oppas opa en oma..

ook mijn zoon gaat als ik werk naar mijn moeder daar heb ik dit probleem niet zo
Maar het is wel dat hem om die   reden niet naar mijn schoonmoeder heen doe ben bang dat zij hem onodig over de toeren laat huilen enz en dat hoeft van mij echt niet jammeren mag maar zodra hij echt huilt dat niet

liefs mira

Hai hai,

Mijn schoonmoeder en mijn eigen moeder passen allebei een dag op!
Dit gaat gelukkig prima al merk ik ook dat mijn schoonmoeder heel anders is dan ik.
Echt een beetje van de oude stempel, was ze wezen wandelen en zei ze 's avonds: oh, ik was zijn wantjes helemaal vergeten en ik kon ze niet vinden. Die kleine van mij heeft nog nooit zijn wantjes aan gehad. Zelfs geen muts, wel zijn capuchon maar geen muts.
Nou daar moest oma ook wel even aan wennen.
Verder probeer ik zo eerlijk mogelijk te zijn en zeg ik hoe ik erover denk.
Jente is een makkelijk ventje en kan heerlijk spelen in de box, als hij na 30 minuten spelen gaat mopperen zeg ik ook dat ze hem van mijn niet mag laten huilen. Ze hoeft niet direct alles uit haar handen te laten vallen maar als hij 30 minuten zo lief is geweest dan vind ik het normaal dat hij het  dan weer zat is. Ik biedt hem dan wat anders aan of zet hem dan weer in de wipper.
Ze doet dit geloof ik ook hoor, ze is erg lief voor hem! Terwijl vaak de oma's zeggen: huilen is goed voor de longetjes!

Ik zou zeggen probeer eerlijk te zijn. Jij doet die kleine nooit een muts op en dat gaat altijd prima, nou dan hoeft oma dat dus ook niet te doen.

Groetjes en sterkte, Fennie en Jente (bijna 6 mnd.)

Hallo Marit,
Wij hebben zelf, heel bewust, voor het kinderdagverblijf gekozen. Persoonlijk vinden wij het niet juist dat opa's en oma's pedagogische verantwoordelijkheid mogen hebben. Heel erg leuk als ze een keertje oppassen, maar dan mogen ze gewoon opa en oma zijn, niet de oppas. Er zijn altijd dingen die je niet zo geweldig vind aan je eigen opvoeding en daar stel je je kinderen ook aan bloot als je voor deze oplossing kiest.
Eerder werd het ook vaak om de besparing van geld gedaan, maar dat is ook niet meer heel erg van toepassing. Je krijgt tegenwoordig zeker tweederde van het bedrag terug via de kinderopvangtoeslag.
Wat voor ons ook een hele belangrijk argument was, dat ze leeftijdsgenootjes hebben om mee te spelen. En even oneerbiedig gezegd, geen oude mensen.
Natuurlijk moet iedereen doen, waar zij zich het beste bij voelen. Ik wil alleen maar uitgelegen dat er inderdaad alternatieven bestaan. Je zou ook kunnen kijken naar een gastoudergezin, als je een kinderdagverblijf te groot vindt.

Succes met alles!
Groetjes,
Evelien mv Renée (21 weken)

Hoi,

Ik sluit mij totaal aan bij Evelien77..
Nu is het bij ons ook niet mogelijk om de kleine naar opa en oma te brenegn ivm te grote afstand, maar dan nog.

Ik wil mijn (schoon-) ouders niet tot last zijn en geen discussie hebben over de opvoeding van MIJN kind. Ik heb gelukkig érg moderne ouders met moderne opvoedkennis, maar dat mogen ze lekker toepassen als Kay een dagje lang komt!

Vaak  hoor je dat opa en oma's zich buiten de oppasdagen, bv als ze op bezoek komen, zich nog met je kind en opvoeding bemoeien en daar zou ik dus helemaal tureluurs van worden!!

Kay gaat daarom voor 1,5 dag naar het KDV. Lekker vriendjes maken en ook nog eens goed voor hun sociale ontwikkeling. Daarbij hebben ze daar dezelfde structuur als dat ik hanteer wat het kind rust geeft..

Bij ons blijven opa en oma's dus gewoon de opa en oma's!
Lieve mensen die de kleine af en toe iets lekker toe stoppen of iets langer ophouden dan normaal (als ze ouder zijn) en dat is dan voor die keer helemaal geen probleem, daar zijn het grootouders voor!!

Esmé mv Kay

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb gisteravond lang gesproken met mijn partner over hoe we het vinden gaan nu zo met de opa's en oma's en dat is goed geweest. We hebben samen besproken welke dingen we echt niet willen (of juist wel) en afgesproken dat we die ook aan kaarten bij de opa's en oma's. De kleine dingen laten we zo omdat we ze ook gewoon de ruimte  willen geven om hun kleinkind te verwennen en om eigen keuzes te maken. We weten dat hij heel goed verzorgd wordt en dat is toch het allerbelangrijkste. en als er echt dingen zijn die we niet willen dan kaarten we die aan.
Nogmaals bedankt! Lucht wel even op om hier even mijn verhaal te doen.

Groetjes marit

Tycho gaat 3 dgn naar opa en oma, (mijn ouders) die zijn ook begin 50, dus gellukig ook geen last van de generatiekloof. Hij heeft het er prima naar zijn zin!!! en we hebben gelukkig dezelfde ideeen enzo!!!! heel erg blij mee.
Tevens woont mijn zusje nog thuis.....  dus onze man ordt lekker verwent en krigt veeeeel aandacht,

Het is ook echt een opa's kindje hoor als opa thuis kom gaat ie gillen en moet ie gelijk naar opa toe!!

xx wen mv tycho

Ik vond de reaktie van Evelien77 een beetje kortzichtig.
Wat is het verschil tussen wel/niet op je kleinkind passen?
Als jouw kleine bij opa en oma is, zit je er dus constant naast omdat dat pedagogisch veranwoord is???

Prettig als je de keuze hebt voor een kdv,   ik heb dat helaas niet.
Mijn mannetje gaat 1 dag per week naar opa en oma, heeft het heerlijk en krijgt lekker alle aandacht en knuffels die hij wil (dan maar pedagogisch onveranwoord bezig!!!)

even over dat pedagogisch wel en of niet verantwoord tja ik weet uit ervaring (gewerkt op een babygroep) dat daar ook niet alles perfect verloopt hoor. Soms huilen baby's te lang omdat de leidsters bezig zijn en echt even geen tijd hebben. Dus of dat nou zo perfect is? En omdat ze dan zo leuk met elkaar kunnen spelen?
kinderen beneden de 2 jaar spelen NIET met elkaar maar naast elkaar. Zij kunnen namelijk pas vanaf 2 jaar met elkaar gaan spelen. Maar het blijft een keuze van iedere ouder. ik werk zelf maar  10 uur en mijn dochter gaat 2 middagen 3 uurtjes naar opa en oma. Als ik haar naar het dagverblijf zou doen dan moet ik betalen voor 8 uur op een dag terwijl ik maar 3 uur gebruik en dat vind ik zonde. Daarbij vind het het wel leuk voor haar dat ze zoveel aandacht krijgt al heb ik echt wel moete met dingen van allebei de ouders. Maar die heb ik ook met het kdv. Dus denk dat als je moet of wilt werken dat je je daarbij moet neerleggen maar blijf wel vertellen wat je wilt en niet.

groetjes Wendy

Terug
Bovenaan