Op vakantie met een klein babytje?......

Hoi,

Ik heb 2 keer op een vakantieadres in het buitenland een stel gezien met een kindje van 2 maanden. Geen aanrader. Ze kunnen niet in de warmte en hebben in die fase nog de hele dag zorg nodig. Het kan dus wel maar of je zelf vakantie hebt..... Die mensen baalden er achteraf gezien van. Je bent toch de hele dag bezig met voeden en in je appartement blijven omdat je kind slapen moet terwijl je liever in het zwembad ligt.
Daarnaast weet je helemaal niet hoe je bevalling gaat verlopen en of je kindje er meteen aan toe is om te reizen. Ik zou er zeker mee wachten hoor! Ga desnoods in november naar de winterzon dan is je kindje een stuk ouder al. Enne een huisje in Nederland klinkt niet erg spectaculair maar schijnt ook gewoon heel leuk te zijn als je eenmaal een kleintje hebt.
x ing

Hoi,

Heb je al eens aan de mogelijkheid gedacht om een camper te huren en daarmee een rondreis door europa te maken. Kan je kindje heerlijk slapen in een vertrouwd bedje, tummitub mee voor het badderen, niet afhankelijk van of het je ergens bevalt.
Voldoende mogelijkheden om kinderwagen, luiers, voeding ets... mee te nemen.
Ons destijds prima bevallen bij 10 weken, want zoals andere al schrijven je kind heeft behoefte aan rust en regelmaat en dat gaat zo prima. Je moet jezelf natuurlijk wel enigzins aanpassen, maar dat moet je thuis ook.

Toen hij 10 maanden was zijn we naar een all-inclusive resort geweest in turkije.
Het vliegen op zich was wel te doen, we waren erg vroeg met inchecken en hadden het geluk een lege stoel te mogen hebben waarop hij in de maxi-cosi kon zitten, let op hele kleintjes kunnen beter niet 4 uur aaneen zo vervoerd worden.
In het hotel vondt ik het maar aanrommelen. Geen magnetron ( had van thuis voor 2 weken potjes meegenomen), geen goede waterkoker, campingbedje was gevaarlijk, dus sliep hij tussen ons in ( heel romantisch), en 2 keer daags zat een van ons beide op het balkon omdat hij 2 uur moest slapen in een rustige kamer. 's avonds om beurten op/ nabij de kamer want er was geen babyphone bereik. Vanwege de wartme diaree, dus na 5 dagen was alles al vuil, etc.......   Kortom niet ideaal!!!

Tussentijds waren we nog een midweek naar Center Parcs en hoewel burgerlijk, we hadden er een geweldige midweek. Alle gemakken dicht bij de hand. Hij vond het zwembad heerlijk met zo'n drijfband. Volop kunnen sporten zelf. Huisje met sauna voor 's avonds gehuurd, goed voor je relatie  Overal magnetrons, kinderstoelen en verschoningsruimtes. En..... wie daar is in een midweek heeft zelf ook kinderen onder de 4 en begrijpt dat je kind soms net huilt tijdens het eten, etc....

Welke keuze je ook maakt, een fine vakantie tzt.

Wij zitten hier met hetzelfde dilemma.

We mogen elke 5 jaar mee met mij ouders om te vieren dat ze zoveel jaar getrouwd zijn   en weer vijf jaar ouder.
Eerst gingen we vliegen naar een warm land, vanwege de nieuwe regels met vliegen gaan we lekker met de eigen auto.
En in noord frankrijk in een apparatment, met magnetron,  wasmachine, enz.

onze kleine wordt hopelijk begin maart  geboren en we gaan de eerste week van juli weg.
dus zo'n 4 maandjes oud.

nu zie ik het wel zitten.

groetjes Nanda

Je vraagt om advies, dus hier die van mij: doe je voordeel met alle verhalen die je hierboven hoort (en doe niet te gek, maar ga bijvoorbeeld naar Centerparcs om de hoek). Een kindje van 8-13 weken doe je geen plezier met een vliegvakantie, dat doe je dan vooral voor jezelf. En je bent zelf ook nog lang niet de oude. Als je pech hebt, ben je nog herstellende van een keizersnee en er zijn zat vrouwen die veel langer navloeien dan de 6 weken die er gemiddeld voor staat.

Kleine kindjes mag je nog niet blootstellen aan teveel warmte, omdat hun lichaampjes daar nog nog niet mee  om kunnen gaan. Hetzelfde geldt voor kou, dus veel zwembaden zullen te koud zijn. Het water moet al 32 graden zijn om een baby er enige tijd (maximaal 15 minuten)  in te kunnen laten "zwemmen". Ook zul je vaak nog 6-8 voedingen per dag geven, wat je behoorlijk aan huis gebonden maakt. Natuurlijk kun je wel op pad, als je een hoop extra spullen wilt meenemen kan heel veel.

Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik ben bang dat je de periode na je bevalling een beetje overschat. Die is gewoon zwaar, zowel in lichamelijk als geestelijk opzicht. Lang niet iedereen wil dat voor zichzelf weten en al helemaal niet voor de buitenwereld, maar lees maar eens bij de fora waar de kindjes al geboren zijn, heel veel vrouwen wachten nog met smart op de roze wolk. Wellicht zou je bij het oktober/ of november 2006 forum eens kunnen vragen of zij nu met hun kindjes op zonvakantie zouden gaan, met een 8 weken oud kindje (ervan uitgaande dat het twee weken te laat komt natuurlijk). Ennuh..... tot onze grote schrik zaten wij vorig jaar ook met vrienden waarmee we voorheen vooral zeer veel avontuurlijke dingen deden, plotseling een weekend in Centerparcs te genieten van onze kids. Want er is een wetmatigheid: als je kind het maar leuk heeft, dan is jouw vakantie pas geslaagd.

Famke 151

toen onze eerste 3 maanden was, zijn we met haar wezen kamperen in griekenland, t was heerlijk, daarna heeft ze nog heel wat reizen gemaakt over de hele wereld en t was altijd super {en ze was niet eens een makkelijke baby}  als je reist met  {klein}kindje, heb je zoveel meer en sneller contact met de bevolking, in de meeste landen zijn ze gek op kleine kinderen en doen ze alle moeite voor de kleine en ook in het vliegtuig is onze kleine altijd als een prinses behandeld door het cabine personeel en ook van de medepasagiers hebben we altijd alle begrip gehad als onze kleine huilde oid. de kinderwagen kan je meenemen tot in de slurf en de maxicosi mag mee in het vliegtuig.dus ik zou zeggen ga lekker en geniet ervan , je moet gewoon niet te moeilijk denken, onze dochter is door al haar reizen erg ruimdenkend geworden en heeft een groot aanpassingsvermogen. ze is nu 6 en onze tweede verwachten we in maart en als alles goed gaat zitten we in mei of juni ook weer lekker met zn viertjes in griekenland.             groetjes  

Hoi allemaal!

Wat een uiteenlopende ideeen en ervaringen! Ik ben het in ieder geval met Nina eens. Alle bezwaren die worden opgenoemd,  kun je ook weer van een andere kant belichten.  Langere tijd in een maxi-cosi zitten is volgens mij niets op tegen, dat is alweer achterhaald. Er is nog een wet: als jullie je happy en goed voelen, dan voelt je kindje dat ook. Het werkt dus van twee kanten! Daarnaast denk ik dat een vakantie niet per definitie druk (is Center Parcs dan niet druk? Ik moet er persoonlijk niet aan denken)  en warm hoeft te zijn. Je kunt ook naar plekken gaan waar je heerlijk kunt genieten van de natuur en lekker weer, waar je kindje in de buitenlucht kan slapen op een rustig plekje. Je kunt je bestemming daar denk ik best op uitzoeken. Als je borstvoeding gaat geven dan ben je helemaal niet aan huis gebonden (met flesvoeding ook niet natuurlijk, maar dan moet je idd meer meenemen) en dat is dus juist ideaal op vakantie.
Wij hebben altijd erg veel ondernomen met onze eerste dochter en dat is ook goed gegaan. Voorzover ik kan bepalen heeft ze er absoluut niet onder geleden en is ze nu een makkelijk,  vrolijk  en flexibel meisje wat we overal mee naar toe kunnen nemen.

Oja, hoe je je voelt na de bevalling, dat kun je inderdaad ook niet vantevoren weten. De één is veel sneller op de been dan de ander. Als je daar rekening mee houdt kom je ook niet voor grote teleurstellingen te staan. En weet je, bij de één is een vakantie met een jonge baby wel een succes en bij de ander niet. Daar kom je maar op 1 manier achter...

Ik hoop dat jullie, wat je ook zult gaan doen, een fijne vakantie zullen hebben!

Liefs, Mimi

Wat leuk al die verschillende reacties... Toch voel ik ook de behoefte die van mij op je los te laten! Wij zijn heel positief (naief?) met onze eerste baby in het vliegtuig gestapt voor een heerlijke zonvakantie naar Mallorca toen ze ik meen 7 weken oud was. En het werd 1 groot drama. Ik was zelf inderdaad nog helemaal niet fit, we waren nog niet zo handig met het verschijnsel baby, en werkelijk alles kostte nog moeite en gedoe. En ze werd ziek. Dan zit je ver weg van huis,  bellen met een tante "wat moet ik nou doen", buitenlandse (alcoholische) arts erbij, geen woord Engels. Naar een  ziekenhuis 4 uur rijden verderop, in een krakkemikkige ambulance... En dan  de volgende dag al die ongevraagde, goedbedoelde  adviezen van ervaren moeders die je helemaal niet kent.... Achteraf niks ernstigs, maar we kwamen bekaf terug.

Nu denk ik dat het vooral te maken had met het nieuwe en intensieve van het moeder/vaderschap, en dat heb ik/wij fors onderschat. Onze vierde is onderweg en willen we met deze 4 kids gaan  vliegen als de jongste 3 maanden oud is. We zijn inmiddels razend handig en niet meer zo snel gek te krijgen. Maar we gaan wel naar vertrouwd terrein,  naar vrienden die daar een huis hebben wat van alle gemakken is voorzien.

Het verschilt natuurlijk  per persoon, maar misschien moet je eerst even  rustig ervaren  wat het krijgen van een kind met jou/jullie doet? Plezier en succes in ieder geval.

Terug
Bovenaan