Ook een vraag over borstvoeding

Hallo,

Je merkt wel weer dat er op verschillende manieren gehandeld wordt. Mijn zoontje is nu ruim 5 maanden en ik geef alleen uit de rechterborst melk. En dat doe ik al vanaf het begin en mijn zoontje is een bulletje van een baby. Mijn linkerborst geeft ca. 30 per voeding en de rechterborst doet het "normaal" Mensen zeiden tegen mij ook dat het niet goed is en niet kan etc. etc..... maar probeer ook op je eigen gevoel af te gaan, ook al is dat in het begin best moeilijk want moeder ben je ineens! Zonder dat je hebt kunnen oefenen eigenlijk.

Ook heb ik (nu af en toe nog) eerst mijn linkerborst leeggekolft en dat in een flesje aan hem gegeven. Bij mij op het consultatiebureau zeiden ze dat het helemaal prima ging. Ik begrijp niet zo goed waarom dat je dat absoluut niet moet doen.

Ik hoop dat de borstvoeding inmiddels soepel verloop!!
 
Hallo Jip,

Ben blij dat jij er ook zo over denkt. Als jij je kind met alleen de linkerborst voldoening kan geven, dan is het toch goed.

Vind het jammer dat er (toch ook jonge moeders) zo negatief kunnen wezen over een andere manier van voeding geven. En dat er daarna niet meer op gereageerd wordt.
Ik blijf het gewoon op mijn manier doen, als ik daarmee zelf tevreden ben en Jelte is ook tevreden en groeit goed. Dan heb ik verder niets meer te klagen...

Liefs Rixt
 
Hoi Rixt....

Tja.... wilde je eigenlijk nog even wat vertellen over mijn eigen ervaring met borstvoeding maar ik weet niet of je dit wilt. Ik zet het namelijk liever niet hier op het prikbord.... als je het wilt besje0201@hotmail.com

Liefs
 
quote: Rixtmeiske reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-05-2009 23:38:22'));

Dirksmama,

Vind het allemaal wat tegenstrijdig, ik mag de afgekolfde (voor)melk niet direct geven omdat het slecht zou zijn. Maar mag het wel invriezen om het later wel te mogen geven? Maar dan krijgt hij op zo'n moment alleen maar voormelk, en dat lijkt mij juist niet goed.
Normaal als ik hem alleen de borst geef, krijgt hij ook die melk dus slecht kan het niet wezen.   Of begrijp ik je nu verkeerd?

En als ik de voormelk invries en hem alleen de borst geef, dan verhoog ik toch alleen maar de productie? Dan wordt het nooit minder.

Moet er wel bij zeggen dat het niet zo zeer is dat ik teveel melk heb, de druk is alleen te hoog voor m'n zoon. Ik heb zelf ook eigenlijk (behalve dat 't lekt) geen last van de druk. Aanleggen wil dan ook niet, de druk is zo hoog dat hij de 1 slok neemt en meteen weer loslaat. Op zo'n manier krijg ik een heel gefrustreerd mannetje aan de borst die graag wil drinken, maar niet kan drinken. Dan voelt het alsof ik hem blij maak met een dood vogeltje... en dan is borstvoeding niet zo gewoon.

Rixt



Het probleem is dat je met vooraf kolven het probleem in stand houdt en erger maakt! Ik heb er ook een tijdje last van gehad, maar heb heel veel gehad aan het stappenplan dat je op borstvoeding.com kunt vinden. De melk die je invriest is prima om te gebruiken als aanvulling als je een keer te weinig gekolfd hebt voor je kindje.

In jullie geval zou ik aanleggen, losmaken als het gaat spuiten en als het gaat druppelen gewoon weer aanleggen. Het duurt niet eeuwig hoor! De eerste tijd hebben de meeste moeders overproductie of overdruk. Dat is heel normaal, de borsten moeten 'leren' zich aan te passen aan de vraag. Door van te voren te kolven krijgen je borsten verkeerde informatie binnen, waardoor ze de druk hoog blijven houden.

Het is soms een beetje lastig uit te leggen via Internet, maar een vrijwilliger van VBN of LLL kan het je in een gesprek aan de telefoon veel beter uitleggen, omdat ze je gericht vragen kans stellen en je kan helpen een goede aanpak voor jouw situatie te vinden. Moeders die voor VBN en LLL werken doen het vrijwillig, maar ze hebben wel een pittige opleiding die 2 jaar duurt gevolgd, worden jaarlijks bijgeschoold en de info die ze geven wordt heel goed door de organisaties gecontroleerd. Je kunt er dus echt van op aan dat je info krijgt die klopt.

Een lactatiekundige kan je ook helpen, veel verzekeringen vergoeden tegenwoordig een consult.
 
Hallo Jip,

Had je vraag al een tijdje terug gelezen, maar wil je toch even melden dat ik niet ga reageren via email. Ik vind het wat te persoonlijk worden als ik met een vreemde via email contact krijg over toch wel persoonlijke onderwerpen. Om die reden vind ik dit forum dus eigenlijk wel zo prettig.

Hallo Dirksmama,

Ik las net ook het onderwerp :"Vraagje aan Dirksmama" over jouw manier van reageren. Ik wou ook bijna reageren, maar heb het niet gedaan omdat ik ook weer niet van een mug een olifant wilde maken. Ik vond het jammer dat je zo hard reageerde in je eerste reactie in dit onderwerp en dat ik daarna niets meer vernam. Maar uit jouw laatste reactie blijkt wel dat je het niet zo hard bedoelde, zoals je het liet overkomen. Ook is het nu veel duidelijker waarom het niet altijd goed is om te kolfen, dat begreep ik uit je eerste verhaal dus niet. Ben dus blij dat je toch nog even hebt gereageerd!

Omdat het toch allemaal veel tijd koste, kolfen, flesje en dan nog de borst, probeer ik sinds gisteren toch weer alleen de borst aan te bieden. Jelte is nu wel weer wat ouder en sterker, dus hoopte erop dat het iets beter zou gaan. En om eerlijk te wezen, gaat het ook beter. Het gaat hem nog wel te snel, maar hij kan het wel makkelijker aan. Vooral de eerste 2 minuten gaat het veel te snel, dus dan is het vaak even hem eraf halen en opnieuw aanleggen. Maar het scheelt me nu wel een dik half uur per voeding, dus hou meer tijd over.

Liefs Rixt

 
Terug
Bovenaan