Onzeker eerste kindje

Hallo iedereen,

Ik ben Pien en 21 weken zwanger van de eerste.
Vind het allemaal zo spannend en kan niet wachten tot het begin aug is maar ben ook best onzeker.
Niet qua of alles wel goed is want volgens de echos gaat alles geweldig maar ben onzeker over wat ik allemaal in huis moet hebben, Hoe ik het erna allemaal ga doen en weet ik veel allemaal wat.,,
Zo ging ik zaterdag alvast wat beddengoed kopen en raakte licht in paniek toen ik zag wat voor keuze je allemaal hebt...en zo heb ik dat bij 100 dingen...Ook bijvoorbeeld met welke luiers, Welke flessen (al wil ik wel borstvoeding gaan geven...), straks kraamfeest of iedereen apart, wanneer kaartjes regelen en welke dingen ben ik nu al allemaal vergeten die ik al had moeten regelen.....
Herkenen mensen dit??iemand tip of slim advies
xxx

Hoi Pien,

Ik herken het allemaal wel een beetje ben ook zwanger van de eerste en maak me ook wel onzeker over veel dingen. Gelukkig voor mij is mijn neef zijn vrouw bijna utgeteld en kan ik met veel vragen bij haar terecht dat is ook handig aangezien zij ook op een kdv werkt.verder is mijn nichtje in november bevallen dus daar leer ik ook al vanalles van wat dat betreft zit ik wel goed.
Om op een paar dingetjes antwoord te geven wat ik zoal wil gaan doen is difrax flessen gebruiken heb op de 9 maandenbeurs zo startersset gekocht deze flessen kun je aan de onderkant ook losdraaien dit is weer tegen het vacuum zuigen en ligt fijn in de hand dit heb ik ook gemerkt bij de kleine van me nichtje vandaar.de spenen van difrax ook omdat die ook goed zijn specialedental spenen.
Luiers is ook zoiets op het kdv waar de vrouw van me neef werkt gebruiken ze eigenmerk luiers ik geloof van kruidvat of da maar ja daar heb ik nog geen verstand van denk ook dat het een kwestie is van uitproberen.
Beddengoed is eigenlijk gewoon lakentjes wat je leuk vind en de maat van je ledikant  en een goed matrasje met hoeslakentjes moltontje etc.
Kraamvisite ja dat is maar net wat jezelf wilt sommige mensen vinden het fijn de eerste tijd niet zoveel mensen om zich heen te hebben zodat je je echt kunt focussen op de baby echt veel samen tijd wilt en dan een kraamfeest geven zodat iedereen in 1 keer de baby kan bewonderen. Ikzelf doe gewoon kraamvisite de meeste mensen bellen van te voren als je dat aangeeft en zo kun je gewoon zelf het aantal afspraken plannen op een dag. Het ligt helemaal aan wat je zelf wilt.
Over de geboortekaartjes vind ik ook wel lastig ik heb er nog geen idee van misschien is informeren bij een drukker ofzo wat het meest gebruikelijk is. Ik weet zowie zo nog niet hoe ik dat ga doen dus.
Verder weet ik eigenlijk nu even geen vragen meer van je.
Hoop dat ik je zo al een beetje heb geholpen vind het zelf ook erg moeilijk dus.
Groetjes Bianca  

Hoi hoi
voor mij is het de tweede, maar herken het wel een beetje van de eerste. Als je niet weet wat je allemaal moet hebben zou ik gewoon eens kijken op bijv. de prenatal site daar staat volgens mij een lijst op met babyuitzet. Ik heb eigenlijk alles ervan gebuirkt behalve de bedzijltjes. Als je de prenatal doos heb aangevraagd zit daar al een pak pampers in. Dus dat scheelt alweer. Bij Vera zweer ik bij de huggies, want van andere luiers krijgt ze uitslag, maar bij de 2e ga ik voor de kruidvat luiers.
Ik heb nu 2 grote flessen en 1 kleine van de difrax. Ook ik ga BV geven, maar 1 of 2 flesjes heb je toch nodig. Die van Difrax vind ik ideaal omdat die helemaal uit elkaar kan. Gaat makkelijk in de vaatwasser. Ook zijn ze straks handig als je gaat kolven. Doordat de achterkant eraf kan kun je er zo ijsblokjes melk in doen.

Wat betreft kraambezoek of kraamfeest. Is net wat je zelf wilt. Bij Vera hadden we gewoon bezoek en dan op vaste tijden en ook met 2 a3 avonden in de week niets plannen. Ik vond het wel prettig. Als je een grote familie of vriendenkring hebt zou ik misschien wel kiezen voor een kraamfeest, maar dat is gewoon iets heel persoonlijks.

De kaartjes... Ik heb bij Vera eerst rondgeneusd op de verschillende sites en toen ik eenmaal een beetje wist wat ik wilde hebben we boeken gehaald. Martijn heeft toen nummers op geschreven van kaartjes en ik ook. De overeenkomende kaartjes hebben we naast elkaar gelegd en toen de leukste (vonden wij) uitgekozen.

Maar ook dit is weer heel persoonlijk. Wil je een standaard kaartje of liever iets aparts?
Wij willen nu wel in dezelfde stijl doorgaan, dus iets met dieren.

Succes met alles en het gaat vast allemaal goed komen. Als je bevallen bent en je hebt iets niet dan is er altijd wel iemand die een boodschapje kan doen.

Nog even wat betreft de kaartjes, bij Vera hebben we zo rond de 30 weken kaartjes besteld.Ik wilde  alles voor de 37 weken klaar hebben.  En wij hebben ze wel meteen verstuurd toen ze was geboren. Je kunt het ook een aantal dagen later doen dan heb je niet meteen zo'n aanloop.

groetjes daniela

Hoi Pien,

bij het lezen van jou verhaal moest ik weer even terug denken aan de zwangerschap van onze dochter.
Ik herkende het direct! En ik kan maar één ding zeggen; laat je de kop niet gek maken hoor. Overal zijn wel lijsten te vinden op internet wat je nodig hebt en de kraamhulp verteld je ook wat je écht nodig hebt bij de intake mocht je het zelf niet weten.
Zelf heb ik toen veel te veel spul gekocht waar van ik veel niet gebruikt heb.
Mijn tip is; koop wat echt nodig is en wat je daarna te kort blijkt te hebben kan je altijd nog aanvullen!

Groetjes

Hoi hoi,

Ik kan mezelf er ook heel erg in vinden. Ik ben ook zwanger van de eerst en ben uitgerekend 18 aug.

Vraag me af hoeveel hiervaan hoeveel daarvan enz enz enz. Wanneer moet ik dit in huis hebben en voor hoeveel weken dat.

Dus mochten jullie dingen tegen komen van ow dat wordt misschien vergeten!!! Let me know!!!

Gr. Sabine

@ sabitha:
Ik ben gewoon naar de drukker gegaan en heb gezegd ik wil ongeveer zo'n kaartje. Toen kreeg ik 3 boeken mee waar idd dat soort kaartjes in zaten.
Nu is het voor mij wel erg makkelijk, want een buurvrouw van mij werkt bij een drukker, dus ik vraag het haar gewoon :)

wat betreft de aanschaf van dingen heb eens even goed nagedacht over wat ik allemaal gekocht had en de lijst van Prenatal erbij gepakt.

Hieronder de lijst van de prenatal met mijn aanpassingen in het groen.

Noodzakelijk

Voor de bevalling
1 kraampakket *
Slapen en Dromen
1  wieg of ledikant
1 matras
2 molton bedzeiltjes voor wieg of ledikant** deze mocht ik niet gebruiken van de kraamhulp zie ** onderaan
3 molton hoeslaken voor wieg of ledikant
3 (hoes)lakens voor wieg of ledikant
3 (boven)lakens of dekbedovertrekken voor wieg of ledikant
2 dekens of 1 duo-deken  voor wieg of ledikant
1 Belly Warmer of 2 verchroomde kruiken (met kruikenzak)
Aankleden
6 rompertjes  
  (2 x maat 50/56)
  (4 x maat 62/68)

4 setjes kleding
Ik had er zelf 2 gekocht
2 mutsjes
sokjes    

Spetteren, Spatteren en Verzorgen
1 babybadje (met standaard) of Tummy Tub (met standaard)
1 badthermometer
verzorgingsproducten (babyzalf, babyzeep, babyolie of babylotion)
1 nagelschaartje met ronde punten (pas na 6 weken gebruiken)
1 zacht haarborsteltje
1 waskussen met 2 hoezen
1 luieremmer of vuilnisemmer
3 flanellen luiers zijn de meningen over verdeeld, ik gebruikte ze onder het lichaam in bed, tegen de 'spuitluiers
6 monddoekjes
6 hydrofiel washandjes
12 hydrofiel luiers handig voor afdrogen en als 'kussen'in bedje en kinderwagen, hier gebruikte ik leuk gedrukte voor. Doen ze voor het spugen hoef je niet steeds het bed te verschonen
1 pak new-born wegwerpluiers
2 thermometers (voor mama en baby)
Borstvoeding  
2 voedings-Bh's    
zoogkompressen
Flesvoeding  
4 zuigflesjes
4 flessenspenen
1 maatkan met deksel     (alleen  voor de nachtvoeding)
1 flessenborstel
Voeding na de BV heb ik kruidvat voeding gebruikt

Handig

Slapen en Dromen
1 molton matrasbeschermer voor wieg of ledikant
molton wel gebruikt, maar GEEN molton zeiltje
2 slaapzakjes  helemaal in het begin nog niet nodig. ze zijn er ook niet zo klein
1 babyfoon  
1 campingbedje  niet perse nodig, wel handig
Verzorgen
2 badcapes  ik had er wel 6, die handdoeken met 'mutsje' ook handig als omslagdoek
Borst- en of  flesvoeding
1 voedingskussen
1 flesverwarmer
1 magnetron sterilisator
melkpoeder container
Thuis
kast
commode met plank
wipstoeltje
box
boxkleed
Er op uit
luiertas

deken voor in de kinderwagen (wiegdeken), zit meestal een dekbedje bij.

* Inhoud kraampakket: als het goed is krijg je deze van de zorgverzekeraar wel handig een extra pak kraamverband
1 matrasbeschermer
2 kraammatrassen
5 celstofmatjes
2 pakken kraamverband
1 navelklem
1 flesje alcohol
2 doosjes steriele gaaskompressen
1 pak verbandwatten.

** Leg een molton bedzeiltje vanaf het voeteneinde 1/3 over het matras. De baby mag nooit met het hoofdje op het zeiltje komen.

Meer informatie over  veilig slapen.  
Succes ermee,

liefs daan

Terug
Bovenaan