Ik herinner mij nog goed hoe onzeker ik was bij de eerste. Toen ik het babybed en het kraambed probeerde op te maken volgens de instructie van kraamzorg stond het huilen mij nader dan het lachen, haha. Wat werd toch bedoeld met 'kort opmaken'? Overal het woord 'wiegendood' tegenkomen maakte mij ook niet minder onzeker. De verloskundige heeft het bed trouwens opnieuw opgemaakt. Bleek mij toch niet helemaal duidelijk te zijn.
Er zijn tig checklisten te vinden, die allemaal verschillend zijn. Die door de "mama van Vera" aangepaste lijst van Prenatal is heel goed. Ik heb de flanellen luiers trouwens niet gebruikt. Onder het hoeslaken had ik moltondoeken van de Hema. Een bedzeiltje werd mij idd ook afgeraden. Verder heb ik nog meer hydrofielen moeten kopen na de bevalling. Meer dan tien is geen overbodige luxe; ze zijn te gebruiken bij het afdrogen van de baby, op het aankleedkussen (hoef je niet steeds een nieuwe hoes te pakken als je baby een spuitluier heeft), in het bedje/de kinderwagen onder het hoofdje, als spuugdoek etc. Ze moeten wel van te voren gewassen worden, omdat ze anders geen vocht opnemen. O ja de navelbandjes liggen nog steeds ongebruikt in de kast.
Volg gewoon je gevoel en laat je niet gek maken door de goedbedoelde (vaak tegenstrijdige) adviezen. Zeker bij het borstvoeding geven werd ik er hartstikke onzeker door. "Het moet geen pijn doen" (deed het bij mij in het begin echt wel), "Je moet niet op verzoek voeden, maar volgens schema (heb ik toch gedaan en dat beviel prima; ik heb het langer dan een jaar volgehouden) blah, blah, blah. Daarbij had ik ook nog een kraamverzorgster die mijn borst vastpakte en de tepel in de mond van de baby drukte. Achteraf lach je er om , maar toen niet bepaald...
Als je straks nesteldrang hebt, krijg je alles vanzelf piekfijn op orde. Dat heeft de natuur goed geregeld. Geniet van je zwangerschap!
Groetjes Sacha