Kwestie van vraag en aanbod.
En strakjes als je aan het werk bent, kolf je op het moment dat je kindje bij je zou drinken. Dan zal je zien dat je ineens wel gewoon een volledigevoeding kolft. Nu kan je een mooi voorraadje maken, maar dat hoeft ook niet een gigavoorraad te zijn hoor. Als al het kolven je gaat opbreken....Als je voor de eerste opvangdag maar wat hebt en eventueel net iets extra's, ben je al een heel eind!

Maar je doet het al harstikke goed, zo te lezen!!!

Neem eens een kijkje op het borstvoedingsforum. Of op borstvoeding.com. Dan zal je onzekerheid ook misschien wat afnemen!

Succes!!

Hey Moonppontje,

Ontzettend bedankt voor je reactie!!!
Daar heb ik echt wat aan!!!!!!!

Op het CB zeiden ze dat ik als ik het per 165 cc bewaarde veilig zit en altijd genoeg voeding heb. Ook voor als we weer een of twee maanden verder zijn.

Nogmaals ontzettend bedankt!!!

groetjes Chantal

Hoi Chantal,

Fijn dat je er wat aan hebt :)

Ik vries zelf gewoon de dagopbrengst in, de ene keer is dit 130 cc, de andere keer 180cc. In die avent bekertjes. Verder heb ik ook nog een zakje met klontjes mm. Die heb ik ingevroren in ijsklontbakjes. Daar zit (bij die van mij) 10 cc per blokje in. Dan kan ik de voeding nog vrij nauwkeurig aanvullen tot wat ik nodig heb. Ook als ik maar heel weinig wil geven om het flesje niet te ontwennen, doe ik maar 3 blokjes ontdooien. Dus misschien is dat ook nog een klein tipje voor je.

Hoi Chantal,

Wat een herkenbaar "probleem". Bij mijn dochter had ik dat ook, kolven ging gewoon niet geweldig. Ze zeggen dat het tussen je oren zit als het niet lukt. Mijn werkgever stelde me destijds in de gelegenheid om tijdens werktijd in plaats van te kolven naar de creche te rijden om te voeden. Scheelde wel dat het niet heel ver rijden was. Heb het uiteindelijk 9 mnd volgehouden. Verder kun je natuurlijk gewoon kolven tot je voldoende hebt voor een voeding.
Nu geef ik weer bv, maar gaat het voeden veel beter dan bij de vorige, kolven gaat niet heel super. Heb nu wel een medela swing gekocht in plaats van de avent handkolf, bevalt me een stuk beter.
Succes!

Hey iedereen,

Bedankt voor de reacties!
Op het BV-forum staan inderdaad hele nuttige tips en ervaringen van anderen!

Kolven gaat steeds iets beter en ik ben ervan onvertuigd dat als ik niet fulltime mn kindje voedt zoals nu dat ik dan wel grotere hoeveelheden kan kolven,

Als ik namelijk voor een voeding kolf komt er veel meer! ongeveer 90 tot 120 cc en dat geef ik haar dan weer uit de fles om te oefenen!

Nogmaals DANK!!!

Terug
Bovenaan