Op vraag voeden

Hallo, ik heb een vraagje,

Ik geef mijn zoon voeding op vraag, maar nu vroeg ik me af als het te lang duurt voordat hij "vraagt" moet ik hem dan toch wakker maken?

Hij is nu 3 weken en heeft vannacht van 24.00-07.00 geslapen en z'n laatste voeding was om 23.00. Overdag komt hij wel ongeveer om de 4 uur.

 
Jemig wat een luxe dat hij nu al doorslaapt!
Dat doet mijn kleine van nu bijna 21 weken hem niet na hoor ;-)

Ik laat mijn zoontje altijd bepalen wanneer hij wil eten, mede omdat hij anders de fles weigert of het gewoonweg uitspuugt.
Ik zou dus zeggen, laten liggen, baby's kunnen over het algemeen wel goed aangeven wanneer ze behoefte hebben aan voeding.

Liefs, Marieke
 
Wat goed dat je op vraag voedt, ik neem aan dat je zoontje alweer boven zijn geboorte gewicht zit? Dan kun je rustig op vraag voeden, zo'n kleintje laat echt wel van zich horen als hij honger heeft. Zolang hij tevreden is, allert is als hij wakker is en goede volle luiers heeft krijgt hij voldoende binnen. Kan zijn dat hij op een gegeven moment overdag wat meer nodig gaat hebben maar dat merk je vanzelf wel. Ook moet je niet raar kijken als hij zich 's nachts opeens weer meldt, die periodes zitten er ook tussen.
 
Laat hem lekker 's nachts doorslapen maar pak hem overdag wel op tijd. Misschien iets eerder dan de 4 uur. Er zijn kindjes die het niet aangeven. Dus laat er 's nachts rustig 8 uur tussen zitten maar overdag niet meer dan 4, liever iets minder. anders gaat je voeding terug lopen en komt je baby te weinig aan. Er zijn stille hongerlijders weet ik van een schoonzus, het was kantje boord bij haar kindje. Zorg dat ie minstens 5 voedingen overdag krijgt...

EN geniet ervan dat ie doorslaapt, die luxe werd ons pas gegunt toen onze Sven 7 maanden was...
 
ik weet niet of je boorst of fles geeft... zelf geef ik bv... en weet even niet zeker hoe het dus zit met fles...
maar bij bv.. is het zo... dat zo lang je kind als die wakker is allert is en vroelijk dat je hem niet hoef te wekken... is die duf als die net wakker is... (en niet echt net net waker... maar als die echt wakker is) dan zou ik hem dus de volgenden keer niet zo lang laten slapen...
zelf omdat ik bv geeft kon ik in de beging zelf niet zo lang zonder te voeden... dan waren ze gewoon echt vol... en tja... dat is dan ook een soort van voeden op verzoek.. toch... (wel verzoek van de ouders... )
 
In principe mag hij mag 6 uur achter elkaar slapen. Elke maand komt daar een uur bij. Dus 1 maand oud mag 7 uur zonder voeding. Dit is omdat er anders een te kort aan vocht in de hersentjes kan komen en de glucosespiegel te veel daalt. De meeste kijken daar niet naar, maar wij waren ons kereltje bijna kwijt door een veel te lage bloedsuiker. Dit kwam wel door een infectie, maar de kinderarts heeft mij op het hart gedrukt dat het heel belangrijk is om de tijden niet te overschrijden. Omdat hij zo ziek is geweest heb ik dat ook niet gedaan.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Na 3 nachten doorslapen is hij nu weer 2 nachten gekomen voor de voeding, er is hier dus nog totaal geen ritme.

Maar hij is alert als hij wakker is en heeft genoeg plas/poep luiers dus de nachten dat hij door wil slapen laat ik hem dat lekker doen :)
 
Terug
Bovenaan