Op zoek naar zindelijkheidstips

Onze zoon van 2,5 jaar is nog lang niet zindelijk. We hebben  al meerdere malen geprobeerd om hem op het potje te krijgen of op de grote mensen w.c. (met brilverkleiner uiteraard), maar meneer vindt het allemaal wel best en weigerd gewoon. We willem hem ook niet dwingen, want dit zal o.i. alleen maar averechts werken. Nu lees ik op dit forum dat sommige kinderen al ver voor hun 2,5 jarige leeftijd al zindelijk zijn. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen? Welke tips en trucks hebben jullie voor ons?

Gr. Angie
 
Nou, ik zou zo zeggen: laat het toch lekker zitten en maak je er niet druk om!!!
Als je nl goed leest op oa dit forum zijn er ook genoeg kinderen die nog lang niet zindelijk zijn op die leeftijd. Als hij er zelf nog niet aan toe is, hebben tips en trucks toch helemaal geen zin. Dat werkt alleen maar frustrerend, zowel voor hem als voor jezelf. Het komt vanzelf wel hoor, die van ons is nu 3,5 en net zindelijk, al wil het poepen nog niet lukken. Dus ik zou het lekker laten, groetjes Soela
 
Ik zou zeggen inderdaad niet forceren dat werkt inderdaad averechts.
Ik werk zelf op een kdv en daar ligt de leeftijd van zindelijk worden ruim uit elkaar hoor.
Je kind moet er eigelijk vies van worden en voelen dat het niet lekker is als alles nat of vies is.
Wat ook wel een kan werken is. Eerst je kind een onderbroekje aangeven en daarover heen een luiertje. Zo blijven de kleren schoon/droog maar. Hij/zij voelt wel dat het geplast/gepoept heeft want dat voelt hij/zij aan het onderbroekje.

Dadelijk als het echt zomer wordt nog maals proberen.

Succes
 
hallo,

bij mijn dochter zijn we voor haar 2 jaar begonnen met zo nu en dan op het potje, want ze gaf vaak al aan dat haar luier vol was of dat ze gepoept had.
na een paar keer ging ze soms zelf zeggen dat ze moest plassen mmaar dan ging er ineens weer weken voorbij waarop ze niets zei en ach ik liet het ook maar. maar omdat ik zwanger was en bijna uitgeteld had ik zoiets van het zou makkelijker zijn zonder al die luiers. dus heb ik van die broekjes van de hema gekocht plastic buitenkant en met drukknoopjes. en toen verteld als ze moest plassen dan moest ze het zeggen. de eerste keer weas ze nat daarna vertelde ze steeds dat ze moest en na 1 dag zindelijk. de eerste week heeft ze 2 ongelukjes gehad op de grond maar ach. alleen snachts moet nu nog.

vanaf 18 maanden heeft je kind controle over zijn sluitspier dus kan  hij (als je ze helpt) zijn plas ophouden en uitplassen alleen moet   hij het besef misschien eerst even krijgen van o ja he als ik dit voel wordb ik nat en dus plas ik. dus mijn advies: lekker in van die broekjes laten rondlopen en je zult als het meezit 1 daje wat moeten dweilen en als het tegenzit een week of langer maar dan word hij echt wel zindelijk hoor!(als er niets medisch meespeelt)

het is nu neenmaal de ouderwetse manier maar wel dé manier. alleen ik had zelf in het begin ook zoiets van wat een gedoe en dan heb ik straks alles nat en vies en blijf ik schoonmaken dus ik wacht wel tot de zomer maar ja toen heb ik er ook niet veel aandacht aan besteed. hihi

groetjes saskia
 
Hoi,

Onlangs gelezen dat de gemiddelde leeftijd voor zindelijk worden  rond de  3 jaar en  2 maanden ligt. (volgens mij het blad Kinderen, een van de laatst verschenen nummers)
Met een hele hoop moeite kan je je kind (vroegtijdig) zindelijk maken, maar het is  makkelijker en beter om te kijken hoever jou kind hiermee is en hem daarna stapje voor stapje te laten wennen aan de w.c. zodat er geen dwang ontstaat. Natuurlijk is elk kind anders en zijn er vroegertjes en latertjes bij, maar probeer er niet teveel druk op te leggen, uiteindelijk zitten we als volwassene allemaal op de w.c.
 
hoi,

mag ik je 1 tip geven: vooral niet forceren.
Onze zoon wordt binnenkort 4 en is sinds maart pas zinderlijk, terwijl hij vorige zomer al een paar x zelf naar de wc ging, maar op een gegeven moment was dat weer voorbij en schreewde hij moord en brand als ik hem geen nieuwe luier gaf. Ik begon me al zorgen te maken omdat kinderen in de omgeving met 3 jr al zindelijk waren en meneer nog niet en straks wel naar school gaat en dan wel zindelijk moet zijn. Na onze vakantie in maart, liet ik hem als ik thuis was gewoon zonder luier lopen en de 1e week ging het regelmatig mis, maar daar is de wasmachine weer goed voor en na 3 week was hij helemaal zindelijk overdag. Af en toe nog een ongelukje maar dat is niet erg.

groetjes en succes
 
Hallo
Ik heb een zoon van inmiddels bijna 5 en een dochter van 2 jaar en 3 maanden.
Mijn zoon wilde ook niet op de wc in het begin ik heb het plassen interessant gemaakt door hem tegen een boom te laten plassen en dat vondt hij zo grappig dat het daarna heel snel ging.
Mijn dochter gaf een paar weken geleden zelf aan dat ze moest plassen en ze is nu overdag zindelijk van plas.Poepen lukt nog niet.Elk kind is anders maar als je het grappig maakt blijft het leuk.Succes
 
Terug
Bovenaan