oppas die niet luisterd

Hey,

HELP!
Wat moet ik doen?? Mijn oppas luistert niet naar wat ik wil. Op bepaalde punten mogen ze best zelf beslissen wat ze doen. Maar sommige dingen vind ik heel belangrijk, en moeten op mijn manier. (Bijvoorbeeld, iets nog niet mogen eten/drinken, nog niet mee op de fiets).
Mijn oppas zegt heel fijn ja en amen, maar doen ondertussen lekker hun eigen zin (= wat ik niet wil).
Ik ben het gesprek aangegaan, maar zij vinden dat ik dat niet mag zeggen, want dan vind ik dat zij hun kinderen slecht hebben opgevoed en behandel ik ze als kleine kinderen.
Ze willen niet van me aannemen dat bepaalde dingen niet kunnen. Ik ben een zeikerd, en een slechte moeder. Ik roep die dingen alleen maar om ze dwars te zitten.

Ik wil mijn dochter niet haar grootouders afnemen, maar ik wil wel zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet mag en kan. Wat nu??

Liefs,

T

Jee, ja dat is moeilijk...
Ik begrijp dat ze dus naar jouw (of die van je man/ vriend) gaan?
Als het de ouders is van je vriend/man dan zou ik vragen of dat hij het daar aan wail kaarten.
Ik vind dat JIJ de moeder bent en JIJ kiest wat je wel wil en niet wil en buiten om of dat het goed is of niet.
JIJ bent de moeder en dat hebben ze te respecteren.
Ik vind het een beetje kleinzeerig dat ze het niet van je aannemen, waarom eigenlijk niet?
Waarom kiezen ze ervoor om bepaalde dingen wel of niet te doen?
Heb je dat al gevraagd misschien komt er dan een beetje duidelijkheid.

Het is moeilijk maar de aanhouder wint en nogmaals JIJ bent de moeder!
En je bent zeer zeker niet een zeikerd en al helemaal geen slechte moeder, als je dat was geweest dan had je er NIKS van gezegd.

Succes en hou ons op de hoogte hoe het gaat..

Hoi T,

Jij bent de moeder, dus jij hebt het voor het zeggen. Jij kent je kind beter dan wie dan ook. Helaas zou ik de confrontatie gewoon met ze aangaan. Ook ik heb mijn schoonmoeder de waarheid moeten zeggen. Ze gaf mijn dochter al gewone koekjes, terwijl ze er nog lang niet aan toe was. Probeer het net zolang, totdat ze naar je luisteren. Dan vinden ze je maar een zeur........ Het is soms niet anders.

Suc6! Groetjes, Irene

Hoi,

Ik sluit me ook helemaal aan bij de vorige dames: Uitspreken en aangeven hoe jij het wilt. Ik heb toevallig deze week ook weer het nodige met m'n schoonmoeder gehad; kreeg er zelfs ruzie met mijn vriend over, maar uiteindelijk heeft hij toch een en ander naar z'n moeder uitgesproken.

Het blijft wel lastig hoor! Succes,
Groetjes, Esther

Ik zou dus al gelijk naar een andere oppas gaan, daar verhaal uitleggen.... en als ze het begrijpt floor daar heen brengen....

Als je erachter komt dat ze het niet doet zoals jij wilt.... HUP weg daar!

Ik weet makkelijker gezegd dan gedaan.... maar wat is belangrijker??? Een oppas die luistert? Of ene die niet luistert?

He lastig allemaal zeg!

Volgens mij heb je dit probleem ook al heel lang toch?
Vergeet dat JIj de moeder bent en als je (schoon)moeder iwl oppassen moet zich zich aan jou regels aanpassen hoor. Niet meer dan logisch.

Misschien moet je toch maar kijken of Floor naar een kinderdagverblijf of gastouder kan. Dan kunnen je (schoon)ouders weer gewoon opa en oma zijn.

Het blijkt maar weer dat het niet altijd een goed idee is om opa of oma te laten oppassen.
Een vriendin van mij loopt ook tegen dit soort problemen aan met haar schoonmoeder.

Sterkte,
Liefs Maartje

Hi T.,

Tja, ik denk dat wat misschien een afweging is voor jezelf: waarom passen je schoonouders op?

Is een kdv te duur/vol, ben je niet zeker van de kwaliteit? Is het onpraktisch in combinatie mey je werk?
De reden waarom ik dt vraag is deze: jij hebt tijdens je zwangerschap (met je partner samen) een keuze gemaakt voor een bepaalde vorm van oppas. Wat was de motivatie toen om voor je schoonouders te kiezen?
Gemak? Goedkoop? Altijd beschikbaar?

Ik wil absoluut geen pleidooi houden dat de creche zaligmakend is, maar het is wel duidelijk. Als jij wil dat je kind iets wel/niet eet, dan gebeurt dat. Als jij niet wil dat je kind (ik noem maar iets) een speentje krijgt overdag, dan krijgt je kind dat niet. En het is nooit een discussie punt, het kdv heeft dat van jou als ouder te respecteren.

Dat ligt met (schoon) ouders toch anders. Tuurlijk horen ze jou wensen te respecteren maar het zijn geen professionals, dus als jij iets niet wil dt zij juist heel goed/normaal vinden zullen ze zich snel aangevallen kunnen voelen; je keurt immers (in hun ogen) hun opvoeding af. Nu je zelf moeder bent weet je hoe irritant het is als mensen kritiek hebben op jou principes. Dit ervaren je schoonouders waarschijnlijk net zo.

Je hebt, als ik je verhaal zo lees er al een heleboel gesprekken op zitten en tot op heden heeft het niet geresulteert in een prettige oplossing. Misschien is het beter om Floors' opa&oma gewoon lekker dát te laten zijn: opa&oma. En kies je voor je opvang een professionele gastouder of kdv.
Ik ken natuurlijk je situatie niet, maar als het mogelijk is is het misschien het overwegen waard?

Onwijs veel succes en sterkte!
Evje

Terug
Bovenaan