Opdringerige schoonouders

Hoi allemaal,

Ik moet even enkele zaken van me kunnen afschrijven in verband met mijn schoonouders want ik pieker er enorm hard over. Sinds 8 maanden zijn mijn man en ik de trotse ouders geworden van ons dochtertje Esmée. Zowel mijn ouders als mijn schoonouders waren super blij en trots aangezien onze dochter het eerste kleinkind was voor beide partijen. Aanvankelijk verliep de relatie met mijn schoonouders goed, maar ik vind ze meer en meer opdringer worden naarmate onze dochter ouder wordt.

Sinds de komst van onze dochter is mijn schoonmoeder heel enthousiast en heeft ze al meerdere keren voorgesteld om op te passen als we eens iets willen doen met ons 2, om te helpen in het huishouden, boodschappen te doen, enz. We hebben haar meermaals vriendelijk bedankt en gezegd dat dat allemaal niet hoeft. In de eerste drie maanden dat ik nog met bevallingsverlof thuis was, kwamen ze ook regelmatig onaangekondigd langs om de baby te kunnen zien. Eerst vond ik dat niet zo erg, maar na een tijdje begon het me toch te storen omdat ik me niet meer op men gemak voelde. Maar langs de andere kant begreep ik wel dat ze hun kleinkind graag wilden zien, dus ik heb er nooit wat van gezegd.
Toen ik terug aan het werk moest, zou onze dochter afwisselend naar mijn ouders en schoonouders gaan. Ze zijn namelijk allemaal op pensioen en wilden super graag oppassen. Wij waren dan ook heel blij dat ze dit zo graag wilden doen want een crèche zagen we niet echt zitten. Sindsdien zijn ze steeds opdringeriger geworden vind ik en ik stoor me er enorm aan. Om een aantal voorbeelden te geven: Toen mijn man jarig was, was hij toevallig thuis omdat maandag de dag was dat hij ouderschapsverlof had. Ik moest die dag jammer genoeg werken. Zijn moeder had toen voorgesteld om te gaan wandelen met onze dochter. Ze gaven die dag veel regen dus ik was er niet voor te vinden, maar mijn man verzekerde me dat het maar een korte wandeling zou zijn. Enkele uren later kwam hij terug thuis met een kletsnatte buggy en dus ook een nat kindje. Ze hadden een wandeling gedaan van 10 kilometer en waren verrast door de regen. Ik was echt woedend. Ik begreep niet dat drie volwassen mensen met een baby van 4 maanden 10 kilometer gingen wandelen als er regen was voorspeld. onze dochter heeft die dag de hele avond geweend en was bijna niet in slaap te krijgen. Maar volgens mijn schoonmoeder was ze toch zo braaf geweest die dag. Ik heb haar toen bot geantwoord dat dat goed kon zijn maar dat we ze s’ avonds niet getroost kregen door hun wandeling. Ik kreeg toen een pruillip als antwoord want ze snapte het probleem niet.
Enkele weken geleden moesten we naar de babyborrel van haar nichtje, het dochtertje van de broer van mijn man. Het was op een namiddag gepland net op het moment dat onze dochter een dutje moest doen en fruitpap moest eten. Ik had met mijn man afgesproken dat hij al wat eerder ging en dat ik later zou komen met onze dochter als ze had geslapen en gegeten. Toen mijn man aankwam op het feestje vroeg mijn schoonmoeder meteen waarom onze dochter er niet bij was. Mijn man legde uit dat ze eerst nog moest slapen en eten en mijn schoonmoeder is toen blijkbaar kwaad geworden. Ze snapte niet waarom we niet meteen konden meekomen. Mijn man heeft er niet op gereageerd toen. Twee of drie uurtjes later kwam ik dan aan met onze dochter. Aangezien ze momenteel in de fase zit dat ze angstig is voor vreemde mensen begon ze te huilen toen we binnenkwamen. We probeerden haar toen een beetje te troosten en haar op haar gemak te stellen. Maar we waren nog geen 10 minuten binnen of mijn schoonvader trok haar uit de armen van mijn man en ging er direct mee rond. Hij zette haar toen bij iedereen op schoot en ik stond echt met mijn mond vol tanden. Ik kon niet geloven dat hij dat net had gedaan. Hij zag toch ook dat het kind overstuur was dacht ik bij mezelf. Maar dat kon hem blijkbaar niet deren.
Afgelopen weekend weer zo’n situatie. De grootouders van mijn man gaven een kerstfeestje in een koffiehuis bij hen in de buurt waarbij hun kinderen en kleinkinderen waren uitgenodigd. Onze dochter was verkouden en ik wilde ze liever naar mijn ouders brengen zodat ze rustig kon uitzieken. Maar mijn man zei me dat we dat niet konden maken, dus moest ze mee. Eenmaal daar vlogen mijn schoonouders op haar af als vliegen op een pot confituur. Ik zei hen toen dat ze ziek was en dat ik liever had dat ze haar rustig lieten doen. Ze was wat lastig en het was al wat later op de avond waardoor ze ook al moe begon te worden. Natuurlijk hadden mijn schoonouders hier weer geen oren naar en een uur later trokken ze haar weer uit de armen van mijn man op haar bij hen op schoot te zetten en een boekje te lezen. Toen het tijd was om te vertrekken was mijn schoonmoeder al met de buggy vertrokken nog voordat ik mijn jas aanhad. Eenmaal aan de auto moest alles in de koffer ingepakt worden. Mijn schoonvader haalde haar toen weer uit de buggy terwijl we aan het inpakken waren. Ik vroeg hem om haar aan mij te geven zodat ik ze in de autostoel kon zetten, maar hij weigerde. Ik werd toen echt kwaad. Ik ben gewoon in de auto gaan zitten en heb mijn man het laten afhandelen. Zo kan ik nog wel tal van voorbeelden geven waarbij ze onze dochter gewoon uit onze armen trekken, niet luisteren naar wat we zeggen of vragen en gewoon altijd hun zin moeten kunnen doordrijven. Ik ben het echt beu aan het worden, maar weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Als ik er wat van zeg tegen mijn man, vindt hij dat ik overdrijf. Maar voor mij voelt het aan dat ik als mama niets over mijn eigen kind te zeggen heb als zij in de buurt zijn.

Zo, dat moest er even uit. Als er iemand tips heeft voor mij, laat het gerust weten, want ik voel me momenteel enorm gefrustreerd en weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken.
 
Klinkt alsof het tijd wordt op je strepen te gaan staan. Zo'n regenbui kan nog een inschattingsfout zijn. Maar je kind meenemen terwijl het nog niet goed beter is, is juist hetgeen dat je niet kan maken. Waarom laat je man, de belangen van je ouders voor zijn kind gaan? Snap ik helemaal niks van. Sorry geen tips. Maar ik snap helemaal dat je hier problemen mee hebt. Sterkte.
 
Tijd om op je strepen te gaan staan inderdaad. Ik zou het er eerst ook even duidelijk met je man over hebben zodat jullie allebei dezelfde grenzen kunnen trekken en handhaven naar je schoonouders toe en jij bijvoorbeeld niet de boeman wordt van wie ze niets mogen. En als jij vindt dat je dochter te ziek is om ergens naartoe te gaan, dan is dat ook zo en kan je echt wel op je strepen staan, ook tegenover je man. Daarna zou ik heel duidelijk het gesprek met je schoonouders aangaan, even samen rond de tafel gaan zitten om alles rustig te bespreken. Luisteren ze niet, zou ik hen minder laten oppassen. Ik ga ervan uit dat je dan toch een crèche zou moeten zoeken en ik kan begrijpen dat je er niet zo voor bent, maar misschien beter zo dan nog meer bemoeienis van je schoonouders. Ik heb het bij mijn schoonbroer ook zien gebeuren. Mijn schoonouders pasten enkele dagen in de week op mijn neefjes en ze bemoeiden zich enorm met hun huishouden en hadden geen oren naar wat mijn schoonbroer en -zus zeiden ivm het zorgen voor de kinderen. Wanneer ze op onze dochter letten, luisteren ze ook vaak niet naar de instructies die ik geef. En dus probeer ik steeds eerst bij iemand anders opvang te vinden voordat ik het aan hen vraag. Jullie dochtertje kan nog niet voor zichzelf opkomen dus is het aan jullie om dit voor haar te doen. Jullie zijn degenen die op het einde van de dag met een overstuur kind zitten natuurlijk, niet je schoonouders.
 
Ik lees vooral dat je schoonouders superenthousiaste opa en oma zijn. Zij kunnen in jouw ogen niets goed doen. Wat vindt je man eigenlijk hoe het gaat? Sorry, maar je komt mij een beetje zuur over. Op je strepen gaan staan gaat resulteren in ruzie. Als je partner het ook liever anders ziet, is het vooral aan hem om met zijn ouders hierover in gesprek te gaan.
 
Sorry, maar ik kan me wel vinden in

f_5Jy3YQOeKpmrOw4​


Zit hier met hetzelfde probleem. Ze nemen niks van je aan en doen alsof het hun kind is… (gaat bij ons dan alleen om mijn schoonmoeder, mijn schoonvader hebben we helaas niet meer. Evenals mijn eigen ouders die we helaas beide niet meer hebben)

Het maakt niet uit wat je zegt er wordt niks mee gedaan.
Heb er al van alles aan geprobeerd te doen, maar het werkt gewoon niet. Lijkt wel of het gewoon echt niet doordringt, of ze wil niet dat het doordringt…
 
Terug
Bovenaan