Oogkleur?

<p>Hallo, ik vroeg me af wanneer bij jullie kinderen de definitieve oogkleur een beetje vast stond?</p><p>Ons meisje is bijna 5 maanden oud en heeft nog steeds hele blauwe ogen. Op internet lees ik dat groene ogen dominanter is dan blauw. Ik geloof niet dat ze bruine ogen gaat krijgen want ik en mijn man hebben blauwe en groene ogen.</p><p>Maar zou je voor groene ogen misschien niet nu al iets daarvan moeten zien?</p><p> </p>

Bij onze dochter stond de kleur toen wel vast. Ik geloofde niet dat ze blauwe ogen zou houden omdat wij allebei bruine ogen hebben, maar ze zijn anderhalf jaar later nog steeds prachtig blauw ?

Ik dacht dat het in het eerste jaar nog veranderen kan. Mijn man en ik hebben ook blauwe en groene ogen, maar onze beide kids hebben ook blauwe ogen. Ondanks dat groen inderdaad wel dominant is :)

Ondanks dat mijn vriend en ik bruine ogen hebben en bruin ook dominant is, heeft ons zoontje hele blauwe ogen (hij is 8 maanden dus in theorie zou het nog kunnen veranderen, maar zie ik niet gebeuren aangezien ze echt fel blauw zijn). Het kan volgens mij het eerste jaar veranderen.
Maar als je zelf bruine of groene ogen hebt, kun je wel een kind krijgen met blauwe ogen. Het enige dat je zeker weet is als je beiden blauwe ogen hebt, je kind dit ook zal krijgen. Je krijgt altijd twee allelen door voor oogkleur, van je moeder en je vader. Bij groene en bruine ogen kun je zelf wel nog een allel hebben voor blauwe ogen, alleen krijg je die niet, omdat je ook nog een dominanter allel hebt voor groen of bruin. Als je een kind krijgt kun je echter wel je niet-dominante kleur (die je dus niet hebt) doorgeven.

Mijn dochter heeft ook nog blauwe ogen (ruim 6 maanden), maar omdat wij allebei groene ogen hebben verwacht ik eigenlijk dat dat nog gaat veranderen. 
Hoewel ik hoop dat ze blauw blijven :p

Mijn kleintje heeft van het begin af aan donkere ogen gehad. Nu hij zes maanden is zie ik er ook iets groenigs van mezelf in terug. Ze lijken nog iets te verkleuren. Ik dacht altijd dat alle baby's met blauwe ogen 'begonnen' maar dat was bij hem echt niet zo.

[quote quote=10307561]Mijn kleintje heeft van het begin af aan donkere ogen gehad. Nu hij zes maanden is zie ik er ook iets groenigs van mezelf in terug. Ze lijken nog iets te verkleuren. Ik dacht altijd dat alle baby’s met blauwe ogen ‘begonnen’ maar dat was bij hem echt niet zo.[/quote]
Klopt ik dacht dat ook.. mijn dochtertje had ook donkere ogen na de geboorte.. 
Ik heb zelf lichtblauwe ogen en mijn man groen/ bruin wat wel redelijk donker is. 
Mijn dochtertje is nu 9.5 maand en haar ogen lijken gewoon bruin en soms is er wat groen, en de andere keer lijkt het blauw in terug te zien.. ik hoop nog steeds dat ze nog lichter gaan worden maar dat gaat vast niet meer gebeuren haha..

[quote quote=10306988]Mijn dochter heeft ook nog blauwe ogen (ruim 6 maanden), maar omdat wij allebei groene ogen hebben verwacht ik eigenlijk dat dat nog gaat veranderen. Hoewel ik hoop dat ze blauw blijven :p[/quote]
Waarom?
Ik vind het altijd zo sneu om te lezen dat mensen hun eigen bruine of groene ogen minder mooi vinden. 

Terug
Bovenaan