Op 37 jarige leeftijd nog voor een derde gaan?

<p>Zou jij op je 37e nog voor een derde kindje gaan? Mijn twee kinderen zijn nu 4 en 6.</p><p>Ik heb twijfels over de risico's die groter zijn op deze leeftijd en het leeftijdsverschil tussen de kinderen.</p><p> </p><p> </p>

De risico's zou ik niet durven zeggen, qua leeftijd verschil zou ik niet twijfelen. Ik was 7 toen ik nog een broertje kreeg en dat was onwijs leuk toen. Ik had geen concurrentie met hem, zoals wel met m'n broer van 2 jaar ouder. Inmiddels allemaal volwassen en niks meer te merken van het leeftijdsverschil, naast gewoon een goede band met z'n drieën. M'n kleine broertje blijkt ook nog eens de verstandigste van ons drieën te zijn? Was echt een aanwinst dus!

Ik heb door omstandigheden mijn eerste kindje op mijn 37e gekregen. Nu ben ik 38,5 en verwacht over 3,5 maand op 39-jarige leeftijd ons 2e kindje. Toen ik 37 was vond ik de zwangerschap en bevalling helemaal niet zwaar. Nu gaat de zwangerschap hetzelfde alleen merk ik dat het ivm een dochter van 18 maanden zwaarder is. 
Maar ik kan jouw gezondheid, fitheid en de gezinssituatie niet inschatten dus je zult zelf de beslissing moeten nemen. Succes. 

Ik kreeg op mijn 37e mijn tweede. Vond het prima te doen qua fysiek en ze is een gezonde meid. Ja de risico's zijn groter, maar ik had voor geen goud op mijn 27e een kindje willen krijgen. Leeftijd zegt niet alles... 

Ik ben 36 en zwanger. Fysiek ben ik fit. Natuurlijk is het zwaarder omdat er ook nog een dame van 2 rond loopt. Maar ik ervaar dit niet als vervelend. 
Qua risico's voor een kindje met aan handicap. Die zijn misschien iets hoger. Als je echt twijfelt kun je alvast contact opnemen met een verloskundige. Zij spelen ook een rol voor de zwangerschap tav informatieverstrekking. Maar als je een droom hebt zou ik die najagen. Het kan zeker nog. Mijn schoonmoeder werd op haar 41e wederom moeder van een gezonde dochter. En cru gezegd, tegenwoordig kun je genoeg testen laten doen waarbij je rond 13 weken weet of je kindje bijvoorbeeld down heeft. 

Ik was 35 toen ik nr 4 kwam.. (nog geen 37 dus maar zoveel scheelt het niet ?)
Leeftijdsverschil tussen nr 1 en nr 4 is 8 jaar, maar de oudste vindt het fantastisch.
Nr 2 en nr 4 schelen 5 jaar en ook zij is gek op haar jongste zusje. Nr 3 zit er qua leeftijd tussenin, maar juist die trekt z'n eigen plan.
Wij twijfelden hier eerst ook, maar zo blij dat nr 4 er toch is gekomen! 37 is eigenlijk helemaal zo oud nog niet, mijn oma's waren zelfs nog ver in de 40! ?

Het is maar net wat je referentiekader is. In mijn omgeving ben ik relatief jong zwanger geworden van de eerste (30 jaar). Veel van mijn vrienden zijn 35+. Inderdaad kun je de NIPT laten afnemen dan weet je heel veel. De risico's zijn groter, maar de kans is nog steeds het grootst dat je een gezond kindje krijgt. 

Hoi, ik ben in verwachting van mijn 7e kindje. Persoonlijk zou ik me niet druk maken om het leeftijdsverschil. Hoe leuk is het als oudere broertjes of zusjes nog een  klein broertje of zusje krijgen! Het is wat dat aangaat echt heel persoonlijk natuurlijk. 
Het nadeel op 37 jarige leeftijd zijn wel de risico's. Ik heb het aan de levende lijven ondervonden want ik verwacht nu, op mijn 37e, een down kindje. Hoe welkom het ook is...Het komt ws. Wel door mijn leeftijd. 
Aan de andere kant worden er nog altijd meer gezonde kindjes geboren...gelukkig! Succes met je keuze!!!

Terug
Bovenaan