Op het randje van de curvelijn..

Hoi mama's,

Zijn er meer mama's die op het randje van de curve zitten?
Wat werd er tegen je gezegd en wat deed je er mee?

In een andere topic liet ik me er al even over uit; Kay zit volgens CB op de onderste curvelijn qua gewicht. Was niks schokkends ofzo, helemaal niet gezien de keren ziek zijn tussendoor, maar hij zat net op het randje. Wijkverpleegkundige zei er verder niks over hoor (een fijn  CB hier), alleen na navraag van mij zei ze dat Kay gewoon een tenger mannetje was.. helemaal niet erg.

Ik vind Kay dan ook alles behalve tenger. Hij is wel fijntjes qua bouw maar niet te smal of fragil. Eigenlijk ongelooflijk wat die knul op een dag eet! Te denken aan  3 boterhammen een een flinke prak avondeten met toetje toe. Tis een schrokmachine!! Maar daarbij is hij enorm beweeglijk en drinkt erg veel..

Kay weeg nu met zijn 17 mnd 10,7 kilo en is 82 cm lang.  

Ik ga uiteraard ook niks aan zijn gewicht doen, dus niet ineens nog meer geven. Dit is ook niet geadviseerd hoor. Ik vind Kay precies goed zo!

Wil alleen maar zeggen dat je je niet moet blind staren op de curvelijnen welke het CB hanteert. Er zijn er genoeg die dan helemaal in de stres schieten als de "kleine" aan de zware of lichte kant blijkt te zijn. Het belangrijkste is dat de kleine vrolijk is en zichtbaar lekker in z'n vel zit. Met uitzonderingen van extreme access gevallen natuurlijk!

Ik vraag me dus af wat je met de info gedaan hebt, wat ze tegen je zeiden op het cb  en of je er toch verandering in hebt gebracht. Maakte je je zorgen of lapte je het aan je laars? Wat heeft het met jou gedaan? Durf je het bespreekbaar te maken met het CB als je je gekwetst voelt?

Ik lees graag jullie ervaringen hiermee..

Esmé mv Kay

Hier op het cb vroeg de vrouw laatst; heeft u hem wel goed met zijn hoofd tegen de bovenkant van de meetlint.

Yoëll is was namelijk 85,5 cm en woog 11,5 kilo
Dus gewicht en lengte kwam niet overeen met haar grafiek.
De cb arts zei dat hij wat meer mocht eten, maar hij eet wat hij eet en ziet er verder niet slecht uit en gedraagd zich er ook niet naar.
Ik laat het dus lekker zo

lukas weegt al maanden tien kilo en de laatste tijd is hij echt de lucht in geschoten. Dus ik zal ook wel wat te horen krijgen. Maar er is toch niet veel aan te doen. Het is geen grote eter en een heel energiek jochie. Het enige dat hij extra van mij krijgt is bijv volle yoghurt als toetje. En ik heb liever een lichtgewichtje dan een zwaargewichtje zoals zijn papa en
mama.

Toen ik met Milan op het bureau was voor zijn 14 mnd keuring sloeg de weegschaal naar de 14 kilo en een beetje uit, zijn lengte was 83 cm. De arts zei alleen maar dat het een perfect kind voor het GECKO onderzoek was. Hij neigt naar het overgewicht en gelukkig houdt ik voor het GECKO onderzoek een dagboekje bij en daaruit bleek zelfs dat Milan te weinig kreeg. Dus te weinig melkproducten, er mocht gerust s'middags een tussendoortje bij. Ik doe er op dit moment nog helemaal niets mee. Dit komt ook omdat ik Jorick als voorbeeld heb. Toen hij 2 1/2  jaar was zijn wij met hem naar de arts geweest en ze verwees ons door naar een dietiste, dus zijn we braaf gegaan. Deze lag helemaal in een deuk en stuurde ons zonder iets weer terug (hij woog toen 20 kg met een lengte van 105cm) Na een half jaar moesten we voor extra controle op het CB zijn en toen woog hij nog steeds 20 kg met een lengte van 112cm. En toen hij voor zijn laatste keuring moest woog hij 21 kg met een lengte van 114cm en was toen te lang voor zijn leeftijd (3jr en 9mnd) en te licht naar zijn lengte. Dus ach ooit komt het allemaal goed.

Jolanda

Delano zat ook steeds op het randje van de onderste curvelijn.
Op het cb zeiden ze dat ik hem meer te eten moest geven,ja daaaag,vol is vol hoor!
Ik doe daar dus niets mee en zeg dat ook gewoon.
De oudste was als baby altijd iets te zwaar dat was ook altijd een gezeur op het cb.
Hij eet ook wel veel,misschien een broodje minder blablabla.
Ik kan hem toch moeilijk met een rammelend maagje naar bed sturen!
Ik denk dat Delano nu ongeveer 10,5/11 kg weegt en een cm'tje of 82 is,misschien iets meer,hij is 16,5 maand.
Ik doe dus niks met de adviezen van het cb en volg lekker mijn eigen gevoel.
Hij is vrolijk,makkelijk en inderdaad geen grote eter,who cares!
Groetjes Tanja.

hey hoi,

wat ben ik blij dit allemaal te lezen zeg...hahaha.....ons ventie is nl. 17,5 maand en 10,5 kilo en 82 cm......ik dacht zelf dat ie errug licht was vergeleken met andere kindjes...maar dus toch niet pffffieeuuuwwww...

niet dat ik me er zorgen om maak....hij doet momenteel alles goed...ja af en toe wat smeren met het eten maar dat hoort er bij he als ze alles zelf willen doen hahaha

Yoëll is ook al vanaf z`n 1e jaar 10 kilo....en tja vorige week dus 10.5 maar hij is ook 3 week ziek geweest diaree en overgeven....

Liefs Denise

Ik heb alleen ervaring met die bovenste lijn! haha. Kian is zo lang, maar ja, wat doe je daaraan he?
Z'n gewicht begint nu langzaam richting het gemiddelde te gaan, dus voor het op de onderste lijn zit..
Ik zou me er wel wat van aantrekken denk ik. Niet dat ik hemel en aarde zou bewegen om te zorgen dat het cb gelijk zou krijgen, maar ze zijn er niet voor niets, dus ik zou het wel meenemen in m'n overwegingen. Een soort 'advies-status'.
Maar Kay ziet er niet ondervoed uit ofzo hoor!
Maar dat wist je zelf ook al gelukkig!
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan