opbouwen flesvoeding

Hee meiden,

Bij mijn zoontje (die inmiddels 4 1/2 jr oud is) kreeg ik duidelijke voedingsadviezen van het bureau.
Nu moet je het zelf maar een beetje uitzoeken...

Isis krijgt nu sinds de kraamhulp weg is 90 cc water met 3 schepjes voeding.
Nu heb ik het idee dat dit niet voldoende is voor haar.
Ik ben nu dus maar op eigen houtje gaan opbouwen en geef nu om en om meer voeding.
Om half 8 - half 2 en weer half 8 krijgt ze gewoon 90 cc
en om half 11, half 5 en half 11 geef ik haar 120 cc.
Zou dit voldoende zijn of juist teveel???
Ik twijfel zelfs ook om haar   om de 4 uur te gaan voeden...
Maar is dat niet te vroeg... Ze was afgelopen woensdag 3 wkn oud.
Ze woog vorige week teon de verpleegkundigeer was 3600 gram...

Hoe doen/deden jullie dit???

Grtjs mama Peet

heey

ja het is inderdaad heel erg uitzoeken, wat nou het beste is.
ik heb dat eigenlijk nog steeds..
ik denk dat als de kleine goed groeit en genoeg plasluiers heeft en ook niet steeds enorm gaat spugen, dat het wel goed zit.
ze geven het zelf wel aan vaak.
celeno is al bijna 8 weken, maar die is prematuur, dus dan ligt het ook weer anders, want die is net ietsje zwaarder als die van jou
denk nu ongeveer 4 kilo
hij drinkt nu om de 3,5 uur soms 4 en dan flesjes van 100/120 cc (3,5/4 scheppen)
succes ermee!

xx

hoi mama peet.

zit eigelijk een beetje met hetzelfde als jij. Lois drinkt 6 flessen van 100 cc.
90 water en 2 scheppen.en dat om de 4 uur. 5 overdag en 1 nacht voeding,.er zijn echter dagen dat ze  meer vraagt of eerder komt, om de 3 uur. Als ik merk dat ze meerdere keren per dag eerder komt en die 100cc schon weg drinkt geef ik haar dus meer. 120 water en 4 scheppen. dan heb je ruim 130 cc. dat hoeft ze dan niet helemaal weg ter drinken natuurlijk. lois is morgen 1 maand en woog vorige week 4072 gr.
Ze drinkt al een paar weken om de 4 uur en toen de kraam weg ging woog ze 3700 gr. dus ik denk dat jij ook wel om de 4 uur kan, als je kleine er zelf niet om vraagt.

soms is het indd een beetje zoeken naar een  ritme e.d en ik kan er bij lois nog geen peil op trekken, maar laat haar het zelf een beetje uitzoeken. want standaard flessen erin proppen heef geen zin. Zoals me voorganger schreef. als  je kleine  goede plasluiers heeft en niet spuugt, dan kan je zelf een beetje uitvogelen wat de juiste hoeveelheid is voor jouw kleine.

baby's mogen meer als een liter per dag, maar daar komen we niet aan hahah. en 150 gr per kilo is zon beetje de richtlijn.

succes ermee.

xx bambi

Hoi hoi,

Ik ben gewoon maar aan het proberen gegaan en ze doet het nu super op 6 flessen... 3 van 120 en 3 van 90 cc. Nog wel om de 3 uur...
Overigens slaapt ze 's nachts gewoon door... van 11 tot kwart over 7.
Dinsdag ga ik ff op het bureau overleggen...

Groetjes,
mama Peet

hoi mamma peet,

dat klinkt super. ben blij dat het werkt. denk dat ze op het cb gaan melden dat je het super doet.

ik bedoelde in me vorige bericht 90 cc en 3 scheppen. natuurlijk en geen 2
en had ook nog neer gezet dat baby's meer al een liter mogen drinken, maar dat moet zijn NIET meer dan een liter hahaha.

hier gaat het ook zon beetje hetzelfde nu al bij jullie. en soms slaapt ze door.
succes verder.

xx bambi

Hoi meiden,

Hier ook een klooier met flesvoeding. Ik vind het allemaal maar moeilijk hoor. Guusje heeft een enorme zuigbehoefte, die ik nog wel eens wil verwarren met honger. Ze trekt zo in 10 minuten een fles leeg van 100cc en kan dan 2 uur later alweer komen. Nu proberen we dat een beetje te rekken met een speentje enzo, omdat we haar ook niet helemaal vol willen stoppen met flesvoeding. De volgende keer slaapt ze zo 5 uur op een fles van 90cc. Dan gaat er ook met geen mogelijkheid meer in. Zoooooo verwarrend allemaal....
Wanneer is er sprake van een "hongerige" baby, zoals ik op sommige pakken voeding zie staan? Komt ze dan minder vaak als je die voeding geeft? Zit ze eerder vol en slaapt ze dan sneller?
En die luiers.......daar loop ik echt op leeg. Voor mijn gevoel heeft ze iedere keer als ik haar ga verschonen een poepluier, niet normaal meer. Nu verschoon ik haar om de 1,5 uur omdat ze best last van luieruitslag heeft (leve de etosluier), maar hij zit iedere keer lekker vol met mosterd. Hebben jullie dat ook?
Wat een gedoe he? Verder gaat het echt super, ze is zooooo lief, ondanks haar huiluurtje. Maar ik vind het wel allemaal wennen hoor, opeens iemand in je leven die alles even flink op z'n kop zet.

liefs, Letty

Hoi!
Lastig he... ik vind het ook allemaal verwarrend. We houden maar ongeveer de richtlijnen aan van 150 cc per kilo per dag, maar onze tweeling krijgt iets meer. Maar het zijn dan ook 'richtlijnen', baby's zijn niet allemaal hetzelfde! Dus we moeten vooral leren 'luisteren' naar de kids denk ik.. en dat vind ik best lastig!
Ze zijn verschillend van formaat (Kaya is 700 gram zwaarder dan Liz) en Kaya krijgt sinds een week of 2/3 Nutrilon Forte, voor de hongerige baby. Dit hebben we gedaan naar aanleiding van een bezoek aan de kinderarts die zei dat hij teveel voeding kreeg waardoor hij waarschijnlijk ging 'pendelen' (dan komt de melk terug) en daar heeft hij last van waardoor hij gaat huilen. We zijn toen op minder voeding over gegaan, maar dan wel 'forte'. Bij Nutrilon Forte krijgt hij niet meer calorieen binnen, maar de voeding zorgt voor een hogere verzadiging door een andere samenstelling van eiwitten. Liz krijgt bij de nachtvoedingen ook Forte, dat is meer een tactische keuze: in combinatie met het avondbadje slaapt ze dan goed in de nacht.
Wat ik soms ook doe is de voeding aanlengen met 10 a 20 cc water (zeker met de warme dagen). Ze krijgen dan wat meer vocht binnen, zorgt ook voor een iets voller buikje. Als ze tussen de voedingen door komen doen we dat ook wel: 30 a 40 cc water of (venkel)thee, dat zorgt ervoor dat hun zuig- en drinkbehoefte even voorzien is.
Als ze genoeg plas- en poepbroeken hebben en goed drinken en groeien, kan het toch niet verkeerd zijn wat je doet? Anders kun je altijd het consultatiebureau bellen. Wij hebben volgende week weer een afspraak daar en dan merken we het wel.
groetjes, Rudy

Dat van de poepluiers zou ik trouwens niet weten.. die van ons hebben 1 a 2 poepluiers per dag. Maar dan gooien ze de luier ook HELEMAAL vol! Hoe is dat bij jou dan? Kleine poepjes of grote poepjes? Als het geen diarree is lijkt het me geen probleem. Wel lastig voor jullie, altijd maar die mosterd-luiers. Alleen even de vochthuishouding in de gaten houden.
Bij Liz waren we eerst bang dat ze last kreeg van obstipatie, ze had 2 keer wat hardere poep en duidelijk moeite en pijn. Voor degenen die dat hebben: een half theelepeltje olijfolie door een voeding doen! Poepgarantie!
groetjes, Rudy

Terug
Bovenaan