opa en oma oppas vergoeding?

Hoihoi,

Mijn schoonouders gaan 1 dag in de week oppassen want kinderopvang vindt ik echt veels te duur! (mijn werkgever betaalt ook niet mee) en mijn schoonouders doen het graag allleen nouw begon mijn schoonmoeder over dat ik dan toch geld van de belasting zou moeten krijgen om hen te betalen.... (huh???) Is dat zo? Maar dan moet mijn schoonmoeder toch meer belasting betalen als ik dat opgeef? (ze heeft namelijk ook nog een part-time baan)
Ik was al wel aan het zoeken op de site van de belasting maar echt heel duidelijk wordt het niet voor mij.
Misschien dat jullie daar ervaring mee hebben of mij wat meer info kunnen geven?

Alvast bedankt!

Groetjes Loesje 29w/2d.

Hallo Loesje,

Helaas... was het maar zo makkelijk. Ik heb het vorig jaar nagevraagd bij de belastingdienst maar het werkt alleen als je (schoon)ouders bij jou oppassen via een bemiddelingsburo, is mij meegedeeld. Met andere woorden: jij schrijft je in bij een bemiddelingsburo en zij regelen oppas voor jou (in jouw geval je schoonouders). Je betaalt een uurloon EN een bemiddelingsbijdrage, waardoor je (bijna) niet voordeliger uitbent dan op de creche. Jouw (schoon)ouders komen dan bij jou opassen, via dat bemiddelingsburo. Wederom is dit veel mooier gemaakt dan het daadwerkelijk is.

Succes, ik hoop voor je dat je schoonouders inzien hoe fijn het is om kleinkinderen te hebben en dat ze het gewoon voor je willen doen omdat ze het leuk vinden. Niet  tegen een vegoeding.

Groet,

Anouk

Hi Loesje,
je schoonmoeder denkt er inderdaad iets te makkelijk over. Ik denk dat ze het heeft over de volgende constructie: je moet zaken doen met een gastouderbureau, het goedkoopst zijn bureau's die speciaal bemiddelen in opa-oma-oppas, of met een andere bekende. Zo'n gastouderbureau is dan erkent, je sluit er een contract bij af (let op, hiervoor moet je bemiddelingskosten betalen) en dan neem je dus officiele gastouderopvang af van je schoonmoeder. Hiermee kom je in aanmerking voor kinderopvangtoeslag van het Rijk en eventueel ook tegemoetkoming van je werkgever. Je moet dan wel je schoonmoeder het gehele gastouderopvangbedrag betalen, wat vaak neerkomt op tussen de 2,50 en 3 euro per uur. Dit moet ze dan inderdaad opgeven aan de belastingdienst en daar gewoon belasting over betalen. Vaak passen grootouders dan de constructie toe dat ze een deel van het geld wat ze overhouden storten op de rekening van de (klein)kinderen, dit mag -met een limiet- zonder dat er schenkingsrecht over betaald over hoeft te worden.
Feitelijk is deze constructie vooral in de volgende gevallen aantrekkelijk:
- je schoonmoeder staat er sowieso op dat ze gewoon   betaald wordt, dan is het natuurlijk altijd meegenomen dat je geld van Rijk en werkgever krijgt, of
- als je weinig verdient en ook nog werkgeversbijdrage krijgt en als je schoonmoeder in de laagste belastingschijf zit.

Ik zou even googlen op info over dergelijke bureau's, zij kunnen je ook voorrekenen of het aantrekkelijk is.

Even voor de duidelijkheid, geld van de belastingdienst krijg je  alleen maar als je zaken doet met erkende opvang, dus een gastouderbureau of een kinderdagverblijf.

Groetjes,
Tineke

Mijn moeder begon hier ook even over, omdat ze wil oppassen. Ze wil het vooral omdat ze zo'n kleintje niet naar de creche wil laten gaan en omdat ze dan naar ons toe moet komen maakt ze natuurlijk ook kosten voor vervoer.
Nu is het zo dat wij in elk geval zelf kosten moeten maken voor de creche, omdat je maar een deel terugkrijgt van de belasting zou dit ongeveer 200 euro per maand kosten voor ons. Een deel van die 200 euro gaat dus nu naar de onkostenvergoeding voor mijn moeder en met de rest zien we nog wel even hoe en wat. Ik denk dat ik haar gewoon regelmatig een mooi kado geef ofzo, met haar shoppen en kleren betalen ofzo, dat vind ik vaak leuker dag gewoon geld geven en kleren moet ze toch ook hebben? We zien nog wel hoe we het precies gaan doen.
Misschien een idee voor jullie om een deel van het geld dat je toch echt kwijt zou zijn aan de creche aan je schoonmoeder te geven?
Alhoewel, mijn moeder wil er ook niet echt iets aan verdienen, aan het oppassen, ik kan me toch ook wel weer voorstellen dat als jij er zoveel op bespaart dat ze dan denken, nou, dan kan ik er ook wel een beetje geld voor krijgen. Maar ik doe het wel gewoon zwart hoor!

succes ermee en je hebt nog wel even de tijd voor je het echt geregeld moet hebben.

Meiden, bedankt voor jullie reactie's!
Ben inmiddels al wat wijzer door jullie.   Ik denk dat 'zwart' betalen de beste oplossing is voor ons.
Ze heeft echt nooit wat over gezegd dat ze vergoeding wou en nu het allemaal een beetje dichter bij komt begint ze er ineens over. Ook raar toch!?
Maarja ik laat het maar ff gaan... (ik zal wel mooie declaratieformulieren maken voor haar onkosten! hahaha!)
Ik dacht haar juist te bedanken door af en toe zwart wat toe te stoppen of eens een rekening over te nemen ofzo. Naja ik zal het gesprek thuis verder eens aangaan en dan ben ik benieuwd naar haar reactie!

Groetjes Loesje! 29x/2d

Ik betaal mijn moeder al jaren. Niet omdat zij dat wil, maar omdat ik dat wil. Toen ik nog alleenstaande moeder was, was het zelfs zo dat mijn moeder duurder was dan de kinderopvang omdat ik destijds een subsidieplaats had en bijna niets betaalde voor twee kinderen. Toch wil ik graag dat mijn moeder voor de kinderen bleef zorgen, en ik wilde blijven betalen. (Ik betaalde nog altijd veel minder voor een dag, dan dat ik zelf aan salaris ontving en ze was toch twee dagen haar huis uit).

Als ik nu nog alleenstaande moeder was geweest dan zou ik zeker gevraagd hebben of mijn moeder zich aan wilde sluiten bij het bemiddelingsburo. Want in dat geval zou mijn moeder meer krijgen en ik veel minder betalen. Maar goed ik heb ondertussen een hele lieve partner en nu is de tegemoetkoming van de overheid veel minder per uur.

Het verschil tussen wat mijn moeder per uur zou ontvangen en datgene wat ik aan het bemiddelingsburo zou moeten betalen is ongevere gelijk aan wat wij van de belastingdienst terug krijgen. Kortom we hebben er nu geen voordeel aan.

Wat je zou kunnen doen, is het programma van de belastingdienst downloaden, waarmee je je voorschot kan aanvragen. Hierin kan je spelen met getallen (de tarieven van het bemiddelingsburo en het aantal uren opvang) je kan dan zien of het in jullie geval nut heeft.

Overigens zal als je kiest voor opvang bij oma via het bemiddelingsburo het je altijd geld kosten (of oma moet een deel weer teruggeven). Maar is het erg dat oma er iets voor krijgt, ze legt zich namelijk wel vast voor een vaste dag in de week en ook al doen ze dat graag voor hun kleinkinderen het is wel een belasting.

Maak er in ieder geval geen ruzie om want dat is het het echt niet waard.

Miep

Een van mijn schoonzussen heeft zich al aangeboden om op mijn kindje te passen. In het verleden heeft ze ook een paar jaar op het kindje van mijn zus opgepast.

Ik weet zeker dat ze met alle liefde mijn kindje zal verzorgen. Het doet mij goed om haar juist wel een vergoeding te geven. Gevoelsmatig vind ik het oneerlijk als ik haar geen vergoeding zal geven.
Ik kies voor haar/ "belast" haar met de zorg van mijn kindje  omdat ik wil blijven werken/ geld  wil verdien  en  er  financieel niet achteruit wil gaan. Ik denk dat iedereen het veel leuker zou vinden om op te passen als ze er wat aan kunnen verdienen. Ik vind dit ook terecht. Gevoelsmatig denk ik dat als je een vergoeding aan de verzorger/oppas van je kindje geeft , je   kindje beter verzorgd wordt.
Ik ben van plan om mijn schoonzus 200 euro per maand te geven ( vakantie door betaald)

Hallo allemaal,

Hier kun je alles precies lezen (en berekenen!!) over de oppassubsidie, wel de moeite waard denk ik voor mensen die dit serieus en goed willen aanpakken !! Het kan zo zijn voordeel opleveren hoor !

Groetjes Marasje

je vindt dit op www.viatrumpy.nl
Oppassubsidie voor het oppassen door oma, opa, zus of vriendin
Momenteel vindt veel kinderopvang plaats door oma, opa, zus of vriendin. Dit gaat vaak met de portemonnee gesloten of met een kleine bijdrage. Onder de Wet Kinderopvang kunt u als ouder voor deze opvang een subsidie krijgen. Door middel van deze oppassubsidie kunt u oma, opa, zus of vriendin op een passende en voordelige wijze belonen.
Hoe werkt dit?
Onder de Wet Kinderopvang ontvangen ouders een oppassubsidie als de kinderen naar een kinderdagverblijf of een gastouder van een geregistreerd gastouderbureau gaan. Wanneer oma, opa, zus of vriendin oppast heeft u volgens de Wet Kinderopvang ook recht op een oppassubsidie. De belangrijkste voorwaarde is dat oma, opa, zus of vriendin zich als gastouder aanmeldt bij het geregistreerde gastouderbureau ViaTrumpy. Bereken hier uw eigen subsidievoordeel.

Terug
Bovenaan