op de rug slapen

Mijn tweeling is vandaag twee weken oud. Volgens het cb moeten ze dan op hun rug slapen. Maar ik vind dat een beetje eng. Stel dat ze spugen.. stikken ze er dan niet in???
Nu liggen ze nog op de zij, maar volgnes het cb kunnen ze zich op hun buik draaien. Dat vind ik ook weer eng.
Wat zijn jullie ervaringen???


groetjes Helma
 
Hoi,

Ik heb onze jongens ook heel lang op hun zij laten slapen. Als ik erbij was sliepen ze op hun rug en 's nachts op hun zij en dan had ik een al dan niet warme kruik of  opgerolde handdoek  tegen hun buikje aan liggen zodat ze niet door rollen konden. Je akn ook gewoon hun hoofdje opzij draaien. Zelf heeb ze de kracht nog niet om het terug te draaien en zodra dat wel zo is is er ook niets meer aan de hand. Onze jongens zijn nu ruim 16 maanden en liggen nu op de meest onmogelijke manieren in hun bedje.
Succes.

Groetjes Diane
 
hee helma!!
ik vond t ook eng hoor, en heb dat dus pas gedaan toen wally een week of 4 was.
Hij is vanaf t begin al verkouden en had/heeft dus veel last van slijm, ik  rende elke nacht als ik m hoorde als een idioot naar zn bedje omdat het klonk alsof hij stikte, maar idd als hij daar last van had draaide hij zelf zn hoofdje en kwam t slijm (er op een onprettige manier  (is vreselijk om te zien...)uit. In  t begin pakte ik m gelijk, en was een beetje paniekerig, maar als hij dit nu heeft laat ik m liggen (hoe eng t er ook uit ziet
en zie dan dat hij t er zelf uit kan gooien, ik blijf er natuurlijk wel bij staan.
het is  een standaard reactie is van babys, dat als ze zich verslikken of dreigen te stikken dat ze dan hun hoofdtje gelijk draaien, en zo de boel er uit kunnen gooien.
zo heel vehaal maar goed ik hoop dat je er wat aan hebt helma.
en succes met je prachtige tweeling!
groetjes elvira
 
Hoi

Lieke slaapt vanaf dag 1 op haar rug. Alleen wij moesten haar hoofdje wisselend draaien. Dus na elke voeding keek ze de andere kant op. Dit om te zorgen dat het hoofdje mooi rond wordt. Maar doordat het hoofdje opzij ligt, kan eventueel spuug, voeding er zo uitlopen en kunnen ze er niet in stikken of verslikken. Lieke spuugt regelmatig tijdens haar slaap. Het gebeurde ook een keer toen ze nog recht lag met haar hoofdje ook toen ging het goed. Een paar keer hoesten en toen was het goed. Hoop dat ik je zo heb kunnen geruststellen.

Groetjes Jannie en Lieke
 
Hoi Helma

Ik heb mijn zoontje Dylan tot hij ongeveer  4 maanden op zn zij laten slapen.  Dit omdat hij toen zelf als ik hem op zn zij legde door rolde naar zn buik. Ik vond het ook geen prettig idee om hem op zn rug te leggen toen hij zo jong was. Ik heb ermee gewacht tot hij zelf een beetje zn hoofdje onder controle had zodat als hij nou moest spugen dat hij zn hoofdje kan draaien.
Succes
Gr Nifty en Dylan
 
Hoi,

Mijn zoontje heeft ook langer op zijn zij gelegen. Met een rolletje achter zijn rug. Hij draaide wel eens op zijn buik, maar als ik zag dat hij lekker lag te slapen liet ik hem gewoon. Hij had problemen met slapen, dus als hij zo lekker sliep mocht dat van mij. Ik had wel een extra goed en duur matras gekocht, dat daar beter rekening mee houdt. Op zijn rug leggen en het hoofdje draaien had niet zoveel zin, want die draaide hij toch weer. En na 10 weken kon hij omdraaien, dus vanaf toen draaide hij zelf waar hij heen wilde. En dat was meestal zijn buik. Hij is nu 20 maanden en hij slaapt nog steeds op zijn zij of op zijn rug.

Over het spugen sluit ik mij aan bij de vorige reacties.
Groetjes en veel plezier met je tweeling. Dat is toch wel heel bijzonder!
 
Bedankt voor de tips. Heel geruststellend allemaal.
Ik probeer nu af en toe ze op de rug te leggen. In de kinderwagen bv. En vanmiddag ook in bed. Maar ze vielen zo niet in slaap. Lagen gewoon wakker te kijken. en op een gegeven moment is Julia op der zij gedraaid. Volgens mij slapen ze lekkerder op hun zij. Ik laat het voorlopig nog maar even zo.
Bedankt allemaal voor de tips.
 
Terug
Bovenaan