oppas opa en oma..

Hallo!

Ik lees hier dagelijks met jullie mee maar heb hier nog niet zo heel veel van mezelf laten horen..
Zal me even voorstellen:
Ik ben Marit en ben sinds augustus mama van Pepijn.
Ik werk de ene week 2 dagen en de andere week 3, mijn partner werkt fulltime.
Op de dagen dat ik werk gaat Pepijn naar de opa's en oma's.
Dit gaat prima maar toch is er een klein maar-tje
We merken steeds meer dat er een generatiekloof is tussen ons als ouders en de opa's en oma's. Ze houden er gewoon andere ideeen op na; over eten, huilen enz..
Ik vind het heel lastig want we zijn heel erg blij met hun hulp en we snappen ook dat we er zelf voor kiezen om hem daar te brengen en dat je dan automatisch in aanraking komt met andere ideeen maar heb soms het gevoel dat we de grip verliezen.. bij mijn ouders kaart ik dingen direct aan maar bij mijn schoonouders is dit moeilijker. Herkent iemand dit..? En zo ja hoe gaan jullie hier mee om..?

Groetjes Marit

Hoi Marit,

Ook mijn kleine mannetje (21-08-2006) gaat 1 dag per week naar oma en opa. Ik heb gelukkig zelf niet zo'n last van die grote generatiekloof (mijn ouders zijn net 50).
Ze weten wat ik wel en niet graag wil en houden zich daar netjes aan. Ook komt mijn moeder wel met tips, maar nooit opdringerig.

Daarentegen mijn oma (78) is nog heel vitaal maar bemoiet zich teveel met alles (moet ie geen wantjes, sjaal muts, kruik, electrische deken.....blehhhh.)

Laatst was ik op visite, had ze bijna haar vinger in de suikerpot om daarmee Matthijs even lekker te   verwennen, ik schrok me rot. Even later lag hij even op het logeerbed met zijn hoofd op een kussen, onder een dekbed met de electrische deken aan, toen ben ik maar gauw weer gegaan............
(p.s. oma past dus ook niet op! dat begrijp je wel....)

Hallo Marit,

Ik kan me je probleem goed voorstellen. Helaas voor jou heb ik er geen ervaring mee. Mjin dochter gaat naar het kdv. De beide opa's en oma's wonen niet in de buurt dus dat was bij ons sowieso geen optie. Hadden ze wel in de buurt gewoond dan had ik er goed over nagedacht voor ik het deed. Met mijn ouders verwacht ik weinig problemen. Maar mijn schoonouders hebben ook duidelijk andere ideen dan wij, dat merk ik al als we een dagje naar ze toe zijn. En de relatie met ze is niet zodanig dat we zulke dingen kunnen zeggen. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat wij niet voor die keuze hebben gestaan.

Sterkte met een oplossing vinden!

groetjes, Diane

Vreselijk!!!!!!! Daarom hebben wij besloten om een goed kdv te vinden. Wel duur maar het geld waard. Ik vind het doodeng om de kinderen bij mijn ouders achter te laten. Lullig om te zeggen, maar waar! Ze zijn er zo erg uit (en ook ik heb jonge ouders, 58 en 55) dat ik constant mijn hart vasthoud. Toen ik hoogzwanger was namen ze Lior wel eens mee (ze was toen een jaar en een paar maanden en kon nog maar amper lopen) en ik moest bij mezelf echt een knop omzetten. En dan heb ik het nog niet eens over de LADINGEN chocola die mijn vader erin stopt.
Gelukkig hebben mijn schoonouders hier heel erg veel verstand van kinderen en voelen ze ze goed aan, ik laat ze hier met een gerust hart achter.
Maar goed, als ik jou was zou ik als  het echt niet goed voelt,  toch eens om je heen kijken voor een kdv of gastouder, of anders goede afspraken maken (hoewel, mijn vader luisterde gewoon niet naar me!!! hij heeft het 1 keer gedurft om voor mijn neus Lior een beetje wijn in haar waterglas te doen...WHAT ARE YOU THINKING!!! ben toen ook boos geworden en heb het meteen weggegooid!)
Succes!!!
Stephanie

Ook mijn moeder past op. Daar heb ik absoluut geen probleem mee. Ze vraagt wat ik wil en daar houdt ze zich aan. Ik merk wel dat ze tegen mij vroeger strenger waren, als ik zo de verhalen hoor, dan dat ze nu voor Yoëll is. Bij oma mag altijd net iets meer dan thuis, maar het blijft binnen onze grenzen.
M'n schoonouders, moet ik eerlijk bekennen, zou ik hem niet zomaar achterlaten, al schaam ik me daar misschien wel wat voor. Die hebben ook nog nooit op hem gepast, maar hebben zelf een erg druk leven en zijn altijd bezig of op pad.

Ik vind dan wel dat je zeggen mag (moet) wat je wel en niet wil, het is jou kind en jou opvoeding. Ook al passen zij op, ik vind toch dat jou regels aangehouden moeten worden. Tuurlijk heeft iedereen weer een andere inbreng en ideeen en dat hoeft ook niet verkeerd te zijn, maar als jij je er niet goed bij voelt moet het dus anders.
Kaart het gewoon eens aan en leg uit hoe je het graag zou willen of dat je je er niet prettig bij voelt.

Pauline

Ja dat wilde wij ook niet.
Ze moeten gewoon lekker opa en oma blijven en niet  dat ze  straks gaan bemoeien met de opvoeding. Omdat ze zoveel op  hun  kleinkind  passen als we werken.
Of hun dingetjes willen gaan opdringen als ze er is.

Zo krijg je ook onnodig irritaties.

Daarom hebben wij gekozen voor een gastouder.
Als ons iets niet bevalt kan ik het gewoon zeggen en zei blijft altijd buiten ons gezin staan.

En kunnen  oma en opa  als we bijv een avondje weg willen, dan op haar passen.
Zo is het voor hun ook leuk.

Omdat ik 's nachts werk heb ik bijna nooit oppas nodig. Maar als we wel oppas nodig hebben, bel ik liever m'n ouders dan m'n schoonouders. Gewoon omdat ik weet dat mijn ouders dezelfde ideeën over opvoeden hebben dan wij.

Mijn schoonouders daarentegen doen vaak dingen waar we het niet mee eens zijn. Zo heeft m'n schoonvader Marin toen ze 2,5 maand was, vanillevla zitten voeren. Ja, ze vond het lekker zei hij. Maar wij hebben de hele avond met ons meisje gelopen, omdat ze echt krijstte van de buikpijn. En als ik daar dan wat van zeg, wordt er niet op gereageerd en de volgende keer doet hij het gewoon weer. GRRRR....

Waar ik me ook erg aan kan ergeren, is dat ze constant onze oudste 2 bestraffen, terwijl wij erbij zitten. Bijv. als we daar eten, zitten ze constant: eet nu eens door!
Dan denk ik: hallo, zoiets kunnen we zelf wel aan hoor, hoef je je echt niet mee te bemoeien!

Maar goed, ik heb nu eenmaal niet zo'n band met m'n schoonouders, dus ik denk dat ik me daarom ook eerder erger aan wat  ze doen.

Liefs Annemarie

Hoi Marit, ik had net een reactie geschreven, verkeerde knop en weg reactie.
In het kort, lastig hé schoonouders!!!! die van mij wonen ver weg en heb daar dus geen oppasproblemen mee.
Linde gaat een dag naar mijn ouders en een dag naar het kdv, Roos is 1,5 dag bij mijn ouders (halve dag peuterspeelzaal).
Bij mijn ouders laat ik ze met een gerust hart achter, ik weet dat ze geen rare dingen doen. Natuurlijk is een dag bij opa en oma anders dan thuis maar dat vind ik prima, daar zijn ze opa en oma voor.
Ik zou het zeker zeggen als iets niet gaat zoals jij graag wil, maar laat ze ook opa en oma zijn. ( ze moeten ze natuurlijk geen rare dingen gaan voeren zoals ik hierboven met verbazing las)   Succes!!!

groetjes Danielle.

Terug
Bovenaan