Op zoek naar zindelijkheidstips

Hoi hoi,
Ik zit nu dus ook, net als veel moeders te denken wat ik nu het beste kan doen.
Mijn zoontje is nu 2,5 jaar. Hij heeft zelf aangegeven dat hij wel op het potje wilde plassen. dus ik met hem aan de slag. 3 dagen heeft het goed gegaan, totdat de 4de dag kwam en hij nee zei?????? Nu houd ik ook   niet van aandringen maar het ging heel goed. Elke ochend vroeg ik of hij vandaag op het potje wilde plassen, Nee was zijn antwoord (hm). Wat doe je dan, de verleiding is groot om toch maar te gaan drammen, maar je weet dat het averechts werkt.
Vanmorgen dacht ik dus: niet vragen maar doen, Hij kan het aangeven. het gaat (nog) goed maar hij wil elke 5 minuten, omdat hij dan een mooie sticker mag uitzoeken. Nu heb ik gezegd dat hij op het potje mag als de wijzer van de klok boven staat en daarna weer onder.Het gaat tot nog toe prima, maar het is een heel gedoe want wanneer doe he goed (en dat wil je als moeder zijnde). Hij is er nog niet, maar ik ben benieuwd.
Ik heb in iedergeval veel aan jullie reacties op het forum  gehad ze waren niet voor mij bedoelt  maar het heeft me wel zelfverzekerer gemaakt,bedankt.
groetjes andrea
 
ik had zelf ook gedacht dat het bij onze sven een lange tijd zou duren maar in de meivakantie is meneer in 1 week tijd helemaal zindelijk geworden hij was toen bijna 2,5
het was lekker weer en hij liep in zijn blote kont rond in de tuin en ging onder het afdak staan (gaat hij altijd als hij moet poepen)
ik vlug naar binnen en kon nog net de drol opvangen met het potje begint hij te lachen dat is leuk. gevraagd wil sven nu vaker op het potje ja leuk was zijn reactie in het begin elk half uur gevraagd moet je op het potje soms ja vaak nee toen wou hij iedere keer als ik naar de wc moest ook mee dan ging hij tegenover mij op het potje zitten na 2 weken gaf hij het voortaan zelf iedere keer aan.
op de peuterspeelzaal hefft hij ook nog nooit een ongelukje gehad en 3 weken later wil ik hem zijn luier en pyama aantrekken kijkt hij me boos aan sven hoeft geen pamper aan sven doet niet plassen in bed maar op potje. nou ja prima als jij dat wil en tot n u toe heeft hij 1 keer een ongelukje s'nachts gehad en toen lag hij met 40 graden koorts ziek in bed dus de luiers zijn bij ons het huis uit...
ik denk dat j het gewoon niet kunt afdwingen ze doen het toch pas als ze er klaar voor zijn en de ene is daar vlugger in dan de andere. ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat het bij ons zo makkelijk is gegaan maar wij waren er   eigenlijk nog helemaal niet mee bezig en hadden eigenkijk noeiets van dat proberen we in de zomer wel
liefs nicole
 
Even de knuppel in het hoenderhok van de voorstanders van 'laat maar lekker lopen'.
De gedachte dat het een heleboel moeite voor niets is om je kind al vroeg mee te helpen bewust te worden van de werking van zijn lichaam verbaast en irriteert mij. Opvoedkundige tijdschriften zijn er erg goed in om je als ouder een gemakkelijk gevoel te geven over het feit dat je kind maar niet zindelijk wil worden en de drukte daaromheen af te doen als grootouderlijk gezeur, uit de tijd, pure  leugens  dat kinderen vroeger eerder zindelijk waren, enzovoorts. Nee, je kind is veel beter af om jarenlang een wc aan zijn billen te hebben hangen.

Waarom ik mijn dochter (nu 3 jaar)  al jong (16 maand) vertrouwd maakte met het potje, en de volgende zoon (15 maand) met vier maanden zijn eerste plasje liet doen boven de gootsteen?

- niet omdat het op korte termijn tijd bespaart
- niet omdat je vloertje er schoon bij blijft
- niet omdat je er altijd energie voor hebt

- wel omdat ik het een absurd idee vind dat babies overal ter wereld rond hun eerste jaar zindelijk worden, behalve in de westerse wereld waar de pamperindustrie groeit en bloeit
- wel omdat de belasting van het milieu door pampers enorm is
- wel omdat dit mij zegt dat dus de omgeving bepaald (beperkt) waartoe een kind in staat is
- wel omdat een kind juist in de eerste maanden van zijn ontwikkeling het 'dichtst bij zijn lichaam' staat en heel goed snapt wat er gebeurt als hij zijn behoefte moet doen
- wel  omdat het onvoorstelbaar tegenstrijdig is om een kind eerst aan te leren zijn behoeftes te negeren en niet te reageren op wat hij voelt (en het maar te laten lopen), om het vervolgens als het kind een totaal andere levensfase is (koppigheidsfase) juist het tegenovergestelde van een kind te verlangen

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat ik denk dat we in deze tijd in een heel vreemde situatie leven. De pamperindustrie heeft het mogelijk gemaakt dat een kind nauwelijks meer voelt dat hij geplast of gepoept heeft. Hij heeft er geen last meer van, en wij ook niet. Alleen het gevoel dat het toch  ooit een keer moet gaan veranderen, brengt onrust. Intussen gaat dit vooral ten koste van het milieu, onze portemonnee, en uiteindelijk ook van het kind dat steeds ouders wordt en toe is aan andere ontwikkelingsstappen dan die van zindelijk worden.

Het boek 'Je baby op het potje, vroeg en vrolijk zindelijk', van Laurie Boucke, leerde mij het bovenstaande. Echt een aanrader!

Maar nu praktisch: mijn ervaringen.
Met beide kinderen pak ik het rustig aan. Zindelijk worden gaat in stappen:
- eerst moeten ze zich bewust worden dat er zoiets is als poepen en plassen. Leuke ontdekkingen, 'spelenderwijs'.
- duidelijk kunnen maken (communiceren) aan een ander dat er wat moet gebeuren (of is gebeurd)
- poepen of plassen koppelen aan het naar het potje moeten gaan
- signalen tijdig gaan voelen
- sluitspieren gaan beheersen

En voor jezelf is het ook een leerproces:
- wanneer moet je kind naar de wc, op welke tijden kan de pot tevoorschijn worden gehaald?

Bij elk stapje, zowel van jezelf als het kind, complimenten! Als je niet met het idee zit dat zindelijk worden binnen een paar weken moet, heb je het minder moeilijk. Het is een leerproces!

Mijn ervaring bij de oudste was
- niet stressen, de moed niet laten zakken
- katoenen luiers (popolino's zijn geweldig!) helpen een heleboel, want dan voelt ze er wat van
- ontdekken welke tijden ze moet, na eten en drinken en slapen komt er altijd wat! (als de darmen worden geactiveerd van boven, komt de hele trein op gang)
- streef naar vaste potjesmomenten die voor het kind herkenbaar zijn. Liever altijd na het eten/ de koffie, dan op vaste kloktijden, het moet voor het kind herkenbaar worden.
- Haalbaar voor ons was: na het uit bed komen, na het ontbijt, tijdens de koffie en na de lunch; dan na het middagslaapje, na een uurtje nog eens, en na het eten. Gewoon proberen of ze wat moest, wat niet altijd het geval is. Je ontdekt zelf steeds beter wanneer ze vaak succes heeft en wanneer niet. Dat patroon vasthouden.
- maak het leuk, beloon succes!

BIj de jongste:
- na het lezen van het boek van Laurie Boucke wilde ik het proberen of haar theorie werkte. Geweldig om te zien hoe een baby binnen mum van tijd weet wat de bedoeling is als je hem boven de wastafel een plasje laat doen. Ritueel ervan maken: zelfde geluidje maken (ssss) of vraag stellen ('moet je een plasje doe'?'), en daar komtie. 'Goedzo, plasje gedaan!', kusje. Hoef je een of twee keer te doen en ze wéten het gewoon!
- ben er niet zo erg consequent of extreem in, maar gebruik het als het mij uitkomt: als hij uit bed komt, ik hem wil verschonen en zie dat zijn luier nog droog is breng ik hem naar de wc, hij weet meteen wat hij doen moet. Ook als ik het een een maand of langer niet deed, als ik hem naar de wc breng weet hij meteen wat de bedoeling is en je ziet hem zijn best doen. Komt er na een minuut niets? Klaar! Deze manier bevalt mij heel goed omdat hij heel natuurlijk is: geen moeten van buitenaf, geen gestress maar gewoon gebruik maken van het feit dat een kind al kennis heeft van zijn lichaam. Inderdaad, zijn  sluitspier beheerst hij nog niet, dat komt op latere leeftijd, maar alle stapjes die je daarvoor al kunt zetten in het zindelijkheidsproces zijn  alvast gezet!

Succes er mee, allemaal! En dat boek moet je echt lezen!
 
Terug
Bovenaan