Opmerkingen

Ik vind het echt moeilijk dat mensen allemaal opmerkingen maken.. van wow je hebt al een flinke buik. Of eet maar niet teveel of je kont is ook al echt dikker geworden hè :(

Misschien is het voor mij extra moeilijk omdat ik me niet fijn voel in m’n lichaam. Voel me erg dik en heb vroeger boulimia gehad dus deze opmerkingen erbij maken dat ik me echt heel rot voel
 
Wat naar dat mensen zulke opmerkingen maken! Ik snap niet waarom mensen denken dat het oké is om dat soort dingen tegen zwangeren te zeggen, dat zeg je toch ook niet tegen een niet-zwangere??
Jouw lijf is bezig om een heel nieuw mens te maken. Misschien lukt het je om er trots op te zijn dat je lijf dat kan. Want dat is zeker iets om trots op te zijn. 


En als je durft kun je mensen ook antwoorden met eenzelfde opmerking. 'Goh, jouw billen zijn er ook niet kleiner op geworden.' 'Zou je nog wel een koekje nemen, pas maar op dat je niet teveel aankomt, jij hebt geen baby als excuus.'
 
 
Ik heb precies hetzelfde, was voor mijn zwangerschap heel erg met mijn lijf en de kilo’s bezig. Ben nu 34 weken zwanger, houd heel veel vocht vast en heb zwangerschapssuiker. Ben inmiddels 30+ aangekomen. Toen ik rond de 18 weken was begon het al, mensen die ik totaal niet kende maar degene waar ik mee op pad was wel : Zo, jij hebt er beste benen onder zitten meissie. En bedankt hè, lekker subtiel gezegd ook. Ik kan er vrij weinig aan doen en ben super trots op het kleine mensje wat ik aan het creëren ben. Op dat moment doet het echt ff wat met je maar je word mama en daar mag je super trots op zijn. ?
 
Ja vreselijk. Laatst zei een wildvreemde in de winkel tegen mij: jeeeemig wat een buik! Dat heb ik ook…ben nu 39 weken zwanger. :Ik denk dan maar tsja bij mij gaat het weer weg. Bij jou is het maar afwachten”. De moed om het te zeggen heb ik niet maar het helpt wel om zelf positief over mijn lichaam te denken.
Mensen denken alles maar te kunnen zeggen als je zwanger bent. Of aan te kunnen raken....alsof je buik ineens van iedereen is. Gelukkig helpt corona nu een handje mee dat mensen op afstand blijven en je minder aanraken. Vind het namelijk zelf super irritant en zeg er ook wat van.
 
Ongelofelijk. Alsof er met deze periode in je leven een soort free for all is om maar gewoon alles te zeggen. Ik heb er zelf nog weinig last van gelukkig, maar heb een of twee keer ook wel eens opmerkingen gehad dat ik dacht: dat zég je toch niet? Dat ik wat lekkers at en iemand meteen zei: doe dat maar niet te veel, anders word je veel te dik! Alsof je niet mag genieten tijdens je zwangerschap.
Het enige wat ik kan zeggen om het misschien een klein beetje te relativeren (dat doe ik voor mezelf dan maar): mensen die niet zwanger zijn en dat ook nooit zijn geweest hebben geen idee van de beleefwereld van een zwangere. En hebben ook geen idee wat er allemaal gebeurt en wat je meemaakt. Ik merk dat ook in het soort vragen wat ik krijg: van mijn vriendinnen die allemaal nog nooit zwanger zijn geweest krijg ik heel andere vragen (bijvoorbeeld veel meer gerelateerd aan of ik al een buikje heb en dat soort dingen) dan van vrouwen die zelf ook een kind hebben gehad. Die vragen naar hoe het met mij fysiek is en hoe de ontwikkeling van de baby gaat enzo. De buik is denk ik gewoon het enige dat voor iedereen zichtbaar is.  Niet dat het daardoor wel acceptabel is maar ik kan het daardoor zelf wel wat beter naast me neer leggen. Misschien helpt die gedachte en zo niet: je bent niet alleen! 
 
Wat naar dat je door deze opmerkingen nog even extra onzeker wordt gemaakt. Je hebt superpowers, jij bent een compleet mensje aan het maken!! 
Als je het durft, mag je zeker na zo'n opmerking zeggen: "Ik vind dit een erg ongepaste opmerking, vind je zelf eigenlijk ook niet?!"
Hopelijk laat zoiets anderen even extra nadenken voordat ze er wat uitfloepen. Want ik mag wel aannemen dat ze het niet expres doen om jou onzeker te maken. Maar dat is wel het resultaat.
 
Zwaar onbeleefd! Verschrikkelijk dat soort mensen.
Probeer je alleen te focussen op het wonder in je buik en niet op zulke achterlijke reacties. Zo veel belangrijker!

Mijn buik groeit bijvoorbeeld (mooi) naar voren. Dus hij was al vroegtijdig aanwezig en nu met 32 weken alleen maar meer, nou ik ben er dus onwijs trots op! Hoeveel onbekende mensen dan wel niet roepen;“Ooh jij staat op knappen zeker!” “Ooh weet je zeker dat het er geen twee zijn”
Het lijken ‘redelijke’ opmerkingen, maar ook dit vind ik dus zwaar onbeschoft ?
 
Ik begrijp je helemaal, jammer genoeg krijg ik ook zulke opmerkingen... ik ben zwanger voor de tweede keer ben 29 weken zwanger en ik kreeg een opmerking van mijn schoonmoeder van je buik is best groot het wordt denk ik een vollere baby.. dat kun je niet weten mijn eerste zoon was geboren met 3.250 kg en al zouw het een zware baby zijn wat is daar erg aan. Ook dit vond ik niet leuk mijn eigen moeder zij van waarom pak je eet je een ijsje dat is niet helemaal goed van je. Waarom wordt er zulke opmerkingen gemaakt. Ook hoor ik van mensen van ja je bent best veel aangekomen snap niet waarom ze geen respect tonen...
 
Terug
Bovenaan