Op zien tegen borstvoeding

Ach, lieve mama! Hier een mama bij wie de borstvoeding van een leien dakje ging. Dus ja, dan is het makkelijk gezegd, 'even doorzetten', 'probeer nou maar gewoon'. Maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen zo eenvoudig. Ik vind het vooral rot dat het zó moeilijk ging bij je eerste kindje. Logisch dat je nu de keuze wil maken om meteen te starten met flesvoeding. Het belangrijkste is dat jij en je kindje happy zijn. Dus doe vooral waar jij zélf achter staat. Want dát maakt jou de beste mama voor jouw kindje. Welke voeding je geeft, is daar totaal ondergeschikt aan. Andere mensen moeten zich daar ook niet mee bemoeien. Jouw lijf, jouw baby, jouw keuze. Dat hebben ze maar te respecteren.
Wel handig om het vooraf te bespreken met de verloskundige en de kraamzorg, zodat ze op de hoogte zijn van jouw keuze.
Laat je niet gek maken, kies voor jezelf!

Bedankt voor al jullie (lieve) reacties! En fijn ook dat er herkenning is. Die mensen ken ik in mijn omgeving namelijk niet. Het argument on het te proberen en anders alsnog overstappen snap ik heel goed, maar ik ben bang dat ik daardoor mijn productie teveel op gang zou brengen. Bij mijn eerste kreeg ik namelijk ruim een week nadat ik gestopt was met bv nog eens een borstontsteking. Liever pak ik het dan gelijk goed aan door 100% voor het ene of het andere te kiezen.  En dus ook gelijk de borstvoeding afremmen als ik wel voor de fles kies. Ik heb nog even de tijd om na te denken en ga het zeker bespreekbaar maken met de kraamzorg binnenkort. Al weet ik al dat zij mij richting fles gaat praten waarschijnlijk, want ik had haar ook bij mijn eerste én het is een goede vriendin van mij. Zij had me juist overgehaald om te starten met flesvoeding toen, omdat ze zag dat ik er aan onderdoor ging.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Heb er echt wat aan!

Bij mij ging de borstvoeding niet. Ondanks medicatie maakte ik te weinig aan. Vijf maanden exclusief gekolfd en maar blijven volhouden want vloeibaar goud, niets is zo goed, etc. Bij mijn tweede gelijk gestart met flessenvoeding en dat was zoveel relaxter. Relaxtere mamma is ook een relaxte baby. Gewoon doen wat jij wil. 

Herkenbaar! Eerste kraamweek alleen maar kolvend door gebracht met weinig resultaat, ik dacht: moet dit nou leuk zijn? Het was voeden of kolven en nog kwam het niet op gang. Ik voelde mij dood ongelukkig en om die reden bij de tweede bewust gekozen voor flesvoeding. Dit gaf mij rust en zekerheid en hierdoor heb ik wel een fijne eerste week gehad. De stuwing was te doen op dag 3/4, 24/7 sport bh aan hielp veel. Het blijft raar dat je dit altijd een soort van moet verdedigen, doe wat voor jou het beste voelt want dat is ook het beste voor je baby'tje! 

Ik heb precies hetzelfde meegenaakt en had ook nog eens een keizersnede. Ik heb het een week volgehouden toen was ik ee klaar mee eerst vond ik dat ik te snel opgaf, maar achteraf was jk zo blij dat ik ermee was gestopt en ben nu zo blij dat ik niet de enige ben waar ze afhankelijk van is. Meid meteen de fles er in klaar!

Lieve mama, je moet doen wat voor jou goed voelt! Ik heb 2 kids, bij beide ben ik op dag 5 of 6 gestopt met bv. Bij de eerste was de 2de nachf een hel: krijsen alsof we hem vermoordden, en terwijl ik hem probeerde aan te leggen duwde hij zich met 2 gestrekte armen van me af. Achteraf bleek dat ik niet genoeg voeding had en op dag 4 of 5 was hij 10% van zijn startgewicht kwijt en zijn we gaan bijvoeden. Bij de tweede aas ik dus gewaarschuwd.. we zijn op dag 2 20 ml gaan bijvoeden, tot dag 5. Ik werd zo gestressed van het voeden en daarna een fles en tussendood superkolven (1.5 uur leverde 20ml mdlk op :( ) dat we besloten helemaal op kunstvoeding over te stappen. Achteraf gezien nog te laat, want we hadden dus de hele week maar 20ml bijgevoerd, dus ook zij was op dag 5 al 9.5% afgevallen. 
De naweeen zijn zeker geen prettig gevoel, mijn tepels worden ook zo scheef als lippestift, maar gelukkig bloeden ze niet. Ik ben nu 16 weken zwanger van nummer 3 en weet hoe ik het wil: ik ga wel af en toe aanleggen, want die vervelende naweeen hebben wel een functie: spoedig herstek van de baarmoeder, maar daarnaast gaan we vanaf dag 1 of 2 bijvoeden en ook met oplopende hoeveelheid, zodat deze geen 10% gaat afvallen.
Ik ken genoeg mensen die onder druk lang bv hebben gegeven en achteraf zeggen, had ik maar naar mezelf geluisterd, tot aan niet-herkende post-natale depressid toe... dus doe vooral wat voor jou het beste voelt! 

Terug
Bovenaan