Onzeker.

<p style="text-align: left;">Hoi hoi iedereen,</p><p>Na heen en weer gelezen te hebben en mij zo goed mogelijk proberen te informeren, ben ik toch nog steeds heel onwetend en onzeker.b</p><p>Allereerst, ik ben (nog) niet zwanger, hopelijk mag dat binnenkort zijn.</p><p>Over een aantal dingetjes ben ik erg ongerust, </p><p>Namelijk.  Mijn vriend werkt erg onregelmatig, (bijv. 4u snachts tot 3, of 7 tot 18/21u Etc.  Bij elkaar 40u</p><p>Zelf werk ik in de zorg van 7 tot 3 / 3/22:30 en ga binnenkort naar school. Bij elkaar 28u  BBL opleiding. </p><p>Mijn schoonouders wonen in de buurt, maar hebben al vaak 3 kids van mijn schoon zussen.   Mijn eigen ouders wonen aan de andere kant van het land.</p><p>Opvang is hier allemaal in de buurt. Maar waar ik nu dus tegen aan loop: stel over een tijdje komt er een kleintje en ik moet weer naar school/werken </p><p>Hoe gaat zoiets dan met baby opvang?  Ik lees overal dat ze pas om 07:30 open gaan.  T/m 18:00.</p><p>Hoe en wat zijn jullie ervaringen? Kunnen jullie mij gerust stellen? </p><p> </p><p>Liefs, H </p><p> </p> 

Tsja, hier inderdaad van 7:30-18:30 opvang geopend. Met beide partners met wisselende diensten, danwel zeer late / zeer vroege werktijden wordt reguliere opvang wel een uitdaging. Dan word je afhankelijk van familie, evt gastouder? In grote steden zijn wel ruimere openingstijden bij bepaalde opvang, maar tussen 7-19 ergens is wel het meest reguliere. 

Wij lopen hier ook tegenaan en het enigste is wat wij kunnen doen is zorgen dat het werk meewerkt en rekening houdt met de roosters van de partner.
Maar ik kom er nu achter dat ze dat niet doen. Plus de weekenden is ook een gedoe. Wij hebben geen oppas dan en als we tegelijkertijd moeten werken of overlap hebben hebben we een groot probleem.
Ik heb me al eens ziek moeten melden daardoor. Niet sjiek maar als het werk beloofd mee te werken en vervolgens precies het tegenovergestelde doet, heb je soms geen keus

Het is een hele uitdaging en geeft mij veel stress en dan werkt mijn man eigenlijk alleen avonden en 1x per maand nachten.

Een gastouder zou ideaal zijn maar hier niet te vinden en kdv zitten ook overvol kon net mazzel 2 dagen krijgen maar inderdaad van 730-18uut

Tja eigenlijk is het vrijwel onmogelijk om opvang te vinden als je beide wisselend werkt en ook allebei nog best wel veel uren.

Ik werk zelf in de kinderopvang. We zijn open van 7.30-18.00, maar op aanvraag gaan wij om 6.00 al open tot 19.30. En op aanvraag op zaterdag van 7.30-18.00. Maar dat is lang niet overal zo.

En eerlijk gezegd vind ik het ook juist goed dat dat niet overal gebeurd, want ik vind een kindje al om 6.00 of tot 19.30 naar de opvang brengen oprecht heel zielig en ben het hier absoluut niet mee eens. Om 7.00 is al heeeel vroeg. Dus de vraag is ook, ALS je het al geregeld krijgt ergens, of je dit moet willen. Een dag opvang is al behoorlijk intens voor een kindje, laat staan als het zulke extreme uren zijn...

Met de uren die jullie werken heb je sowieso al een dag of 3 opvang nodig per week, vermoed ik. Dat is al 'veel', maar oké zolang het normale uren zijn. Moet je je kindje dan al om 6.00 wegbrengen of meerdere keren per week bij opa/oma laten slapen ofzo, lijkt het me eerlijk gezegd nogal onmogelijk.
Om nog maar te zwijgen van de weekenden waarin de opvang gesloten is...

Mijn man en ik werken allebei regelmatig. Hij 4 dagen, ik 2 dagen. Hij is 1 dag thuis voor de kinderen en daardoor hoeven ze maar 1 dag naar de opvang. Ik vind het heerlijk zo. Opvang vraagt heel veel van de kinderen, ze zijn daarna echt moe.

En op zo'n dag zie je je kind amper, alleen even gauw met ontbijt en avondeten. Dat vind ik prima voor 1 of 2 dagen per week, maar als dat 3/4/5 dagen per week zou zijn, zou ik dat persoonlijk veel te veel vinden en zou ik me afvragen waarom ik kinderen wilde.. ik vind dat je voor kinderen ook veel thuis moet zijn en moet er niet aan denken om 4 dagen te werken, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk :)

Hoe dan ook, je zou eens kunnen informeren in de buurt bij kinderopvang en gastouders of ze aangepaste openingstijden hanteren. Maarja, dan zit je alsnog in de late avond, nacht en weekend met een probleem. De enige echt passende oplossing lijkt me als één van jullie een baan zoekt met regelmatigere werktijden.
Ke kan niet van je baas verwachten dat ze jouw rooster aanpassen zodat jij op betere tijden werkt en oppas hebt voor je kind, dat lijkt me niet echt eerlijk tegenover je collega's en zo heeft iedereen wel een reden.. mensen met kinderen hoeven geen voordelen te krijgen tegenover collega's zonder kinderen..

De meeste mensen die ik ken die beide onregelmatig werken hebben juist bijna geen opvang nodig omdat ze hun diensten op elkaar afstemmen. Het nadeel is dan wel dat je elkaar amper meer ziet.
Dus als je dat geen probleem vindt en het werk werkt mee.. dan is het te doen!

@ RomyV: Eerlijk gezegd vind ik deze reactie op sommige punten onnodig ‘hard’. We klagen met z’n allen dat er te weinig handen zijn in de zorg, maar met zulke harde en totaal niet-flexibele standpunten vragen we er toch om? Vind het allang knap dat beide ouders werken met onregelmatige diensten. Enerzijds een schuldgevoel aanpraten omdat een kind regelmatig /vroeg naar de opvang gaat en anderzijds je zó hard opstellen vind ik echt onnodig. Helemaal omdat je zelf regelmatig werkt…

Hooi, 
Ik werkte zelf onregelmatig en mijn man regelmatig dus wij hadden dit probleem gelukkig niet. 
Ik heb wel collega's waarbij beide onregelmatig werkte en daar werden inderdaad roosters op elkaar afgestemd zo veel als mogelijk. 
1 collega liet haar kinderen altijd slapen bij haar ouders en werkte dan een laat-vroeg zodat ze in korte tijd veel uren maakte en dus de kinderen minder weg hoefde te brengen. 
Ik snap je zorgen want het is een puzzel die je moet gaan leggen maar ik durf ook wel te zeggen dat je hoe dan ook een weg gaat vinden! Het loopt wel los! 

En even voor mevrouw romyvm, als je in de zorg werkt en dus je kindje eventueel "al" om 700 bij de opvang hebt, ben je ook eerder thuis hé. Je uren verschuiven... dus wellicht kun je wat minder hard zijn naar mensen die wel passie voor hun werk hebben en dit graag willen uitzoeken ipv veroordelen. 

Terug
Bovenaan