Op welke leeftijd starten jullie (zijn jullie gestart) met groente/fruit voor jullie babies?

Hoi mama's,

De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb de laatste tijd zoveel tegenstrijdige informatie gekregen, dat ik het nu helemaal niet meer weet.
Vroeger (toen de aarde nog plat was en ik nog baby ) werd al gestart met fruithapjes na 2,5 maand.  Dat lijkt me ook wel heeeeel erg vroeg. Op de potjes in de winkel staat vanaf 4 mnd (maar ja... zij willen ook de boel verkopen natuurlijk).
Vanaf 6 mnd is bijvoeding noodzakelijk en kunnen kindjes zelfs stukjes eten heb ik gelezen (Rapley-methode).
Als je kindje vanaf  6 mnd bijvoeding nodig heeft,  kan je dan ook met 6 mnd pas beginnen met groente/fruit of is het handig een maandje eerder te gaan oefenen? En als er eerst geoefend moet worden, dan zal dat waarschijnlijk eerst zonder stukjes gaan, omdat ze pas vanaf 6 maanden stukjes aankunnen?    
En kan eerder starten dan 6 mnd nou wel of geen gezondheidsklachten op latere leeftijd opleveren, want daar kan ik ook geen eenduidige informatie over vinden.

Kortom, ik ben de weg even kwijt en heb veel vragen.
Hoe gaan jullie met de introductie van vaste voeding om?

Groetjes,

Renate

NB Ik geef nu nog 4 van de 5/6 voedingen bv en wil dat in ieder geval volhouden tot  ons meisje  6 mnd is (als het allemaal goed blijft gaan, natuurlijk)

hey hallo

Ja er is een boel tegenstrijdige informatie. De potjes met 4 maanden en het cb die aanraad om met 6 maanden pas te beginnen. Het is ook wel handig om vanaf 6 maanden te gaan proberen dan zijn de darmpjes al wat verder ontwikkeld en kunnen ze meer aan. Onze dochter nu 8 maanden gaf echter al eerder aan dat ze andere dingen wilde proberen, we zijn rond 5 1/2 maand met fruit gaan proberen. Eerst potjes maar die vond ze niet zo, maar echt fruit in stukjes ( volgens de rapley)   vond ze veel lekkerder. En ze had al snel door dat het   naar dr mondje kon.
En in de loop der tijd hebben we het uitgebreidt en nu eet ze alles mee ( ik pureer echter niets) ze vind het veelste leuk om alles zelf te pakken en dat gaat niet met de potjes of gepureerd eten.
Succes
auriske

hoi renate,

ik ben met  4 maand eerst begonnen met rijstebloem pap in de fles om hem te laten wennen.
en ben met 5,5 maand met een fruithapje.
en bij zes maanden met de groetepotjes voor 4 maandtoen dat goed ging kreeg hij die van 6 maand en een broodkorstje.
toen hij ongeveer 8 maand was heb ik hem de potjes van 8 maand gegeven en tussen de middag een plakje brood.
inmiddels is hij 9 maand en eet super maar ik heb alles rustig aan gedaan en als ik merkte dat hij iets niet wou   brobeerde ik dat later nog eens.
en als hij vol was stopte ik of het nu half op was of helemaal.
ik denk dat je aan je kind wel merk of hij er aan toe is of niet .

groetjes sandra

Hoi Renate,

Ik zie dat je eigenlijk al veel punten voor jezelf op een rijtje hebt gezet. Wellicht kun je met de volgende aanvullende informatie uit de voeten?
De Wereld Gezondheidsorganisatie en Unicef geven aan, dat een baby de eerste zes maanden in principe niets anders nodig heeft dan moedermelk. Moedermelk  bevat alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en  ontwikkeling en het  is aangepast op de behoeften van je kindje.  De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)  heeft dit advies overgenomen, wat ook te lezen is in het IGZ-bulletin "Voeding van zuigelingen en peuters 0-4 jaar" voor zorgverleners die te maken hebben met de voeding van pasgeborenen, zuigelingen en peuters en  die via de site van het Voedingscentrum te downloaden is.

Vanaf de leeftijd van ongeveer zes maanden kan er worden gestart met het introduceren van vast voedsel. Een baby is er dan vaak ook echt aan toe. Hij kan dan al wat beter rechtop zitten, kan zelf dingetjes naar zijn mond brengen, kauwbewegingen maken en de kokhalsreflex is rond die leeftijd verplaatst van voorin naar meer achterin het mondje. Bovendien zijn de darmpjes op die leeftijd voldoende uitgerijpt om vast voedsel te kunnen verdragen/verteren.  Door te vroeg te starten met het introduceren van vast voedsel is het risico op allergie groter. Meerdere factoren spelen hierin een rol. Je moet je voorstellen dat in de darmpjes als het ware grote gaten zitten, waardoor stoffen gemakkelijk het lichaam kunnen binnendringen en uiteindelijk een allergische reactie veroorzaken. Naarmate de baby ouder wordt, zullen die gaten kleiner worden en zal er op die manier minder kans zijn op allergie. Daarnaast legt moedermelk een beschermlaagje aan in de darmpjes van een baby. Wanneer er te vroeg iets anders dan moedermelk wordt aangeboden, raakt dit beschermende laagje beschadigd en zal de baby vatbaarder zijn voor allergische reacties.

Als er vanaf de leeftijd van ongeveer zes maanden wordt gestart met het introduceren van vast voedsel,  zal dit   eerst nog naast de melkvoeding worden aangeboden, het vaste voedsel dat de baby krijgt  is echt nog BIJvoeding. Moedermelk blijft nog een hele tijd de hoofdmaaltijd voor je baby, een volwaardige hoofdmaaltijd. Je kunt dus gerust de tijd nemen voor het introduceren van vast voedsel en de hoeveelheden langzaam opbouwen, zodat je kindje er langzaam aan kan wennen en het is niet nodig om al eerder te gaan oefenen.

Groetjes van Yvonne

Wij zijn met 6 maanden gestart met fruit en groenten (voor 80% a la Rapley). met 5 maanden en een beetje dacht ik dat hij toe was aan voedsel (alles in zijn mond stopen, ons het eten uit de mond kijken), maar toen ik hem wat probeerde te geven, moest hij er niks van hebben, haha.

Met 6 maanden dus gestart en in het begin ging er nauwelijks wat naar binnen. Maar man, wat leert ie het snel zeg. Nu, 7,5 maand, kan ie hartstikke goed eten. Soms heeft ie er duidelijk geen zin in, nou ook goed, dan eet ie een dagje wat minder.

hoi Renate,

Ik geloof dat er al veel dingen zijn gezegd. Ik heb zelf t/m 7 maand deels borstvoeding gegeven, maar ben wel met 4,5 maand begonnen met het introduceren van bijvoeding, maar dan wel in hele kleine hoeveelheden hoor. Wat bij ons goed werkte en wat ik dus een goede tip vind, is om te beginnen met groentehapjes ipv fruit. Dat hebben wij ook gedaan en op die manier kan je kindje wat beter wennen aan de wat minder zoete smaken, omdat fruit en borstvoeding natuurlijk behoorlijk zoet zijn. En wij zijn ook al voordat de kleine 6 maand was begonnen met af en toe een broodkorstje. Ook meer om aan de smaak en structuur  te wennen. En omdat onze kleine er dus ook zo een was die ons alles uit de mond keek. Zo kon ze lekker mee doen met brood eten.

Maar het belangrijkste is dus volgens mij, dat voor 6 maand nog niets MOET en dat je rustig moet kijken waar je kindje zelf aan toe is.

groetjes Mieke.

Wat bij ons goed werkte en wat ik dus een goede tip vind, is om te beginnen met groentehapjes ipv fruit. Dat hebben wij ook gedaan en op die manier kan je kindje wat beter wennen aan de wat minder zoete smaken, omdat fruit en borstvoeding natuurlijk behoorlijk zoet zijn.  

Moedermelk is niet alleen zoet, de smaak ervan is ook elke keer weer anders. De smaak van de voedingsmiddelen die jij tot je neemt komen erin terug. Een borstgevoede baby heeft op deze manier dus al kennis kunnen maken met verschillende smaken en geuren, ruim voordat er vast voedsel wordt geïntroduceerd. Dit heeft wat smaak en geur betreft weer een gunstig effect op de overgang naar vaste voeding.

Groetjes van Yvonne

hoi onze zoon is nu 4 maanden en ik en begonnen met een fruithap ook na overleg met het cbr.
die zieden dat ik er al mee kon beginnen en gewoon steeds een beetje....
hij krijgt nu s ochtends pap
dan een beetje fruithap
en voor de rest nog flessen (3) van 200cc
en dat gaat goed..

ik denk dat je zelf ook naar je kindje moet kijken en je eigen gevoel moet volgens bij ons had ze het ook al over warm eten maar wil eerst zelf even de fruithap er goed in hebben..

succes ermee

Terug
Bovenaan