ook een voedingskwestie

Hier alleen borstvoedingsperikelen....Tygo is nu drie maanden en krijgt nog steeds 7/8 voedingen per dag. Hij krijgt op verzoek, maar ik vind dit met mijn werk erg lastig te combineren. Nu wil ik gaan voeden op vaste tijden.
Zijn er moeders die ook deze overstap hebben gemaakt en misschien tips hebben voor mij hoe ik dit kan aanpakken?
 
Geen ervaring met borstvoeding, maar misschien afkolven en in flesjes gaan geven, zodat je het meer kunt sturen. En nog een voordeel, dan kan manlief je een keer ontlasten:)
 
Hoi,
Ik geef ook borstvoeding. Ik heb de eerste week op verzoek gegeven en daarna ben ik overgestapt op vaste tijden. Ik vind het zelf namelijk heel vervelend als ik niet weet wanneer hij weer wilt eten. Mijn oudste zoon heb ik ook altijd op schema gevoed.
Mijn ervaring is dat die kleintjes zich heel snel aanpassen op wat jij bied. Dus de eerste dagen zal hij af en toe wat huilen als hij niet krijgt als hij wilt, maar al snel wennen ze aan het ritme en drinken ze genoeg om door te kunnen tot aan de volgende voeding. Vigo is nu 3,5 maand en hij krijgt vijf voedingen per dag. Wij hebben de mazzel dat hij al heerlijk door slaapt(dus geen late voeding meer). Dat betekend wel dat hij overdag nog om de drie uur krijgt omdat hij anders niet aan vijf voedingen komt en ik dat wel belangrijk vind.
Mijn schema is:
8.00/9.00, 11.00, 14.00, 17.00 en 20.00. Dit vind ik zelf hele prettige tijden. Natuurlijk komt hij soms wel eens een kwartiertje eerder, maar meestal laat ik hem dan toch nog even wachten. Soms komt het mij wel eens beter uit dat hij een half uurtje eerder of later krijgt en dat vind hij meestal ook wel prima.
Wat kolfen op het werk betreft, ik sla tijdens het werken 1 voedingsmoment over. Ik werk nog steeds maar vier uurtjes per keer, dus dan vind ik het ook irritant om dan te moeten kolfen. BIj mijn oudste koflde ik ook altijd maar 1 keer per dienst, maar ik werk dan ook meestal 's avonds. Ik kolf altijd nog even af voor dat ik naar mijn werk ga en 's avonds voor dat ik ga slapen. Op die manier heb ik altijd wel genoeg voeding. Als ik vrij ben kolf ik ook altijd voor dat ik ga slapen, zodat ik een beetje een vooraadje op kan bouwen. Daardoor heb ik al 2 vriezer lade vol met voeding en staat er altijd wat in de koelkast. :) Ik snap dat als je overdag werkt, je toch wel minimaal 2 keer moet kolfen om het bij te houden. Bedenk je wel dat die kleintjes uit een fles altijd wat meer drinken dan uit je borst en dat je nooit helemaal de hoeveelheid afgekolfd krijgt wat zij drinken. Dus af en toe tussen door wat extra kolfen is wel handig. En dat hoeft dan helemaal niet lang te zijn hoor.
Nou ik hoop dat het gaat lukken en dat je snel een ritme te pakken hebt met je mannetje!
Liefs,
Mar
 
Ha,

Wanneer het gaat, kan je bovenstaand proberen. Mijn oudste 2 heb ik ook volgens een vast schema gewerkt wat naar mijn idee altijd ging. Alleen waren ze beide erg onrustig, oudste had Kiss syndroom en 2e reflux. Was achteraf in mijn beleving wel altijd de tijd aan het rekken.
Nu werk ik niet meer en zit ik niet meer in het verplichte kolven en ben op verzoek gaan geven. Tirza zelf is een hele rustige baby, erg tevreden. Maar was tot voor kort ook zo'n 7 voedingen aan het geven.
Nu is ze van de ene op de andere dag met 4,5 mnd overgestapt naar de 4uur en slaapt ze 's nachts door dus krijgt ze 5 voedingen.
Nu komt Tirza 's morgens altijd op dezelfde tijd ongeacht hoe ze de nacht doet. Dit is bij haar 9.00 uur. Ik zal dan om daar van uit te gaan zeggen dat hij zeker als je werkt om 12.00 en om 15.00 uur krijgt. De enkele keer dat ik toch werk geef ik dat altijd aan de oppas mee. Ochtend voeding is eigenlijk altijd voedzaam dus die drie uur hield ze wel uit en dan een fles geven daarbij gaf ik altijd flessen van 150cc terwijl ze bij mij ws rond de 120 cc drinkt dus ruim voldoende om het weer 3 uur uit te houden.
Zelf gaat bij mij het kolven moeilijk dus ik geef gewoon flesvoeding mee en kolf wel voor mijn eigen om de ergste spanning eraf te halen en het gaat ook wel de vriezer in maar is niet voldoende voor een voeding. Als je vrij ben kan je dan zelf kijken hoe het gaat met het schema, maar juist door kolven kan je voeding teruglopen dus zeker als je veel werkt/kolft heb je kans dat hij als je thuis ben meer komt en werkt je schema misschien ook weer niet.
Ik zal er niet te krampachtig mee om gaan, het is zeker doorbijten maar nu bij Tirza gaat het in mijn geval veel relaxer dan met mijn oudste twee.
Als ik naar vroeger van mijn werk op kdv kijk zijn de tijden 7.00 (als je dat zelf nog haalt) 10.00 / 13.00 / 16.00 / 19.00 / 22.00 en dan wanneer hij 's nachts komt goede/handige tijden


Veel succes en geniet er verder van
 
@ marjolein..ik ben van het maartforum maar ben bevallen op 28 februari. (volgens mij tegelijk met jou toch??) Het is wel grappig want onze dame krijgt fv maar ze krijgt, afgezien van de 1e voeding, de rest op dezelfde tijdstippen als Vigo! Vond dat wel leuk haha.;-)

Liefs ciomama
 
Terug
Bovenaan