Ook een vraag over borstvoeding

Hier een trotse mama van een kereltje van nu 2 weken oud. Vanaf dag 1 ging het super met de borstvoeding, al na 4 dagen zaten we op 6 voedingen per dag. Overdag om de 4 uur en 's nachts maximaal 6 uur.

Heb het idee gisteren een regeldag te hebben gehad, om de 2 uur moest ik voeden. Hij was onrustig en heeft veel bij mij gelegen. Vannacht ging het weer helemaal super, en vandaag overdag kwam hij ook gewoon weer om de 3 1/2 / 4uur. Maar hij begint nu zo gigantisch te spugen, het is ook behoorlijk slijmerig, waardoor hij ook moeite heeft om het kwijt te raken. Hele dag is hij onrustig geweest en hij boert ook veel meer dan anders.

Kan het aan mijn voeding liggen? Enige wat ik anders eet dan  voorgaande dagen  is het warm eten, andijvie stamppot. Of kan het ergens anders aan liggen?

Liefs Rixt
 
Nou, volgens mij ben ik er zelf al achter. Volgens mij kreeg hij teveel voeding.
Aangezien ik de druk van mijn borsten eerst afkolf, kreeg ik opmerkingen dat ik beter eerst de borst kon geven en daarna nog het flesje. Dit zodat hij meer de melk binnen zou krijgen, ipv de voormelk. Maar met de borst geeft hij wel aan dat hij genoeg heeft gehad, met de fles niet. Dus vanaf vannacht weer omgedraaid, eerst de fles, boertje laten en daarna nog de borst. Hij spuugt nog wel een beetje, maar hij is nu een stuk rustiger.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.

Liefs Rixt
 
quote: Rixtmeiske reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-04-2009 12:18:42'));

Nou, volgens mij ben ik er zelf al achter. Volgens mij kreeg hij teveel voeding.
Aangezien ik de druk van mijn borsten eerst afkolf, kreeg ik opmerkingen dat ik beter eerst de borst kon geven en daarna nog het flesje. Dit zodat hij meer de melk binnen zou krijgen, ipv de voormelk. Maar met de borst geeft hij wel aan dat hij genoeg heeft gehad, met de fles niet. Dus vanaf vannacht weer omgedraaid, eerst de fles, boertje laten en daarna nog de borst. Hij spuugt nog wel een beetje, maar hij is nu een stuk rustiger.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.

Liefs Rixt



Als je kolft om de druk van je borsten af te halen, dan is het niet de bedoeling dat je die melk in een flesje geeft!
Bij overproductie kolf je kort om de druk er af te halen, en dan leg je meteen je kind aan. Je kind krijgt dan meteen de wat vettere melk, wat zorgt voor minder krampjes en spugen. De melk die je kolft vries je in kleine porties in als voorraad voor later.

Op zich is 'de druk eraf kolven' niet iets wat je lang moet doen. Je houdt het probleem van overproductie er mee in stand en verergert het zelfs!

Ik zou in elk geval nu METEEN met die flesjes stoppen! Echt overbodig werk en niet goed voor je kind. Gewoon aan de borst.

I.p.v. de druk eraf kolven van te voren kun je ook je kind aanleggen en even losmaken als de melk toeschiet. De melk vang je dan even op in een handdoekje en als het niet meer spuit maar druppelt leg je weer aan.

Op www.borstvoeding.com staat een heel duidelijk stappenplan voor de aanpak van hyperlactatie (te veel melk, wat jullie nu dus hebben).
 
Pas ook op met teveel afkolven voor de voeding. Er wordt meestal gemaakt wat er nodig is, bijna altijd dus en als je veel afkolft denkt je lichaam dat er meer moet worden aangemaakt. Kijk inderdaad op de site die dirksmama al aangaf, daar kan je heel veel informatie vinden.
 
Dirksmama,

Vind het allemaal wat tegenstrijdig, ik mag de afgekolfde (voor)melk niet direct geven omdat het slecht zou zijn. Maar mag het wel invriezen om het later wel te mogen geven? Maar dan krijgt hij op zo'n moment alleen maar voormelk, en dat lijkt mij juist niet goed.
Normaal als ik hem alleen de borst geef, krijgt hij ook die melk dus slecht kan het niet wezen.   Of begrijp ik je nu verkeerd?

En als ik de voormelk invries en hem alleen de borst geef, dan verhoog ik toch alleen maar de productie? Dan wordt het nooit minder.

Moet er wel bij zeggen dat het niet zo zeer is dat ik teveel melk heb, de druk is alleen te hoog voor m'n zoon. Ik heb zelf ook eigenlijk (behalve dat 't lekt) geen last van de druk. Aanleggen wil dan ook niet, de druk is zo hoog dat hij de 1 slok neemt en meteen weer loslaat. Op zo'n manier krijg ik een heel gefrustreerd mannetje aan de borst die graag wil drinken, maar niet kan drinken. Dan voelt het alsof ik hem blij maak met een dood vogeltje... en dan is borstvoeding niet zo gewoon.

Rixt
 
Terug
Bovenaan